مدیر پژوهشسرای برگزیده هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش معتقد است اگر سازمان پژوهش بتواند پژوهشهای دانشآموزی را به صنایع معرفی کند یا نیازمندیهای صنایع را به دانشآموزان پژوهشگر ارائه دهد، دانشآموزان میتوانند خیلی از نیازهای کشور را تأمین کنند.
زهرا صادقیان صادقآباد مدیر پژوهشسرای معلم ناحیه یک کرج در گفتوگو با روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار کرد: «انتخاب ما بهعنوان پژوهشسرای برگزیده بهخاطر محتواها و فعالیتهای خلاقانه نسبت به بقیه مراکز بود.»
وی با اشاره به برخی از فعالیتهای این پژوهشسرا گفت: «ما در استان البرز مدارس را ملزم کردیم که در فعالیتهای پژوهشی شرکت کنند. قراردادی پژوهشی با مدارس منعقد کردیم که طی این قرارداد، مدارس هر هفته یک زنگ را بهعنوان زنگ پژوهش به پژوهشسرا اختصاص میدادند و فعالیتهای پژوهشی از نزدیک میدیدند و علوم نوین را به آنها معرفی میکردیم. پس از این توضیحات، دانشآموزان صاحب ایده میشدند، ایدههای خود را با اساتید مطرح میکردند و اساتید هم ایدهها را پخته کرده و در نهایت تبدیل به اختراعی میشد و گاهی نیز فعالیتشان منجر به چاپ مقاله و ثبت اختراع نیز میشد.»
صادقیان با بیان اینکه تعداد زیادی از مدارس از این طرح استقبال کردند و تعداد زیادی پروژه دانشآموزی نیز صاحب رتبههای منطقهای، استانی و حتی بینالمللی شدند، افزود: «دومین فعالیت متفاوت ما، ارتباطگیری پژوهشسرا با دانشگاههای مختلف استان البرز و مراکز علمی و فناوری ریاستجمهوری بود که توانستیم تجهیزات قابل توجهی را در حوزه زیستفناوری، نانو و ... دریافت کنیم. در آستانه روز پژوهش آزمایشگاه نانو و سنگشناسی را افتتاح کردیم که در استان البرز نظیر ندارد و شاید خیلی از دانشگاههای استان هم، این به روز بودن تجهیزات ما را ندارد.»
مدیر پژوهشسرای معلم با بیان اینکه خیلی از دانشآموزان، ایدههای بسیار خوبی دارند که اگر پخته شده و حمایت شوند میتوانند حتی در کتب درسی وارد شوند، بیان کرد: «به نظرم یک ایراد اساسی کتب درسی این است علومی که در آنها آموزش داده میشود، دانشآموزان کاربرد آنها را نمیدانند چون بیشتر علوم محض هستند نه کاربردی.»
وی با بیان اینکه طراحی مسابقات در راستای کتب درسی مختلف میتواند ایدههای دانشآموزان را پرورش دهد و به غنای کتب درسی کمک کند، عنوان کرد: «دانشآموزان در سنین متوسطه اول و دوم ایدههای خوبی دارند اما با نیازهای مراکز صنعتی و ... آشنایی ندارند. اگر سازمان پژوهش بتواند یک پل ارتباطی در این زمینه ایجاد کند تا بچهها این نیازمندیها را بشناسند، میتوانند پاسخگوی خیلی از نیازها باشند. اگر پژوهشها و ایدهها دانشآموزان، دستسازههای آنها به صنایع معرفی شود میتوانند حمایت لازم را دریافت کنند و همین تبدیل علم به ثروت است، انگیزه بچهها را زیاد میکند و نیازهای کشور از سوی نسل جوان و نوجوان ما یعنی دانشآموزان این کشور تأمین خواهد شد.»
وی در پایان تصریح کرد: «اگر سازمان پژوهش بتواند پژوهشهای دانشآموزی را به صنایع معرفی کند یا نیازمندیهای صنایع را به دانشآموزان پژوهشگر ارائه دهد، میتوانند خیلی از نیازهای کشور را که در خیلی از آنها مجبور هستیم وابسته باشیم، تأمین کنند.»
انتهای پیام
ارسال نظر