بررسی نتایج آزمون بین المللی تیمز در شورای هماهنگی علمی
تاریخ 16 بهمن, 1395 - 14:18.به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، سید نصرتا... فاضلی دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش اظهار کرد: در یکصد و هفتمین جلسه شورای هماهنگی علمی که به ریاست دکتر محمدیان و اعضای محترم شورا و معاونان وزارتخانه آقای مهندس زرافشان معاون آموزش متوسطه و دکتر مهدی فیض معاون پرورشی برگزار شد. یافتههای ملی تیمز 2015 در روند 20 ساله آموزش علوم و ریاضیات ایران در چشم انداز بینالمللی معطوف به برنامه درسی در حیطه محتوایی (اعداد – هندسه – نمایش- داده – جبر) و در حیطه شناختی (دانستن – بکاربستن – استدلال) و نقاط معیار (پایین – متوسط – بالا – پیشرفته) درس ریاضی پایه چهارم و هشتم ایران در مقیاس با 57 کشور جهان و 7 ایالت بررسی شد.
وی اضافه کرد: در این جلسه دکتر عبدالعظیم کریمی رئیس مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز به معرفی اجمالی تیمز و پرلز و مهمترین یافتههای ملی و بینالمللی 2015 و تبیین روند تغییرات آموزش علوم و ریاضیات با تأکید برنامه درسی و بیمها و امیدهای نظام آموزش در آینة نتایج تیمز پرداخت.
وی کارکردهای پایشی و کارکردهای تشخیص و کارکردهای تبیین کننده و کارکرد بهبود بخشی تیمز را توضیح دادند.
آنگاه خانم بخشعلی زاده به تشریح یافتههای ریاضی در حیطه برنامه درسی پرداخت و افزود: این یافته نشان میدهد که دانشآموزان ایرانی در درس ریاضی پایه چهارم در حوزه اعداد بالاترین درصد (50%) و در حوزه نمایش داده کمترین درصد (15%) را کسب کردند و در حیطه شناختی کاربستن و دانستن (40%) و در حیطه استدلال (20%) نمره را کسب کردند و میانگین نمره مقیاسی 431 را کسب نمودند که نسبت به تیمز 2011 تغییر قابل توجهی نکرده است.
این گزارش می افزاید: در ادامه اعضای محترم بر استفاده از نتایج این یافتهها و تعریف اقدام مشخص و تحلیل یافتههای 20 سال آن با گروهی از معلمان و پژوهشگاه، بهرهگیری از یافتهها از منظرهای مختلف تأکید نمودند که در نهایت قرار شد پرونده این گزارش در شورای هماهنگی علمی تا حصول نتیجه ای مشخص مفتوح باشد.