بررسی نتایج آزمون بین المللی تیمز در شورای هماهنگی علمی



به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، سید نصرت‌ا... فاضلی دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش اظهار کرد: در یکصد و هفتمین جلسه شورای هماهنگی علمی که به ریاست دکتر محمدیان و اعضای محترم شورا و معاونان وزارتخانه‌ آقای مهندس زرافشان معاون آموزش متوسطه و دکتر مهدی فیض معاون پرورشی برگزار شد. یافته‌های ملی تیمز 2015 در روند 20 ساله آموزش علوم و ریاضیات ایران در چشم انداز بین‌المللی معطوف به برنامه درسی در حیطه محتوایی (اعداد – هندسه – نمایش- داده – جبر) و در حیطه شناختی (دانستن – بکاربستن – استدلال) و نقاط معیار (پایین – متوسط – بالا – پیشرفته) درس ریاضی پایه چهارم و هشتم ایران در مقیاس با 57 کشور جهان و 7 ایالت بررسی شد.

وی اضافه کرد: در این جلسه دکتر عبدالعظیم کریمی رئیس مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز به معرفی اجمالی تیمز و پرلز و مهم‌ترین یافته‌های ملی و بین‌المللی 2015 و تبیین روند تغییرات آموزش علوم و ریاضیات با تأکید برنامه درسی و بیم‌ها و امیدهای نظام آموزش در آینة نتایج تیمز پرداخت.

وی کارکردهای پایشی و کارکردهای تشخیص و کارکردهای تبیین کننده و کارکرد بهبود بخشی تیمز را توضیح دادند.

آنگاه خانم بخشعلی زاده به تشریح یافته‌های ریاضی در حیطه برنامه ‌درسی پرداخت و افزود: این یافته نشان می‌دهد که دانش‌آموزان ایرانی در درس ریاضی پایه چهارم در حوزه اعداد بالاترین درصد (50%) و در حوزه نمایش داده کمترین درصد (15%) را کسب کردند و در حیطه شناختی کاربستن و دانستن (40%) و در حیطه استدلال (20%) نمره را کسب کردند و میانگین نمره  مقیاسی 431 را کسب نمودند که نسبت به تیمز 2011 تغییر قابل توجهی نکرده است.

این گزارش می افزاید: در ادامه اعضای محترم بر استفاده از نتایج این یافته‌‌ها و تعریف اقدام مشخص و تحلیل یافته‌های 20 سال آن با گروهی از معلمان و پژوهشگاه، بهره‌گیری از یافته‌ها از منظرهای مختلف تأکید نمودند که در نهایت قرار شد پرونده این گزارش در شورای هماهنگی علمی تا حصول نتیجه ای مشخص مفتوح باشد.

امتیازی داده نشده
ضمیمه(پیوست): 

ارسال نظر

Image CAPTCHA