دانشجومعلم برگزیده دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد:​

ضرورت به‌کارگیری معلمان پژوهشگر به‌عنوان راهنما و مشاور پژوهشی



دانشجومعلم برگزیده دانشگاه فرهنگیان در هفته پژوهش آموزش و پرورش پیشنهاد کرد از معلمان پژوهشگر به‌عنوان راهنما و مشاور پژوهشی در عرصه علمی پژوهشی بهره گرفته شود.

آوا کندری، فارغ‌التحصیل رشته علوم تربیتی از دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی و برگزیده بنیاد ملی نخبگان ایران، ساکن ‌شهر مشهد مقدس، در گفت‌وگو با روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: «خوشبختانه در دوران دانشجویی با حمایت و همکاری اساتید توانمند، توانستم مقالات متعددی را در نشریات علمی چاپ و در همایش‌ها و کنفرانس‌های ملی مرتبط با موضوعات روانشناسی، تربیتی، آموزشی و محتوای آموزشی ارائه نمایم. از باارزش‌ترین آثار خود می‌توانم به مقاله‌ای تحت عنوان «تحلیل محتوای فیلم‌های آموزشی شبکه شاد و کتب علوم تجربی دوره اول ابتدایی براساس آموزش حفاظت محیط زیست» که در نشریه علمی ‌پژوهشی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار و برنامه‌ریزی آموزشی چاپ شده است، اشاره کنم، این مطالعه به تحلیل و بررسی علمی یکی از مهم‌ترین محتوای آموزشی در دوران شیوع پاندمی کووید 19 پرداخته است.»

وی درباره تأثیر تقویت ارتباط سازمان پژوهش و دفاتر تألیف کتب درسی با پژوهشگران‌ در تصمیم‌گیری‌ها عنوان کرد: «کتب درسی در سیستم‌ آموزش و پرورش متمرکز ایران، نقش محوری را در فرآیند یاددهی‌ و یادگیری دارد. گنجاندن محتوای غیرفعال، غیرکاربردی، اطلاعات متعدد در کتب درسی، تقویت رویکرد حافظه‌پروری و یادگیری سطحی و توجه بیش از حد به کسب نمره، از مسائل عمده در نظام آموزش و پرورش بوده ‌است؛ در این راستا تقویت ارتباط سازمان پژوهش و دفاتر تألیف کتب درسی با پژوهشگران به‌خصوص معلمان پژوهشگر که به‌صورت عینی و ملموس در محیط کلاس با مسائل گوناگون دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌تواند در حل این مسائل بسیار کاربردی و مؤثر باشد.»

کندری ادامه داد: «‌دانش باید اصل اساسی تمامی تصمیمات کلان کشور به خصوص در نظام آموزش و پرورش باشد، دستیابی دانش نیز بدون پژوهش غیرممکن است. نبود اعتقاد کافی به پژوهش و نتایج مطالعات و در نظر نگرفتن موقعیت درخور پژوهشگران از جمله مشکلات اساسی در دستگاه‌های مختلف کشور است.»

این دانشجومعلم برگزیده برای ارتقای نظام آموزش و پرورش کشور چند پیشنهاد را به شرح زیر ارائه کرد:

- اختصاص امتیاز و موقعیت ویژه به پژوهشگران و نیز به‌کارگیری آن‌ها به صورت مستقیم در سازمان پژوهش، دفاتر تألیف کتب درسی، وزارت آموزش و پرورش، ادارات مرکزی و استانی مربوطه

- ارائه تجهیزات کافی، امکانات و خدمات رفاهی به منظور اجرای تحقیقات و مطالعات مورد نیاز

- استفاده از یافته‌های پژوهشی پژوهشگران در تدوین کتب درسی

- فراهم ساختن فرصت‌های مطالعاتی برای پژوهشگران

- بسنده نکردن به جوایز مادی برای تجلیل از پژوهش‌های برتر

وی اضافه کرد: «در دوران دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان، هر سال جشنواره‌های رقابتی پژوهشگران سطح پردیس، استان و کشور برگزار می‌شد. با ورود به عرصه آموزش و پرورش به عنوان معلم رسمی، شاهد انتخاب پژوهشگران برتر و تقدیر از آن‌ها به صورت جدی‌تر، به‌ویژه در سطح وزارتی بودم، که معتقدم اقدام مثبت و مؤثری در جهت رشد و ترویج انجام تحقیقات و مطالعات معلمان در زمینه‌های تخصصی‌تر است که انتظار می‌رود این روند به صورت جدی‌تر و غنی‌تر ادامه پیدا کند.»

کندری تصریح کرد: «همکاری بیشتر مجلات رشد با پژوهشگران و چاپ مقالات آن‌ها در این مجلات، انتخاب و جذب پژوهشگران برتر در سازمان پژوهش کشور و دفاتر تألیف کتب درسی و در دسترس بودن نتایج و دستاوردهای نوین معلمان پژوهشگر به صورت محتوایی مکتوب و خلاصه برای سایر معلمان در راستای ارتقای امر تعلیم و تربیت می‌تواند باعث ترغیب معلمان و دانشجومعلمان پژوهشگر برای انجام امور پژوهشی شود.»

این دانشجومعلم پژوهشگر تصریح کرد: «‌بی‌تردید توجه ویژه به نتایج مطالعات پژوهشگران و ارائه امکانات و تجهیزات مورد نیاز به آنان، منجر به رشد و ارتقای نظام آموزش و پرورش خواهد شد.»

انتهای پیام

1
امتیاز: 1 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA