هنرآموز برگزیده جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد با بیان اینکه استفاده از فناوریهای نوین در آموزش «گریزناپذیر» است، تأکید کرد که باید تابوی تولید محتوا بین معلمان شکسته شود.
گلناز خواهان، هنرآموز کامپیوتر و کارشناس آموزشهای فنیوحرفهای اداره کل آموزش و پرورش استان فارس در گفتوگو با روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره شرکت در دهمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد اظهار کرد: «من در بخش موشن گرافیک جشنواره شرکت کردم که محتوای آن برگرفته از کتاب الزامات محیط کار، فصل چهار با عنوان "ایمنی محیط کار" بود و بهطور خاص به معرفی علائم ایمنی و شناخت رنگها در نشانههای ایمنی پرداختم».
وی افزود: «بهصورت اتفاقی پوستر جشنواره را در یکی از شبکههای اجتماعی دیدم و این موضوع همزمان بود با محتوای تولید شده، در نتیجه برآن شدم تا محتوا را در جشنواره شرکت دهم».
خواهان با بیان اینکه جشنوارهها به پویایی فردی میانجامد و نتایج آن جنبه پویایی اجتماعی دارد، گفت: «در خصوص جشنواره تولید محتوا هم که بهنوعی با اوج احساس نیاز به محتوای الکترونیکی در دوران پاندمی کویید 19 مقارن شد همین احساس وجود دارد و به نوعی جشنواره تولید محتوا به تدوین آثار فاخر در زمینه کتب درسی انجامید. این موضوع را از مشاهده آثار تولید شده در جشنواره دهم که به تدریج در حال نشر است بیان میکنم. بعضی از انیمیشنهای تولیدشده بسیار تکنیکی و نو است. از این بابت به همکارانم در سراسر کشور افتخار میکنم».
وی ادامه داد: «یکی از دغدغههای من بهعنوان یک معلم همواره این بوده که در دانشآموزانم همراه با آموزش، مهارت و تغییر نگرش ایجاد کنم. در نظام فعلی آموزشی در هنرستانها این دغدغهام محقق شد و با ظهور دروسی با عنوان شایستگیهای غیرفنی که در برگیرنده عناوینی چون ایمنی محیط کار، اخلاق حرفهای و ... هست، این مجال فرهنگسازی بهدست آمد تا با ترکیب و تلفیق این دروس که در چرخه فعال آموزش قرار گرفته، دانشآموز را شایستهمحور آماده برای بازار کار تربیت کنیم».
وی بیان کرد: «علاقه من به این دروس باعث شد بهصورت جدی به مطالعه و تحقیق در جنبههای عملی آنها بپردازم و در نهایت هم تولید محتوا در این مبحث صورت گرفت. در محتوایی که تولید کردم بیش از هر چیز به اصل سادگی توجه کردم و خواستم با نمادهای ساده و رنگهای معنادار با مخاطبان ارتباط برقرار کنم. به نحوی که رنگ و نشان هندسی در ذهن مخاطب تداعی شود و دور از حاشیههای غیرضروری به اصل بپردازم.»
خواهان با تأکید بر اینکه انتظارم از جشنواره تولید محتوا این است که دسترسی به محتواها را تسهیل کند و با ایجاد انگیزه گسترده در بین فرهنگیان بستری برای جمعآوری محتواهای خلاقانه شود، گفت: «در جشنواره یازدهم خوشبختانه تبلیغات گستردهتری صورت گرفته و سامانه تهیه شده مطلوبتر است. امید دارم با دستهبندی محتواهای تولید شده و درج آنها در سامانه و اطلاعرسانیهای بهتر، سامانه رشد بهعنوان یک مرجع برای همکاران و دانشآموزان شناخته شود.»
وی اضافه کرد: «پیشنهاد میکنم در صورت امکان یک برنامه آموزشی مجازی برای همکاران تعیین و آشنایی با نرمافزارهای متعدد به زبان ساده در سامانه پیشبینی شود تا تابوی تولید محتوا بین همکاران برچیده شود و بتوانیم از خلاقیت طیف وسیعتری از همکاران بهرهمند شویم.»
این هنرآموز رشته کامپیوتر با اشاره به اینکه تفکر استفاده از رمزینهها بسیار نو و زیبا بود، افزود: «ابتدا که با حضور رمزینه در کتابهای درسی مواجه شدم برایم بسیار جالب بود و به حق به این تصمیم آفرین باید گفت. در دنیای امروز استفاده از تکنولوژی و فناوریهای نوین گریزناپذیر است و استفاده بهجا از آنها هم در آموزش مؤثر است. باید گفت فرهنگسازی برای استفاده بهینه و بهجا از فناوری خود یک مهم است که باید به آن پرداخت. رمزینهها خود در واقع یک معلم در خانه هستند و اینکه دانشآموز محتوای مورد نظرش را همزمان با مطالعه کتاب به سادگی در دسترس دارد بسیار جذاب و کاربردی است».
وی خاطرنشان کرد: «تجربههای قبلی نشان داده که محتواهایی که بر روی رایانه یا سایر دستگاههای الکترونیکی ذخیره شدند کارآیی مورد انتظار را نداشتند و معمولاً مورد غفلت قرار میگرفتند و شاید دانشآموز فراموش میکرد که آنها را در اختیار دارد اما این رمزینهها این چالش را مرتفع کردند.»
انتهای پیام
ارسال نظر