بهره‌گیری از «بازی» در آموزش یک اتفاق دو سر برد است



دانشجومعلم برگزیده جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد گفت: آموزش با بازی یک اتفاق برد برد برای دانش‌آموزان و معلمان است. معلم از طریق بازی یادگیری، به هدف اصلی یعنی یادگیری؛ می‌رسد و دانش‌آموزان هم از مطالب دشوار و تئوری دور می‌شوند.

دنیا رستگار، دانشجومعلم رشته آموزش ابتدایی و معلم حق‌التدریس در تهران در گفت‌وگو با روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: «در سالی که جشنواره دهم برگزار شد، نفر اول کشوری گروه دانشجومعلمان شدم. آن زمان دانشجومعلم بودم و امسال هم که شرکت‌کننده دوره یازدهم هستم، حق‌التدریس پایه ششم هستم. اثر من برای جشنواره دهم بازی شکرستان بود که از طریق آزمون‌سازی‌های خلاقانه منجر به تولید یک بازی شده بود. مخاطبان این بازی دانش‌آموزان پایه چهارم تا ششم بودند و هدف از آن این بود که کسرها به‌صورت شیرین‌تری در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.»

وی ادامه داد: «از طریق استاد کاربرد فناوری در دانشگاه با این جشنواره آشنا شدم. ایشان فراخوان را برای من ارسال و توصیه کردند براساس فعالیت‌هایی که در طول ترم داشتم در این جشنواره شرکت کنم. پس از سه چهار ماه فعالیت توانستم این بازی را تولید و ارسال کنم.»

رستگار با بیان اینکه من به‌عنوان یکی از مخاطبان این جشنواره قطعاً برگزاری جشنواره‌های این چنینی را خیلی مؤثر می‌دانم، افزود: «حمایت و تشویق و ارج نهادن به عملکرد دانش‌آموزان و معلمان باعث می‌شود اعمال مطلوب آن افراد بیشتر شود. با پیگیری، حساسیت و حمایت از افرادی که کار تولید محتوا را دنبال می‌کنند انگیزه و اشتیاق در فرد ایجاد می‌شود.»

وی با اشاره به اینکه استعدادم از طریق این جشنواره شکوفا شد، شناخته شدم و حتی پس از جشنواره دهم سفارش کار داشتم، خاطرنشان کرد: «این برای من بسیار خوشایند است که آن را ثمره حضور در جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد و حمایت مسئولان برگزارکننده جشنواره می‌دانم.»

رستگار بر ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش تأکید کرد و گفت: «ما باید قبول کنیم که عصر حاضر با سال‌های گذشته خیلی متفاوت است، عصر، عصر فناوری است و در آن عصر رسانه‌ها و آموزش‌های برخط جای خود را پیدا کرده‌اند. با توجه با اینکه جهان در حال تبدیل شدن به یک دهکده جهانی از طریق میدیا است آشنایی با فن‌آوری از اهمیت خاصی برخوردار است. ما به عنوان مخاطبان عرصه تولید محتوا باید به دنبال آموزش فناورانه‌ای باشیم که سازش بیشتری با زمان آینده داشته باشد و مخاطبان را بیشتر درگیر کند.»

وی با بیان اینکه من استفاده از رسانه را یک نوع رهبری‌کننده مسائل آموزشی می‌دانم، افزود: «چون بچه‌ها در این دوره طبق اصول روانشناسی، حسی و عینی هستند و باید یک چیزی را لمس کنند، احساس کنند، برایشان عینیت داشته باشد تا آن مسأله آموزشی را دریافت کنند.»

دنیا رستگار بیان کرد: «در سال‌های اخیر بازی‌های خوبی تولید شده است، بازی‌های اندرویدی تولید شده که با سنت‌ها و آداب و رسوم ایرانیان طراحی شده است و درخششی در نظام تعلیم و تربیت کشور به‌شمار می‌رود، چون این بازی‌ها قطعاً جنبه تربیتی خواهند داشت. استفاده بچه‌ها از این بازی‌ها دارای جنبه آموزشی است و جهت‌دهی آموزشی دارند هرچند دارای جنبه‌های تفریحی نیز خواهند بود. هدف از یک سری از بازی‌ها ترکیب و تلفیق با مسأله آموزش است تا دانش‌آموزان ضمن بازی از آموزش مؤثر هم برخوردار شود. شعار من این است که آموزش با بازی یک اتفاق برد برد برای دانش‌آموزان و معلمان است. من معلم از طریق بازی یادگیری، به هدفم که یادگیری است می‌رسم و دانش‌آموزان هم از مطالب دشوار و تئوری دور می‌شود و در عین حال که احساس می‌کند بازی کرده است هدف را دریافت می‌کند و این یک بازی دو سر برد برای دو طرف است.»

وی تأکید کرد: «وقتی که قرار است یک بازی تولید شود، مخاطب و سرزمین مشخص است پس باید حتماً با اهداف تربیتی آن سرزمین و نظام تعلیم و تربیت آن منطبق باشد و البته با اصول روانشناسی که اقتضای آن سن است. من در بازی‌هایی که تولید می‌کنم سعی کرده‌ام از گرافیک ایرانی و حتی کاراکترهای ایرانی استفاده کنم، از قهرمانانی استفاده کنم که دانش‌‌آموزان قطعاً آن شخصیت‌ها را دیده باشند. یک طراح بازی می‌تواند چند مفهوم را با هم تلفیق کند و تحت عنوان یک بازی به دانش‌آموزان ارائه دهد.»

رستگار ضمن قدردانی از برگزارکنندگان جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد، افزود: «قطعاً تداوم این جشنواره‌ها و زیرجشنوارها کارهای برجسته‌ای را عرضه خواهد کرد و باعث بهبود وضعیت آموزشی خواهد شد. امیدوارم بعد از پایان جشنواره، ارتباط تولیدکنندگان محتوا با خود دبیرخانه قطع نشود تا تولیدکنندگان برای جشنواره بعد تمهیدات مؤثرتری را بیاندیشند.»

وی تصریح کرد: «خیلی بهتر می‌شد که در رابطه با مسائل و مشکلات آموزشی و تربیتی موضوعات، شفاف بیان می‌شد که در چنین شرایطی نقش سازمان پژوهش بسیار مهم است. باید سازمان پژوهش یک موضوعات خاصی را به دبیرخانه جشنواره ارائه می‌کرد و طبق همان موضوعات محتواها تولید می‌شد، نقش سازمان پژوهش را در جشنواره دیدم و زحمات‌شان قابل تقدیر است و امیدوارم درباره مسائل آموزشی هم در اهداف جشنواره جدی‌تر موضوعات و ابرچالش‌ها را مطرح کنند.»

انتهای پیام

1
امتیاز: 1 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA