مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای وکاردانش:

​جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد ظرفیتی عالی برای تأمین رمزینه‌های سریع پاسخ است



مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اعلام کرد محتواهای تولید شده این دفتر شامل فیلم هنرجو، موشن‌گرافیک، انیمیشن، پوستر و سایر اجزای بسته یادگیری بر روی شبکه رشد سازمان بارگذاری می‌شوند.

حسن آقابابایی در گفت‌وگو با روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره مهمترین اولویت دفتر تالیف فنی و حرفه‌ای و کاردانش اظهار کرد: «یکی از اولویت‌های سازمان پژوهش و دفتر تالیف، موضوع تولید فیلم یا محتوای الکترونیک مربوط به کتاب‌های درسی در پروژه QR code یا رمزینه پاسخ سریع است که دفاتر تالیف فنی‌وحرفه‌ای و متوسطه نظری مکلف‌اند برای هر کدام از این QR code هایی که در کتاب‌های درسی آمده است یک محتوا را تولید کنند.»

وی ادامه داد: «این محتوا هم می‌تواند جنبه تأمینی داشته باشد یعنی از سایر محتواهایی که در سال‌های گذشته در دفتر یا سازمان در قالب لوح فشرده تولید شده است، باشد یا از طریق رایزنی با بسیاری از نهادهایی که در تولید این فیلم‌ها نقش داشتند تامین شود یا اینکه خود سازمان مجددا براساس یک سناریو و شرح خدمات، فیلم‌ها را تولید کند که در حال حاضر همکاران بنده در دفتر تالیف در مراحل پایانی پروژه دوم هستند و فیلم‌ها را تولید می‌کنند.»

آقابابایی اضافه کرد:  «این پروژه، یک پروژه بسیار سنگین است و با توجه به ظرفیت دفتر و توان کارشناسی، هنوز به طور کامل تمام کتاب‌های درسی تحت پوشش قرار نگرفته‌اند. ما اکنون در فاز دوم قرار داریم. یک فاز دیگر هم کارشناسان باید تلاش کنند تا سایر رمزینه‌هایی که در کتاب‌ها درج شده اما هنوز محتوایی برای آن تولید نشده است را تولید کنند.»

مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش اضافه کرد: «‌فنی‌وحرفه‌ای علی‌رغم ابتدایی و متوسطه نظری دارای تنوع رشته‌هاست. ما در فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش حدود 200 رشته داریم که دادن رمزینه پاسخ سریع برای این تعداد رشته کار بسیار سنگینی است. قاعدتاً تولید مشخص آن‌ها در یک بازه زمانی مشخص به متغیرهای متعددی بستگی دارد و نمی‌شود زمان مشخصی را برای پایان دادن به این پروژه‌ها تعیین کرد. اما تمام سعی و تلاش کارشناسان دفتر این است که تمام کتاب‌هایی که به این رمزینه متصل هستند را دارای محتوای الکترونیک کنند، البته در کمترین زمان و با بهترین کیفیت.»

وی بیان کرد: «جمعیت دانش‌‌آموزی هم در این حوزه بسیار متنوع است، ما رشته‌هایی داریم که بسیار پرجمعیت هستند و رشته‌هایی هم داریم که کل جمعیت دانش‌‌آموزی آن شاید به عدد 500 هم نرسد. لذا اولویت ما این است از هر رشته و گروهی سهمی را اختصاص دهیم. قاعدتاً رشته‌هایی که پرجمعیت هستند سهم بیشتری در تولید محتوای الکترونیک خواهند داشت چون دانش‌‌آموزان بیشتری را پوشش می‌دهند، ضمن اینکه برای رشته‌های با جمعیت دانش‌اموزی پایین هم تولید فیلم هنرجو صورت گرفته است.»

آقابابایی درباره نقش جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد برای تامین محتواهای مورد نظر این دفتر بیان کرد: «یکی از منابع و یکی را ظرفیت‌های بسیار کلیدی برای تامین رمزینه سریع پاسخ به جای اینکه سراغ دیگر راه‌ها و پروژه‌های مجزا برویم، استفاده از ظرفیت جشنواره تولید محتوای الکترونیک رشد است.»

وی درباره نحوه برگزاری این جشنواره گفت: «جشنواره باید هدفمند برگزار شود. یعنی در بخشی از جشنواره ما سفارش خود را به متولیان برگزاری ارائه می‌دهیم و اعلام می‌کنیم اگر کسی خواست محتوا تولید کند در راستای اهداف فنی و حرفه‌ای تولید کند تا از این طریق بتوانیم کاربردی دو منظوره داشته باشیم، اول اینکه آن تولیدکننده در جشنواره شرکت می‌کند و حائژ رتبه و امتیاز خواهد شد و دیگر اینکه ما هم بتوانیم از آن محتوا برای کتاب‌های درسی استفاده کنیم. لذا این نیاز به هماهنگی بیشتری بین دفتر تالیف کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای و دفتر انتشارات و فناوری آموزشی دارد.»

به گفته آقابابایی، این جشنواره یک ظرفیت و فرصت بسیار عالی است تا دفتر تالیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش بتواند از توانایی‌های مخاطبان این جشنواره نهایت بهره‌برداری را داشته باشد.»

انتهای پیام

1
امتیاز: 1 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA