لزوم نگاه آینده‌نگرانه در نگارش کتاب‌های درسی


وزیر آموزش و پرورش در برنامه صف اول شبکه خبر بر لزوم نگاه آینده‌نگرانه در نگارش کتاب‌های درسی تأکید کرد و گفت: ارزشیابی دانش‌آموزان باید با هدف بررسی یادگیری باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، یوسف نوری با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما، در پاسخ به پرسشی درباره تعطیلی آموزش حضوری در مدارس به علت آلودگی هوا و تأثیری که بر جریان کلی آموزش دارد، اظهار کرد: این مسئله، مشکل مزمنی است و در هیئت دولت به رئیس‌جمهور عرض کردم و ایشان هم دستور داد که سریعاً کمیته‌ای با مسئولیت وزیر کشور تشکیل شود و برای این امر سریع چاره‌اندیشی کنند.

وی افزود: این چاره‌اندیشی و زمان به‌کار بستن آن‌ها، بستگی به طرح‌هایی دارد که ارائه و اجرا می‌شود و قطعاً به امروز و فردا که نمی‌رسد.

تأخیر در یادگیری، بلوغ اجتماعی و سواد فرهنگی از عوارض تعطیلی مدارس است

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه دانش‌آموزان ما به دلیل تعطیلی مدارس دچار تأخیر در یادگیری، بلوغ اجتماعی و سواد فرهنگی می‌شوند، گفت: لذا باید این مشکل سریع‌تر حل شود، همچنین یک نارسایی هم پیرامون مدارس دو نوبته داریم و همین امر باعث کوتاه شدن زمان آموزش در آن مدارس شده و آلودگی هوا بر آن دامن می‌زند، ضمن آنکه برنامه‌ریزی آموزشی و پرورشی مدارس را برهم می‌زند.

کارآمدی آموزش مجازی یک‌سوم کار آمدی آموزش حضوری است

نوری ادامه داد: امکانات و قابلیت‌های خوبی برای آموزش مجازی در شبکه شاد داریم، اما کار آمدی آموزش مجازی بیشتر از یک‌سوم آموزش حضوری نیست و نتایج  آموزشی و پرورشی از طریق آموزش مجازی به‌طور کامل محقق نمی‌شود و شبکه شاد سامانه مکمل است و جریان اصلی برای آموزش و یادگیری در دوره عمومی، در مدارس می‌گذرد.

مدارس شامل آخرین مراکزی که براثر آلودگی هوا تعطیل می‌شوند، قرار گیرند

وی در پاسخ به این گزاره که «رئیس‌جمهور دستور داده‌اند، اما همه ما می‌دانیم که معضل آلودگی هوا یک‌ روزه و دو روزه حل نمی‌شود.» گفت: این معضل یک‌ روزه و دو روزه حل نمی‌شود. ما در همان جلسه هم از رئیس‌جمهور خواهش کردیم که اگر امکان دارد مدارس را جزو آخرین مراکزی قرار دهید که قرار است تعطیل شوند. به‌عنوان‌ مثال طبق قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان می‌توانند دور کار شوند تا جایی‌که آلودگی به سطح قابل‌ تحمل برای دانش‌آموزان برسد، اما میزان آلودگی‌ها در تهران در این چند روز به حدی بود که دانش‌آموزان هم نمی‌توانستند به مدرسه بروند.

مردم، جامعه و مشاغل با مراقبت از رفتار ترافیکی خود به کاهش آلودگی هوا کمک کنند

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: کمیته اضطرار برحسب شاخص‌هایی که وجود دارد تصمیم‌گیری می‌کنند و ما هم به دلیل اینکه موظف به حفظ سلامتی دانش‌آموزان هستیم تبعیت می‌کنیم؛ اما از کل جامعه چه صاحبان صنعت و چه مردم می‌خواهیم، مراقب اقدامات و رفتارهای ترافیکی‌مان باشیم که حتی‌المقدور از آلودگی‌ها بکاهیم تا فرزندانمان بتوانند مدرسه بروند. امیدواریم حداقل در مراحل بعدی و در آینده شاهد رفع معضل آلودگی هوا باشیم.

شبکه شاد پاسخگوی نیازهای آموزش مجازی در ایام تعطیلی مدارس است

نوری در پاسخ به اینکه آیا شما برنامه مشخصی برای کاهش مشکلات درسی دانش‌آموزان که روزهایی را به‌صورت مجازی آموزش دیدند دارید؟ گفت: شبکه شاد قابل‌ استفاده است و دانش‌آموزان در کلاس درس شبکه شاد حضور دارند. ممکن است در برخی مناطق قطعی‌ها و اختلالات اینترنتی وجود داشته باشد که از سوی مصرف‌کننده است، اما به‌طورکلی خود شبکه شاد مشکلی برای سرویس‌دهی ندارد. بار ترافیکی این شبکه به‌اندازه دوران کرونا نیست، زیرا فقط برخی شهرها به دلیل آلودگی هوا تعطیل هستند و دسترسی به پهنای باند بیشتر است و می‌تواند پاسخگوی نیاز مدارس باشد.

در حال بررسی سوابق برای تعیین رتبه قطعی معلمان هستیم

وی در ارزیابی و اعلام آخرین اخبار از اجرای قانون نظام رتبه‌بندی معلمان پرداخت و گفت: حدود 809 هزار معلم از مزایای رتبه اول برخوردار شدند و در حال بررسی سوابق برای تعیین رتبه قطعی هستیم که تعدادی از رتبه‌های قطعی هم صادرشده است. صدور هر یک رتبه‌ 100 نفر - ساعت زمان در دانشگاه‌ها نیاز دارد، اما در آموزش‌وپرورش همکارانم با سرعت بیشتری مشغول کار بر روی این موضوع هستند.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: هر زمان که رتبه قطعی صادر شود، مزایای در نظر گرفته‌ شده برابر سقف 38 هزار میلیارد تومانی که در بودجه برای این کار اختصاص داده‌ شده، از 31 شهریور سال 1400 محاسبه و مابه‌التفاوت‌ها پرداخت خواهد شد.

برای کارکنان اداری از فوق‌العاده ویژه یا سایر روش‌های جایگزین استفاده خواهد شد

نوری با بیان اینکه برخی افراد مانند کارمندان اداری آموزش‌وپرورش مشمول بخشنامه 230 سال 58 نمی‌شوند و اداری صرف هستند، مطابق قانون از رتبه‌بندی مستثنی شده‌اند، گفت: برای این افراد باید از روش‌هایی مانند فوق‌العاده ویژه و سایر روش‌های جایگزین استفاده خواهیم کرد تا این نابرابری که احساس می‌شود رفع شود. رتبه‌بندی مختص معلمان است و شامل گروه‌هایی مانند خدمتگزاران مدارس هم نمی‌شود. درباره معلمان مهرآفرین هم مشکلاتی از حیث قانونی به‌وجود آمده بود، با این‌ حال ما چند ماه قبل علی‌الحساب رتبه‌بندی را برایشان واریز کردیم.

وی ادامه داد: مجلس در آبان ماه مصوبه‌ای را برای مهرآفرینان تصویب کرد (مشمول شدن معلمان مهرآفرین در طرح رتبه‌بندی از مهر 1401) که ابهاماتی داشت و توقفی در آن ایجاد شده و اکنون مشغول مذاکره هستیم تا مشکلات مربوطه حل شود.

رتبه‌های معلمان تا پایان سال مشخص خواهد شد

وزیر آموزش‌وپرورش اضافه کرد: فرایند رتبه‌بندی در ستاد وزارتخانه، برای تعیین رتبه قطعی معلمان با سرعت بیشتری در حال انجام است و قطعاً به سال آینده نخواهد کشید. البته موعد زمانی زودتری را برای تعیین رتبه قطعی معلمان به من اعلام کرده بودند، اما رفع نواقص، حداکثر تا پایان سال طول می‌کشد.

تغییر روش‌های جذب در آموزش‌وپرورش نیازمند مصوبه قانونی است

نوری پیرامون ساماندهی نیروی انسانی و روش‌های استخدام در وزارت آموزش‌وپرورش گفت: دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اصلی‌ترین کانال‌های ورودی نیرو به آموزش‌وپرورش هستند. در سنوات گذشته ناترازی‌هایی به علت برخی سیاست‌ها به‌وجود آمد، اما اکنون تغییراتی ایجاد شده است و در طول این مدت بنا را بر احیای واقعی دانشگاه فرهنگیان گذاشتیم. بالغ‌ بر 400 هزار مترمربع از فضاهایی که از دست‌ رفته بود را به دانشگاه فرهنگیان بازگرداندیم و اقدامات خوبی در حال انجام است.

وی افزود: اکنون هم می‌توان با روش‌های تلفیقی، ترکیبی ظرفیت دانشگاه را بالا ببریم، به‌عنوان‌ مثال از دانشجویان دانشگاه‌های برتر استفاده کنیم به این صورت که آن‌ها را از سال سوم و چهارم به دانشگاه فرهنگیان ببریم و دو سال دوره تربیت‌ معلمی داشته باشند و سپس وارد چرخه آموزش‌وپرورش شوند. در گذشته هم تربیت‌معلم همین‌گونه بود. در این صورت قطعاً می‌توانیم در یک دوره زمانی کوتاه مشکلات کمبود نیرو را برطرف کنیم.

5 هزار مدرسه زیر 5 دانش‌آموز داریم

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه این برنامه‌ها نیازمند مصوبه قانونی هستند، گفت: اگر فضایی باز شود می‌توانیم معلمان بیشتری را جذب کنیم. ناترازی نیروی انسانی ناشی از موج بازنشستگی همکاران، افزایش دانش‌آموزان و برخی مهاجرت‌ها است. ما 300 مدرسه با یک دانش‌آموز داریم و نمی‌توانیم حتی یک دانش‌آموز را پوشش ندهیم. 5000 مدرسه زیر پنج دانش‌آموز داریم که از افتخارات جمهوری اسلامی است. با این‌ حال به علت افزایش مهاجرت‌ها کلاس‌های درس 35 و حتی 40 نفره هم در مناطق پرتراکم جمعیتی داریم که سعی کردیم کلاس‌های 40 نفره را تا حد امکان کاهش دهیم.

خرید 2 هزار میلیارد تومان تجهیزات برای هنرستان‌ها

نوری درباره بودجه آموزش‌وپرورش نیز گفت: سهم بودجه آموزش‌وپرورش از بودجه عمومی دولت در سال گذشته حدود 9.6 درصد بود که امسال به 13.1 درصد رسیده است. البته افزایش حداقل حقوق از سه میلیون و 400 هزار تومان به پنج میلیون و 600 هزار تومان موجب شد بودجه کیفیت‌بخشی کاهش یابد، همچنین سرانه قابل‌ توجهی به مدارس تخصیص یافت و 2100 سالن ورزشی تا پایان سال تحصیلی بهره‌برداری خواهد شد و 2000 میلیارد تومان خرید تجهیزات برای هنرستان‌ها انجام شد.

برنامه‌های حذف مدارس کانکسی و تخریبی

وی افزود: ما 8000 مدرسه کانکسی در سطح کشور داشتیم و هدف‌گذاری کرده‌ایم که تا ابتدای سال تحصیلی جدید مدارس جدید جایگزین شود. 115 میلیون دلار برای بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شد که بخشی از آن در بانک مرکزی است. بیش از 34 هزار فضای فرسوده تخریبی داریم و در جلسه‌ای که با رئیس‌جمهور داشتیم دستوری در کمیته اقتصادی دولت دادند که اگر تصویب شود تا 700 میلیون دلار از محل تهاتر نفت به بازسازی مدارس فرسوده اختصاص یابد و بخشی از نارسایی را بکاهد.

برای نگارش کتاب‌های درسی باید نگاه آینده‌نگرانه داشته باشیم

وزیر آموزش‌وپرورش درباره تحول در کتاب درسی و حذف محتوای غیرضروری، اظهار کرد: کتاب‌های درسی در زمانی که نگارش می‌شوند خوب هستند، اما هدف‌گذاری باید برای آینده باشد و نگاه آینده‌نگری داشته باشیم. در این هدف‌گذاری، نیازهای دانش‌آموزان باید مدنظر باشد و آن‌ها را احصا کنیم و بدانند خواسته آن‌ها چیست. موضوع بعدی، محتوا است. محتوا فقط کتاب درسی نیست، بلکه باید بسته یادگیری باشد. در کشور ما برنامه درسی را معادل کتاب درسی می‌گیریم زیرا در آخر از کتاب آزمون می‌گیرند.

ارزشیابی دانش آموزان باید با هدف بررسی یادگیری باشد

تغییرات اصلی کتاب‌های درسی از سال 1403

نوری افزود: در روش یادگیری، معلم باید توانمند باشد؛ همچنین ارزشیابی ما باید مرحله‌ای از یادگیری باشد. همکارانم طرح‌واره‌ای دارند که اگر به این اهداف برسیم به تحول در آموزش‌وپرورش خواهیم رسید. تعدادی از کتاب‌های درسی تغییر کردند، اما تغییرات اصلی مربوط به سال 1403 و بعد از آن است. این طرح‌واره 8 وجه دارد و سپس به سمت سند تحول مدرسه‌ای خواهیم رفت.

ورود زبان‌های خارجی جدید به مدارس از سال 1404 ـ 1403

وی با اشاره به آموزش زبان‌های خارجی در مدارس گفت: دانش‌آموزان به‌دلیل کار کردن با وسایل نوین، انگلیسی را می‌دانند. البته در کانون پرورش فکری نیز آموزش زبان‌های مختلف را داریم و برای سال‌های 1404-1403 در دست بررسی است که زبان‌هایی مثل آلمانی تا چینی به عنوان درس اختیاری تنظیم گردد.

انتهای پیام

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA