بررسی و تحلیل سیاستهای دوره پیشدبستان در ایران
تاریخ 19 آبان, 1398 - 09:15.
در این مقاله تلاش گردید با تکیه بر شاخصهای جهانی ارزشیابی سیاستهای آموزشی دوره پیش دبستان شامل دسترسی، استطاعت مالی، پاسخگویی، پایداری، و عدالت اجتماعی آخرین وضعیت موجود دوره پیشدبستان در ایران بررسی گردید. یافتههای این مطالعه حاکی از این است که میزان دسترسی کودکان ایرانی در دوره پیشدبستان در قیاس با بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته پایینتر است. سرمایهگذاری مالی دولت در بخش پیشدبستانی ناچیز است. حمایت از خانوادههای کم بضاعت دارای نوآموز پیشدبستانی در سیاست های مصوب و اجرایی دولت برای دوره پیشدبستان مغفول است. فرهنگ پاسخگویی و شفافیت اطلاعات در خصوص دوره پیشدبستانی وجود ندارد. بالاخره، وجود نهادهای تصمیمگیرنده متعدد و شکاف در کیفیت مراکز پیشدبستانی مناطق برخوردار و نابرخوردار رسیدن به عدالت اجتماعی را با موانع سنگینی روبرو کرده است. در مجموع، سیاستهای دوره پیشدبستان در ایران با نوسان در حال اجراست و هنوز تعهد کافی به اهمیت دوره پیشدبستانی در میان قانونگذاران و سیاستگذاران رسوخ نیافته است.
خالقی نژاد، سید علی.(1398) بررسی و تحلیل سیاستهای دورة پیشدبستان در ایران، فصلنامه سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران، 5 (2)، 42- 25.