معلم برگزیده جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد با بیان اینکه اگر به آموزش فناورانه از جنبه تقویتی و تکمیلی نگاه شود، شاید بتوان آن را عضو جدید و جداییناپذیر خانواده آموزش دانست، تأکید کرد در این نوع از آموزش، یادگیری فعال و میزان تأثیرگذاری آن دوچندان خواهد بود.
مریم احمدپور، دارای هشت سال سابقه تدریس در مقطع ابتدایی و معلم پایه پنجم دبستان دخترانه سما، شهرستان بندرانزلی در گفتوگو با روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار کرد: «قبل از آموزش مجازی و محتواسازی، هر سال برای تدریسهایم داستان و شعر جدیدی میگفتم و سعی میکردم کلاس درسم برای بچهها جذابیت داشته باشد. آشنایی من با نرمافزارهای مختلف به قبل از کرونا و آموزش مجازی برمیگردد، به همین دلیل با اوج کرونا و آموزش مجازی نوشتن سناریوهایی داستانوار و مناسب محتواسازی را شروع کردم و با استفاده از نرمافزارهای مختلفی در قالب پویانمایی، محتواهایی را تولید کردم.»
وی اضافه کرد: «هر بار با ارسال کار برای دانشآموزانم یا دانشآموزان دیگر با گرفتن بازخورد سعی میکردم به لحاظ آموزشی و فنی به محتواها قوت بیشتری ببخشم. گاهی چندین روز برای یک تولید محتوای چند دقیقهای وقت میگذاشتم. چندین محتوای ریاضی، فارسی و علوم در قالب انیمیشن برای دهمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی ارسال کردم. هدفم از این کار فقط کسب رتبه نبود. دوست داشتم از تدریسهایم در QR cod کتاب درسی استفاده شود، که همینطور هم شد. قبل از اعلام نتایج از طریق یکی از شاگردانم متوجه شدم که یکی از محتواهای ارسالی من از ریاضی پنجم (مبحث نیمساز) در سایت رشد وارد رمزینه سریع پاسخ کتاب درسی شده است. بدون شک این برای من ارزشمندتر از کسب رتبه و جایزه بود.»
وی ادامه داد: «اما اثری که در جشنواره حائز رتبه شد مربوط به علوم پنجم دبستان، مبحث اهرمها بود. اغلب یادگیری انواع اهرمها و تشخیص آن برای دانشآموزان دشوار است. سعی کردم به کمک پویانمایی و سناریوی هدفمند این مبحث را آسان کنم که اتفاقاً از واژه خانواده آسانساز برای این درس استفاده کردم. برای ساخت آن از برنامههای پاورپوینت و کمتازیا استفاده کردم.»
احمدپور با بیان اینکه از طریق سایت رشد با جشنواره تولید محتوای الکترونیکی آشنا شدم، گفت: «با وجود اینکه ساخت انیمیشن و تولید محتوا را قبلتر شروع کرده بودم و تعدادی از آثارم را برای جشنوارههای استانی دیگر هم ارسال کرده بودم ولی جشنواره ملی رشد، فرصت خوبی بود تا کارهایم در رقابت با معلمان سراسر کشور و زیر ذرهبین دوران کشوری و مورد تایید سازمان پژوهش قرار بگیرد.»
این معلم افزود: «قبل از آشنایی با جشنواره، با شیوع کرونا و آموزش مجازی بهجهت تسهیل یادگیری دانشآموزانم در آموزش از راه دور، شروع به ساخت محتواهای چندرسانهای کرده بودم. یعنی قبل از اینکه با جشنواره آشنا بشوم محتواهای بسیار زیادی ساخته بودم. ولی اعتراف میکنم در اختتامیه جشنواره آثاری پخش شد که بیش از پیش به بیحد و مرز بودن دنیای فناوری در آموزش پی بردم. به نظرم رسانهای شدن آثار برگزیده علاوه بر استفاده دانشآموزی، ایده و انگیزه خوبی برای سایر معلمان در استفاده از فناوریهای نو در آموزش خواهد بود.»
احمدپور با بیان اینکه به نظر من مهمترین شاخص در محتوای آموزشی توجه به هنر تدریس است، بیان کرد: «یک محتوا هرچقدر هم به لحاظ فنی و استفاده از نرمافزارهای بهروز و گرافیکی در سطح بالایی باشد، اگر به لحاظ موضوعی و سناریوی هدفمند غنی نباشد بهجهت تسهیلگری در یاددهی و یادگیری نقشی ایفا نخواهد کرد.»
جشنواره تولید محتوا نقطه عطفی برای استفاده از آثار منتخب در رسانههای آموزشی مختلف و بهکارگیری افراد مستعد در راستای آموزش فناورانه باشد
وی در ادامه به بیان انتظارات خود از دبیرخانه این جشنواره پرداخت و گفت: «انتظار من از دبیرخانه این است که این جشنواره با اختتامیه و تقدیر به پایان نرسد. در واقع این جشنواره نقطه عطفی برای استفاده از آثار منتخب در رسانههای آموزشی مختلف و بهکارگیری افراد مستعد در راستای آموزش فناورانه باشد. ضمن اینکه دنیای فناوری هر روز حرف تازهای برای گفتن دارد؛ انگیزه و شرایط لازم برای رتبههای برتر و مستعد یادگیری آموزش فناورانه در جهت ساخت محتواهای آموزشی بهروزتر فراهم شود و رتبههای برتر پس از پایان اختتامیه جشنواره به فراموشی سپرده نشوند.»
این برگزیده جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد ضمن تأکید بر استفاده از فناوریهای نوین در آموزش به دانشآموزان، خاطرنشان کرد: «باید بگویم که کودک نسل جدید، کودک دیجیتال است. با ورود آموزش مجازی به دنیای کودکان، مفهوم کودک دیجیتال، رنگوبو و قوت بیشتری به خود گرفت. به نظر من اگر به آموزش فناورانه از جنبه تقویتی و تکمیلی آن نگاه شود، شاید بتوان آن را عضو جدید و جداییناپذیر خانواده آموزش دانست. در آموزش چندرسانهای، کلمه، صدا و تصویر متحرک دست به دست هم میدهند تا اطلاعات در ذهن کودک بهصورت کلامی و تصویری پردازش شود. در واقع با استفاده از محتواهای چندرسانهای، پیام (آموزش) همزمان توسط حس بینایی و شنیداری از طریق کودک دریافت میشود که این لزوم یادگیری فعال در کودکان است. در کنار موارد ذکر شده، جذابیت و تکرارپذیری آموزش فناورانه میزان تأثیرگذاری آن را دوچندان میکند.»
بازی قدرت یادگیری، مسألهگشایی و مدیریت زمان را در کودکان تقویت میکند
احمدپور در پایان به اهمیت بازی در آموزش کودکان اشاره و تصریح کرد: «از آن جایی که در دل هر بازی یک چالش و مسأله وجود دارد، کودک را هیجانزده و مشتاق به ادامه بازی و در نهایت مسألهگشایی میکند. در واقع با استفاده از آموزش بازیوار، میتوان مهارت حل مسأله را در کودک تقویت کرد. وقتی آموزش، رنگ و بوی بازی به خود بگیرد کودک برای عبور از مراحل مختلف در بازی به صورت خودجوش برای یادگیری مباحث درسی احساس نیاز کرده، مجموع هیجانات او در بازی و رقابت منهای فضای کسالتبار و پراضطراب، آموزشی لذتبخش را برایش به ارمغان میآورد. همینطور قوانینی که در ابتدای بازی مشخص شده به دور از هرگونه مقدمهچینی و کلیشهها، مدیریت زمان را به او میآموزد.»
انتهای پیام
ارسال نظر