
در مقاله "چگونه با برنامه درسی خود شریک شوید"، از این ایده حمایت میشود که معلمان موفق میتوانند همانند طراحان برنامه درسی در کلاس عمل کنند و متون درسی را به زندگی دانش آموز ربط دهند .به عبارت دیگر، به رغم نویسنده مقاله، برنامه درسی و مواد و مطالب آن، هرگز نمیتوانند جایگزین معلم یا تدریسبا کیفیت شود، ولی می تواند مبنای استواری برای معلم و تدریس وی فراهم کند و معلم پساز درک این مبانی ساختمانی را با توجه به دانش آموزان کلاس خود و مسائل مرتبط با زندگی آنها بنا کند.
در ادامه مقاله راهبرد هایی برای مشارکت معلمان با مواد برنامه درسی پیشنهاد می کند:
-در جستجوی ایده های بزرگ بودن : این راهبرد تمرکز بر گام های طراحی درس را ترغیب می کند
- به مسیرها توجه کردن: از یک نظر، راهنمای برنامۀ درسی، مجموعه ای از فعالیت ها و درس ها رابرای ارائه به دانشآموزان در اختیار شما می گذارد .اما رابطۀ میان این فعالیت ها نباید نادیده گرفته شود. توالی هر درس که برای شکل دادن به مسیر" یادگیری قصد شده" طراحی شده است، یکی از مهمترین کمک های هر برنامۀ درسی است
- پیش بینی کردن شیوه های خاص که دانش آموزان ممکن است به سوالات پاسخ دهند
- وقتی پیشبینی می کنیدکه محتمل است دانشآموزان خاصشما از آن طریق پاسخ بدهند، می توانید آنچه را که این پاسخ ها از تحول شناختی دانشآموزان آشکار می کنند،در نظر بگیرید و دربارة این موضوع فکر کنید که چگونه واکنش نشان دھید.
- همکاری با همکاران، معلمان که می توانند به صورت گروهی با مواد برنامۀ درسی خود همپایی داشته باشند، با هم برای شناسا یی ایده های بزرگ همکاری کنند، پیشرفتهای یادگیری را در نظر بگیرند،پاسخهای دانش آموزان پیش بینی کنند و برای آنها برنامه ریزی کنند، تأمین نیازهای دانش آموزان انطباقهای درخور و مناسبی به عمل آورند. آن نوع از مشارکت برنامۀ معلم، یکی دستی و انسجام برنامۀ درسی را در سطح مدرسه امکان پذیر میسازد.
ارسال نظر