دانشآموز پژوهشگر برگزیده هفته پژوهش در آموزش و پرورش گفت: کتابهای درسی میتوانند نقش مهمی در ایدهپردازی و ایجاد سؤال برای پژوهش ایفا کنند. کتابها باید دارای محتوایی باشند که دانشآموزان را در این زمینه ترغیب کنند.
سیدمحمد رضوی، دانشآموز دوره دوم رشته ریاضی دبیرستان شهیدبهشتی شهرستان بیرجند استان خراسان جنوبی در گفتوگو با روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار کرد: «پژوهشی که من و همکارانم برای هفته پژوهش امسال ارسال کردیم، درباره تبدیل بیابانها به زمینهای حاصلخیز با استفاده از نانورس مایع بود. گرمایش جهانی از یک طرف و موقعیت خاص جغرافیایی ایران باعث بروز خشکسالی در بخشهایی از کشورمان شده است. مجموع این عوامل باعث نامناسبشدن خاک و کاهش بازدهی محصولات کشاورزی و افزایش آلودگی هوا در مناطق مرکزی و شرق کشور شده است. علاوه بر اینها کاهش منابع آبی زمینها که منجر به بیابانزایی میشود، اشتغال مردم این مناطق را بهشدت تحت تأثیر قرار داده است. با توجه به این مشکلات و سرعت استفاده از مواد غذایی با توجه به افزایش جمعیت، توسعه فناوریهای کشاورزی نکته بسیار مهمی است. تیم ما با استفاده از خواص نانوذرات رس بهدنبال حل این مشکلات برآمده است. از این رو با مطالعه مقالات مختلف و استفاده از روشهای علمی، راهحلی برای حل این مشکلات پیدا کرده است. در نتیجه این تحقیقات ساخت نانوذرات مایع و تزریع آن در منابع آبی و زمینهای حاصلخیز باعث رفعشدن خیلی از این مشکلات خواهد شد.»
وی با بیان اینکه ارتباط قوی باعث ترغیب دانشآموزان به انجام بسیاری از پژوهشها میشود، گفت: «کتابهای درسی هم میتوانند نقش مهمی در ایدهپردازی و ایجاد سؤال برای پژوهش ایفا کنند. کتابها باید دارای محتوایی باشند که دانشآموزان را در این زمینه ترغیب کنند. به نظر هر طرح پژوهشی هم ارزش انجام دادن ندارد. به همینخاطر باید پس از ارائه طرح اولیه و ارسال پژوهش به پژوهشسرا، بحث و گفتوگو روی هر طرح صورت بگیرد، از نظر کاربردی ارزشگذاری شود و در مرحله بعد طرحهای برتر معرفی شوند و با توجه به خدمات موردنیازشان امکانات لازم در اختیارشان قرار بگیرد و به سرانجام برسند.»
رضوی با بیان اینکه حمایتهای معنوی زیادی معمولا از سوی اعضای پژوهشسرا از دانشآموزان انجام میشود، اضافه کرد: اما در بحث مالی این دانشآموزان هستند که هزینه میکنند. البته ما تاکنون در حوزه مالی درخواستی هم ارائه ندادیم و شاید اگر درخواست میکردیم، پژوهشسرا حمایت میکرد.»
این دانشآموز پژوهشگر برگزیده در پایان گفت: «پیشنهاد میکنم فراخوانهای پژوهشی بهصورت گسترده در طول سال در دورافتادهترین روستاها هم پخش شود و همه آنها به دست تک تک دانشآموزان برسد که مسلماً ایدههای خوبی برای حل مشکلات مختلف کشور دارند و باید از آنها حمایت شود. برخی از این فراخوانها به دست دانشآموزان مناطق محروم نمیرسد در حالیکه ایدههای خیلی خوبی دارند. باید تعامل میان سازمان پژوهش و دانشآموزان قویتر شود، انتظارات از دانشآموزان در حد دانشآموزان باشد و حمایت شوند که مطمئناَ این دانشآموزان، این نسل امروز بهخوبی میتواند پرچم ایران را در مجامع مختلف به اهتزار دربیاورد.»
انتهای پیام
ارسال نظر