فراخوان بازطراحی 5 کتاب‌‌ درسی متوسطه اول



دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری، برای بازطراحی درس‌های کتاب‌های درسی متوسطه اول فراخوان داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در این فراخوان از معلمان علاقه‌مند و باتجربه تقاضا شده، با هماهنگی دبیرخانه‌های کشوری درس‌های علوم‌تجربی، ریاضی، مطالعات اجتماعی، تفکر و سبک زندگی، کار و فناوری با توجه به «شایستگی‌های ناظر به استعدادیابی و هدایت تحصیلی در برنامه‌های درسی (فرصت‌های آموزشی و تربیتی)» در این اقدام ملی مشارکت کنند.

بر‌اساس «مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش»، یکی از مهم‌ترین اهداف دوره اول متوسطه، آشنایی دانش‌آموزان با مشاغل و حرفه‌ها به‌منظور برنامه‌ریزی مسیر آینده تحصیلی و شغلی، متناسب با استعداد، علاقه، ارزش‌، شخصیت و... است. بر این اساس، مقرر شده است کتاب‌های دوره اول متوسطه بازطراحی شوند.

دیگر معیارهای این فراخوان به شرح زیر است:

الف:  خودشناسی و آینده‌نگری

  • شناخت ظرفیت‌های وجودی (فطرت، تعقل، هیجانات، استعداد، علاقه، نگرش، صفات و...)
  • خودارزیابی و خودمدیریتی، خودتنظیمی و...
  • خودباوری، خودپالایی، توکل، مسئولیت‌پذیری
  • هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی
  • توانایی انتخاب و تصمیم‌گیری (رشته تحصیلی و...)
  • برقراری ارتباط مؤثر
  • توانایی تعامل و کار تیمی
  • تقویت روحیۀ کارآفرینی (نوآوری، ریسک‌پذیری، تحمل ابهام، تاب‌آوری، انعطاف‌پذیری و...).

ب:  شناخت دنیای کار و زندگی (موقعیت‌های اقتصادی، اجتماعی و...)

  • تحلیل فرهنگی، ‌‌اجتماعی رشته‌های تحصیلی و مشاغل مرتبط
  • شناخت زمینه‌های شغلی
  • تحلیل مشاغل و حرفه‌ها
  • تحلیل روند تغییرات مشاغل با تأکید بر عصر فناوری
  • به‌کارگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای
  • سواد دیجیتال و فناوری‌های نو
  • مهارت‌های پایه اقتصادی (درآمد‍ - سود، خریدوفروش، سهام، بورس، صادرات و واردات، تورم و...)
  • ارزش‌های اخلاقی و رفتار اقتصادی (حفظ محیط‌ زیست، مصرف بهینه، انصاف، نیکوکاری، تعاون و...)
  • توانایی تحلیل بازار (تولید، عرضه، مصرف و...)
  • ایده‌پردازی و طراحی مدل‌های کسب‌وکار
  • طراحی و ساخت محصول
  • مدیریت کسب‌ ‌وکار
  1. الگوی طراحی واحد یادگیری (با تأکید بر رویکرد موقعیت‌محور و تلفیقی)
  • روایت یک موقعیت واقعی از دنیای کار (مشاغل/ حرفه‌‌ها) و طرح مسئله متناسب با مفهوم و هدف اصلی درس
  • ایجاد فرصت تبیین مسئله مطرح‌شده
  • ایجاد فرصت ایده‌پردازی، تجربه و عمل (با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین)
  • ایجاد فرصت تحلیل روند آینده شغلی موقعیت مطرح‌شده و فرصت خودارزیابی و تأمل دانش‌آموزان درباره تصمیم‌گیری برای آینده رشته تحصیلی (به‌عنوان تکلیف و فعالیت‌های منزل و...).

پس از داوری آثار در دبیرخانه‌های کشوری، سه اثر برتر مربوط به هر کتاب درسی‌ به کمیته برنامه درسی و هدایت تحصیلی مستقر در سازمان پژوهش (دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی) ارسال خواهند شد. در این کمیته نیز پس از داوری آثار دریافتی، ‌موارد برتر، ضمن دریافت تقدیرنامه و جایزه، برای تأیید‌ نهایی و درج در کتاب‌ها، به گروه‌های درسی ارائه خواهند شد.

 

علاقمندان می توانند نمونه کارهای خود را تا 1401/11/15 به دبیرخانه‌های درس‌ها ارسال کنند و ارسال آثار برتر از دبیرخانه‌های درس‌ها به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی 1402/02/05 خواهد بود.

فایل پوستر این فراخوان در انتهای این خبر قابل دریافت و مشاهده می‌باشد.

انتهای پیام

1
امتیاز: 1 (1 رای)
ضمیمه(پیوست): 

ارسال نظر

Image CAPTCHA