تبیین «ضرورت‌های تحول در کتب درسی» از سوی وزیر اسبق آموزش و پرورش



وزیر اسبق آموزش و پرورش در چهارمین نشست اندیشه‌ورزی پایگاه مقاومت بسیج شهید موسوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، ضرورت‌ها و راهکارهای تحول در کتب درسی را تبیین و تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در ادامه سلسله نشست‌های اندیشه‌ورزی پایگاه بسیج، نشستی با موضوع «تحول در کتب درسی، ضرورت‌ها و راهکارها» با سخنرانی مهندس محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش و دبیرکل کانون تربیت اسلامی برگزار شد.

این نشست با حضور اعضای شورای پایگاه و بسیجیان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در سالن اجتماعات طبقه هشتم سازمان برگزار شد.

در ابتدای نشست، مهدی جلالی فرمانده پایگاه مقاومت بسیج شهید موسوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به تشریح چرایی و ضرورت برگزاری چنین نشست‌هایی پرداخت و گزارشی از نشست‌های قبل ارائه نمود.

در ادامه حجت الاسلام‌والمسلمین دکترعلی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ضمن تسلیت ایام فاطمیه و آرزوی قرار گرفتن جزو پیروان حقیقی اهل بیت و تشکر از مهندس فرشیدی بابت حضور در این محفل؛ اظهار داشت: این سازمان با توجه به مأموریتش نیازمند این است که نگاه فعال و به روزی نسبت به چالش‌ها و مسائل روز داشته باشد. در همین راستا و به‌منظور فهم درست مسائل و راهکارها بایستی از تمام ظرفیت‌های کارشناسی کشور استفاده شود؛ بخشی از این کارشناسی‌ها توان و تجربه انباشته مسئولان امر است.

وی افزود: قطعاً یکی از کمک‌های مهمی که بسیج سازمان پژوهش می‌تواند در این زمینه انجام دهد این است که از منظر بسیج مأموریت‌های سازمان را پایش نموده و نظر دهد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی پیشنهاد نمود که مسائل و مطالب بیان شده در جلسات اندیشه‌ورزی بسیج که قطعاً حاصل تفکرات، دیدگاه‌ها و اندیشه‌های صاحب‌نظران، کارشناسان و دغدغه‌مندان عرصه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش است، جمع‌آوری و پالایش شده و به صورت مکتوب تهیه شود تا بتوان بهره بیشتری گرفت.

در ادامه مهندس فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش به روح بلند استاد احمد صافی از پیشکسوتان عرصه تعلیم و تربیت فاتحه و صلواتی قرائت نمود و در خصوص موضوع سخنرانی‌اش گفت: تحول موضوع بسیار مهمی است که دولت سیزدهم نیز با همین شعار روی کار آمده و در همین زمان اندک توانسته اقدامات شایسته‌ای در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش، طرح رتبه‌بندی معلمان، طرح‌های کلان آبیاری، و ... انجام دهد.

وی مباحث خود در این نشست را به ضرورت تحول، اهداف و شاخص‌های تحول، جایگاه کتب درسی در برنامه‌ریزی آموزشی و نظام آموزشی، موانع تحول در کتب درسی و برخی راهکارها برای تحول تقسیم کرد و افزود: آنچه در آموزش و پرورش در حال انجام است برای آینده کشور پاسخگو نیست؛ انتظارات خانواده‌ها در حوزه‌هایی مانند سواد رسانه‌ای، آداب خانوادگی، مسئولیت پذیری و قدرشناسی نیز برآورده نمی‌شود؛ بخش سوم، خود دانش‌آموزان هستند که این کتب برایشان جذاب نیست و نظام آموزشی ما روزآمد و نشاط آور نیست. مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه‌هایی مانند کاربردی بودن دروس و آموزش‌ها چهارمین مسئله مهم در بخش ضروت‌های تحول باید گنجاند.

دبیرکل کانون تربیت اسلامی با اشاره به وجود اهداف آشکار و پنهان در آموزش‌های ارائه شده در مدارس همه کشورهای جهان، گفت: تقویت روحیه ملی و باوراندن فرهنگ ملی به دانش‌آموزان مهم‌ترین آموزش‌ها و اهداف است.

فرایند تهیه و تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ جایگاه والای این سند؛ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه آموزش و پرورش؛ تشریح شاخص‌ها و اهداف تحول؛ 19 ویژگی‌ بیان شده در سند تحول در خصوص حیات طیبه؛ پرداختن به خودباوری و وطن دوستی و هویت‌بخشی در این موارد؛ اقدامات عرصه تعلیم و تربیت از دیگر مسائلی بود که فرشیدی آنها را تشریح کرد.

وی در مورد دلایل و موانع عدم تحول در کتاب‌های درسی، افزود: هیمنه ساختاری و بروکراسی سازمان‌ها؛ برخی اسناد بالادستی و تعارض آنها با اسناد دیگر؛ انحصار و داشتن حاشیه امن برخی مؤلفان کتاب‌های درسی؛ از جمله این موانع است.

در پایان این نشست حاضران به تبادل افکار و پرسش و پاسخ پرداختند.

محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، سیدباقر پیشنمازی و حسین هراتی معاونان اسبق وزارت آموزش و پرورش نفراتی بودند که در نشست قبلی هیئت‌های اندیشه‌ورز به عنوان سخنران حضور داشتند.

انتهای پیام

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA