استقبال از نقد عالمانه و پاسخ به خبری غیرعالمانه



سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید مکرر بابت استقبال از نقد عالمانه؛ نسبت به انتشار مطلبی بدون پشتوانه، ناشی از ناآگاهی و غیرقابل استناد در فضای مجازی و برخی شبکه‌های اجتماعی پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در پی انتشار متنی با عنوان «حذف موریانه‌وار مطالب دینی در کتب درسی؟ » توسط یکی از کانال‌های شبکه‌های اجتماعی و بازنشر آن در دیگر کانال‌ها و گروه‌ها، ‌ به اطلاع می‌رساند مسئله مورد اشاره در متن مذکور، مربوط به سالهای 1398 و 1399 است و پیشتر پاسخ آن در سال 1399 با مستندات و مدارک لازم در مطبوعات رسمی ارائه گردیده است که به منظور تنویر اذهان عمومی، مجدداً تأکید می‌گردد. توضیح آن‌که، در درس «سفرنامه اصفهان» در کتاب فارسی پایه هفتم (که هم اکنون چاپ دهم آن است) از سال  1391 گزیده‌ای از کتاب «قصه‌های مجید» نوشته آقای هوشنگ مرادی کرمانی نقل شده بود که در سال 1398 در اقدامی نسنجیده، دو جمله «وضو گرفتم و نماز خواندم» به این متن افزوده شد. این امر در همان زمان مورد اعتراض به حق نویسنده محترم، افکار عمومی و کارشناسان قرار گرفت و با تصمیم رئیس وقت سازمان پژوهش، مقرر شد که از سال تحصیلی 1399-1400، به منظور حفظ امانت در نقل قول، متن به وضعیت سابق خود بازگردد و از آن سال تا کنون، متن مذکور به همان صورت که در اصلِ خود آمده است، در کتاب درسی نقل شده است.

 متأسفانه بازنشر این‌گونه مطالب که معمولاً ناشی از بی‌اطلاعی و در برخی موارد بی‌اخلاقی‌ است، نه تنها به تسریع و تقویت جریان اصلاحات و تحولات مورد نیاز در کتاب‌های درسی کمک نمی‌کند، بله با تنزل دادن سطح ارائه انتقادها و نظرات، پیمودن این مسیر دشوار را پر‌زحمت‌تر می‌کند. آنچه از فعالان محترم رسانه‌ای، شبکه‌ها و پایگاه‌های خبری، خبرگزاری‌ها و آحاد دغدغه‌مندان آموزش و پرورش انتظار می‌رود، انتقاد عالمانه و سازنده و پرهیز از مواجهه‌های هیجانی یا نسنجیده و به‌دور از معیارهای سواد رسانه‌ای و بررسی کارشناسی است. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از همه مخاطبان، ذینفعان و اصحاب محترم رسانه دعوت می‌کند ضمن ارتقای سطح و افق انتقادات و ملاحظات خود درباره محصولات این سازمان، با مراجعه به سامانه نظرسنجی از محتوای کتاب‌های درسی به آدرس nazar.roshd.ir، با ثبت نظرات و انتقادات خویش درباره کتابهای درسی، کارشناسان سازمان را در فرآیند اصلاح و روزآمدسازی این کتاب‌ها متناسب با نیازها و چشم‌اندازهای تمدنیِ ایران اسلامی یاری کنند.

انتهای پیام

4
امتیاز: 4 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA