دانشآموز برگزیده هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد کرد درسی با عنوان «روش پژوهش» به سبک و سیاق کاملاً علمی در دبیرستان گنجانده و کارگاههای علمی و عملی در این رابطه برگزار شود.
مهدیه یاری دانشآموز پایه نهم از مدرسه راضیه شکرایی ناحیه دو شهرری که با طرح «مقایسه اثر پنج گیاه دارویی کلپوره، شنبلیله، هندوانه ابوجهل، گزنه و عدسالملک با متفورمین بر کاهش قند خون در موشهای نژاد Balb-C» بهعنوان برگزیده انتخاب شد، در گفتوگو با روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی عنوان کرد: «هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی (ضد دیابتی بودن) چند گیاه بر روی کاهش قند خون بود. در این پژوهش به این نتیجه رسیدیم که هر کدام از این گیاهان روی کاهش دیابت اثر دارد، گام بعدی پژوهش این بود که باید بررسی میکردیم که آیا ترکیب این گیاهان تأثیر بیشتری در کاهش دیابت خواهد داشت؟ اگر دارد چه دوزی و کدام ترکیب از گیاهان اثربخشی بیشتری دارد؟ بنابراین پروژه حاضر با روش تجربی طراحی شد.»
وی بر ضرورت ارتباط بیشتر مدیران سازمان پژوهش و مؤلفان کتب درسی با دانشآموزان پژوهشگر تأکید کرد و گفت: «رابطه بین مؤلفان کتب درسی و پژوهشگران که به پدیدههای علمی از منظر اجرایی و علتشناسی مینگرند، سبب میشود مباحث موجود در کتب درسی از حالت تئوری بودن خارج شده و به صورت کاربردیتر و عملیتر ارائه شود. همچنین با توجه به اینکه مباحث علوم پایه مانند شیمی، فیزیک، زیست و... مبنای پرسشهای علمی است، وقتی رابطه تنگاتنگی بین پژوهشگران و مؤلفان کتب درسی وجود داشته باشد، مباحث طوری تنظیم میشود که دانشآموزان را به سمت چرایی هر پدیده علمی راهنمایی میکند و به این ترتیب راه و روش پژوهش علمی را در کنار مباحث درسی به راحتی فرا میگیرند.»
این دانشآموز پژوهشگر با بیان اینکه سازمان پژوهش میتواند با در اختیار گذاشتن امکانات لازم برای انجام آزمایشها، دسترسی به مواد مورد نیاز آزمایش، ارتباط با پژوهشگران و اختصاص اینترنت پُرسرعت برای جستوجوی مقالات و منابع موردنیاز از دانشآموزان حمایت کند، عنوان کرد: «حمایتهای کنونی مناسب بوده ولی کافی نیست، بهخصوص اینکه سطح علمی جشنوارههایی مانند خوارزمی بهقدری بالا بوده که پژوهشها باید در حد یک رساله دکتری باشد. لذا برای انجام این پروژهها نیاز به یک مشاور علمی و آماری قوی، امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و حمایتهای مالی مناسب میباشد.»
یاری در ادامه پیشنهاداتی را مطرح کرد و گفت: «قراردادهایی با آزمایشگاههای مرجع مورد اعتماد وزارت آموزش و پرورش برای انجام پروژههای دانشآموزی منعقد شود تا دانشآموزان بهراحتی از امکانات این آزمایشگاهها بهرهمند شوند.
این دانشآموز پژوهشگر در پایان گفت: «آموزش و پژوهش همیشه در کنار دانشآموزان بوده ولی در کنار آموزش مباحث علمی، باید روش پژوهشی و راه اثبات پدیدههای علمی را نیز به دانشآموزان آموزش داد که این کار فقط از یک تیم آموزشی و پژوهشی در کنار هم ساخته است.»
انتهای پیام
ارسال نظر