
این نشست توسط گروه پژوهشی سلامت و تربیت بدنی پژوهشکده تعلیم و تربیت و با ارائه آقای دکتر مسلم پرتو و با حضور جمعی از اساتید، اعضاء هیات علمی و کارشناسان حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش، صورت پذیرفت. ایشان یافته های پژوهشی خود را در خصوص "وضعیت بهزیستی و درماندگی روانشناختی دانشآموزان متوسطه دوم شهر تهران" به شرح زیر بیان داشتند
مسأله پژوهش: پژوهش حاضر به شناسایی وضعیت بهزیستی روانشناختی و درماندگی روانشناختی دانشآموزان پایه اول متوسطه دوم شهر تهران پرداخته است. همچنین، نقش متغیر جنس و وضعیت اجتماعی و اقتصادی بررسی شده است. سلامت روانی به مثابة وضعیتی از بهزیستی که در آن فرد تواناییهای خودش را میشناسد، با استرسهای طبیعی و بهنجار زندگی روزانه مقابله میکند، دارای سطح سازش یافتگی روانی و فاقد نشانههای آسیب شناختی روانی است، قادر به مشارکت در جامعة خودش است، و میتواند بهطور مؤثر و ثمربخش کار کند، تعریف شده است. بهزیستی روانشناختی به کنش وری و تجربة روانشناختی مطلوب و بهینه، و درماندگی روانشناختی به کنش وری پایین و تجارب روانشناختی ناخوشایند و آزارنده اطلاق میشود.
سؤالهای پژوهش: آیاوضعیت بهزیستی روانشناختی دانشآموزان پایه دهم شهر تهران بر حسب متغیرهای اجتماعی و جمعیت شناختی (مانند جنس وضعیت اجتماعی و اقتصادی) متفاوت است؟ آیاوضعیت درماندگی روانشناختی دانشآموزان پایه دهم شهر تهران بر حسب متغیرهای اجتماعی و جمعیت شناختی (مانند جنس و وضعیت اجتماعی و اقتصادی) متفاوت است؟
جامعه آماری، و نمونه آماری پژوهش: جامعة آماری پژوهش حاضر از دانشآموزانی که در سال تحصیلی95-1394در پایه اول دوره متوسطه دوم شهر تهران به تحصیل اشتغال داشتهاند، تشکیل یافته است. حجم نمونه برابر است با 861 دانش آموز پایه دهم (438 نفر دختر و 423 پسر) که از 40 مدرسه و کلاس پایه دهم مناطق 12، 16، 2، 8، و 19 شهر تهران انتخاب شدهاند.
ابزارهای گردآوری اطلاعات: در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از مقیاس سلامت روانی (MHI-28، ویت و ویر، 1983؛ بشارت، 1388) استفاده شده است، این مقیاس یک آزمون 28 سؤالی است و دو وضعیت بهزیستی روانشناختی و درماندگی روانشناختی فرد را طی چند هفتة اخیر در اندازههای پنج درجهای لیکرت از نمرة 1 تا 5 میسنجد. حداقل و حداکثر نمره آزمودنی در زیرمقیاس بهزیستی روانشناختی و درماندگی روانشناختی به ترتیب 14 و 70 است. برخی از عبارتها و جملههای مقیاس بهزیستی روانشناختی عبارتند از: احساس خوشحالی، علاقهمندی به زندگی، لذت بخش بودن آن، احساس شادی، رضایت و خشنودی، احساس آرامش و آسایش، داشتن سرگذشت جالب و دوست داشتنی، مورد علاقه و محبت دیگران بودن، داشتن آیندهای روشن و امیدوار کننده، داشتن روابط دوستانه و صمیمی با دیگران و دوست داشتن دیگران.برخی از عبارت های مقیاس درماندگی روانشناختی عبارتند از : داشتن اضطراب و نگرانی و دلشوره، تحت تأثیر فشار و استرس بودن، دچار آشفتگی و سراسیمگی بودن، داشتن احساس استرس و عصبانیت، کسل و بی روحیه بودن، ناامیدی و بی اعتنایی نسبت به آینده، احساس افسردگی، داشتن فکر خودکشی و ترجیح دادن مرگ و ... . در این پژوهش، متغیر وضعیت اجتماعی- اقتصادی براساس منطقه آموزشی تعریف شده است.
یافتههای پژوهش: میانگین نمرات بهزیستی روانشناختی برای دختران، پسران و کل نمونه مورد مطالعه به ترتیب عبارتند از: 53.81، 55.99، و54.88 . میانگین درماندگی روانشناختی برای دختران، پسران و کل نمونه مورد مطالعه به ترتیب عبارتند از:40.11 ، 36.82، و38.49 . حدود 83 درصد از کل نمونه مورد مطالعه اظهار نمودهاند که از بهزیستی روانشناختی بالا و خیلی بالا، و حدود17 اظهار نمودهاند از بهزیستی روانشناختی متوسط و پایینتر برخوردار هستند. حدود 10 درصد از کل نمونه مورد مطالعه اظهار نمودهاند که از درماندگی روانشناختی خیلی بالا، 25 درصد بالا و حدود 40 درصد اظهار نمودهاند از درماندگی روانشناختی در حد متوسط، و 25 درصد نیز کم و خیلی کم برخوردار هستند. نتایج تحلیلواریانسدر مورد مقایسه نمرات بهزیستی روانشناختی بر حسب متغیرهای جنس و مناطق آموزشی نشان داد که دانش آموزان پسر بهطور معنیداری از بهزیستی روانشناختی بهتری نسبت به دانش آموزان دختر برخوردار هستند و دانش آموزان مناطق12،8، 16، 2 و 19 به ترتیب از بالاترین سطح بهزیستی روانشناختی برخوردار هستند، یعنی وضعیت بهزیستی روانشناختی دانشآموزان منطقه 8 ، در مقایسه با دانش آموزان منطقه 16،12، 2 و 19 بهتر است، اما این تفاوتها از نظر آماری معنیدار نیستند
در مورد مقایسه نمرات مقیاس درماندگی روانشناختی بر حسب متغیرهای جنس و مناطق آموزشی، نتایج نشان داد که دانش آموزان دختر بهطور معنیداری درماندگی روانشناختی بیشتری نسبت به دانش آموزان پسر دارند. همچنین، دانشآموزان مناطق 19، 8، 2، 16 و 12 به ترتیب از بالاترین سطح درماندگی روانشناختی برخوردار هستند، به این معنی که درماندگی روانشناختی دانش آموزان منطقه 19، از منطقه 8، 2، 16، 12 بیشتر است اما صرفاً تفاوت بین دانشآموزان منطقه 19، با مناطق 8، 2، 16 و 12 از نظر آماری معنیدار است؛ در حالی که تفاوت بین دانشآموزان مناطق 8، 2، 16 و 12 از نظر آماری معنیدار نیست.
نتیجهگیری و پیشنهاد: نتایج پژوهش حاضر و پیشینۀ پژوهشی مرتبط نشان میدهد که یکی از چالشهای جدی نظام آموزشی، تهدید سلامت روانی- اجتماعی پارهای از دانشآموزان، بهویژه در دورۀ نوجوانی و درگیری آنان با طیفی از احساسات و هیجانات منفی و برخی از علائم درماندگی روانشناختی و مشکلات رفتاری است. به نظر میرسد توجه به حفظ و ارتقای سلامت روانی دانشآموزان، کنترل و کاهش تهدیدکنندهها و عوامل خطرساز و ارتقای توانمندیهای روانی- اجتماعی آنان، بهویژه در دانشآموزان آسیبدیده و در معرض خطر بالا، از نیازهای جدی و اساسی است. بنابراین، تعریف و تعیین رسالت و مأموریت ذاتی و اصیل برای نظام آموزشوپرورش در این زمینه ضروری است. به نظر میرسد یکی از گامهای اساسی و راهکارهای جدی حل این مسائل، دستیابی به رویکردها و روشهای درست در زمینة پیشگیری، حفظ و ارتقای سلامت روانی- اجتماعی دانشآموزان است. تحقق این مهم مستلزم آن است که این موضوعات به عنوان یکی از نیازهای اساسی و حیاتی آموزشی و تربیتی دانشآموزان تلقی شود. با اتخاذ چنین رویکرد تحولی و اصلاحی به کارکردها و مأموریتها و اهداف اساسی و اصیل نظام آموزشوپرورش، این امکان فراهم میشود که برنامهها، طرحها و مداخلات روانی- آموزشی معطوف به تحول روانی- اجتماعی و پیشگیری و ارتقای سلامت دانشآموزان، در متن برنامههای رسمی پرورشی و آموزشی و درسی تعریف شود.
ارسال نظر