فراخوان بازطراحی 5 کتاب درسی متوسطه اول
تاریخ 13 آذر, 1401 - 19:45.
دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری، برای بازطراحی درسهای کتابهای درسی متوسطه اول فراخوان داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در این فراخوان از معلمان علاقهمند و باتجربه تقاضا شده، با هماهنگی دبیرخانههای کشوری درسهای علومتجربی، ریاضی، مطالعات اجتماعی، تفکر و سبک زندگی، کار و فناوری با توجه به «شایستگیهای ناظر به استعدادیابی و هدایت تحصیلی در برنامههای درسی (فرصتهای آموزشی و تربیتی)» در این اقدام ملی مشارکت کنند.
براساس «مصوبه شورای عالی آموزشوپرورش»، یکی از مهمترین اهداف دوره اول متوسطه، آشنایی دانشآموزان با مشاغل و حرفهها بهمنظور برنامهریزی مسیر آینده تحصیلی و شغلی، متناسب با استعداد، علاقه، ارزش، شخصیت و... است. بر این اساس، مقرر شده است کتابهای دوره اول متوسطه بازطراحی شوند.
دیگر معیارهای این فراخوان به شرح زیر است:
الف: خودشناسی و آیندهنگری
- شناخت ظرفیتهای وجودی (فطرت، تعقل، هیجانات، استعداد، علاقه، نگرش، صفات و...)
- خودارزیابی و خودمدیریتی، خودتنظیمی و...
- خودباوری، خودپالایی، توکل، مسئولیتپذیری
- هدفگذاری و برنامهریزی
- توانایی انتخاب و تصمیمگیری (رشته تحصیلی و...)
- برقراری ارتباط مؤثر
- توانایی تعامل و کار تیمی
- تقویت روحیۀ کارآفرینی (نوآوری، ریسکپذیری، تحمل ابهام، تابآوری، انعطافپذیری و...).
ب: شناخت دنیای کار و زندگی (موقعیتهای اقتصادی، اجتماعی و...)
- تحلیل فرهنگی، اجتماعی رشتههای تحصیلی و مشاغل مرتبط
- شناخت زمینههای شغلی
- تحلیل مشاغل و حرفهها
- تحلیل روند تغییرات مشاغل با تأکید بر عصر فناوری
- بهکارگیری مهارتهای فنی و حرفهای
- سواد دیجیتال و فناوریهای نو
- مهارتهای پایه اقتصادی (درآمد - سود، خریدوفروش، سهام، بورس، صادرات و واردات، تورم و...)
- ارزشهای اخلاقی و رفتار اقتصادی (حفظ محیط زیست، مصرف بهینه، انصاف، نیکوکاری، تعاون و...)
- توانایی تحلیل بازار (تولید، عرضه، مصرف و...)
- ایدهپردازی و طراحی مدلهای کسبوکار
- طراحی و ساخت محصول
- مدیریت کسب وکار
- الگوی طراحی واحد یادگیری (با تأکید بر رویکرد موقعیتمحور و تلفیقی)
- روایت یک موقعیت واقعی از دنیای کار (مشاغل/ حرفهها) و طرح مسئله متناسب با مفهوم و هدف اصلی درس
- ایجاد فرصت تبیین مسئله مطرحشده
- ایجاد فرصت ایدهپردازی، تجربه و عمل (با بهرهگیری از فناوریهای نوین)
- ایجاد فرصت تحلیل روند آینده شغلی موقعیت مطرحشده و فرصت خودارزیابی و تأمل دانشآموزان درباره تصمیمگیری برای آینده رشته تحصیلی (بهعنوان تکلیف و فعالیتهای منزل و...).
پس از داوری آثار در دبیرخانههای کشوری، سه اثر برتر مربوط به هر کتاب درسی به کمیته برنامه درسی و هدایت تحصیلی مستقر در سازمان پژوهش (دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی) ارسال خواهند شد. در این کمیته نیز پس از داوری آثار دریافتی، موارد برتر، ضمن دریافت تقدیرنامه و جایزه، برای تأیید نهایی و درج در کتابها، به گروههای درسی ارائه خواهند شد.
علاقمندان می توانند نمونه کارهای خود را تا 1401/11/15 به دبیرخانههای درسها ارسال کنند و ارسال آثار برتر از دبیرخانههای درسها به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی 1402/02/05 خواهد بود.
فایل پوستر این فراخوان در انتهای این خبر قابل دریافت و مشاهده میباشد.
انتهای پیام