نشست بازنگری محتوای کتابهای درسی با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و حجتالاسلام علیرضا پناهیان، از سوی ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در این نشست که با حضور حجتالاسلام دکتر علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، حجتالاسلام والمسلمین حمید نیکزاد مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش و حجتالاسلام علیرضا پناهیان برگزار شد، بازنگری در محتوای کتابهای درسی براساس فرامین رهبر انقلاب مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این نشست با اشاره به دیدار معلمان با رهبر معظم انقلاب و تأکید ایشان بر حذف مواد زائد از کتابهای درسی و ضرورت درج علم نافع در این کتابها، بر ضرورت تسریع در انجام این کار و استفاده از نظرات کارشناسان و صاحبنظران تاکید شد.
حجتالاسلام دکتر علی لطیفی پیش از این در سلسله نشستهای علمی «برنامه درسی و محتوای آموزشی نافع» با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با فرهنگیان کشور عنوان کرده بود «بیانات مقام معظم رهبری حاکی از بیان یک مطالبه ملی از زبان رهبری به عنوان یک نیاز و ضرورت اجتماعی است، چرا که یکی از شئون رهبری نظام، درک و تشخیص نیازها و مطالبات ملی و صورتبندی صحیح و دقیق آن است و این نکته، ضریب اهمیت مسئله را بیشتر میکند. پس مسئله توجه به علم نافع در کتاب درسی یک موضوع سیاسی نیست، بلکه ضرورتی ملی در مواجهه با واقعیتهای جامعه و نیازهای زندگی است و سازمان پژوهش در این تراز باید به اقدام بپردازد.»
دکتر لطیفی در همین نشست با اشاره به بخش دیگری از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان مبنی بر ضرورت بهرهگیری از تدبیر و دانایی، همت و تلاش و مجاهدت، حوصله و صبر و شکیبایی و پرهیز از خستگی و دستپاچگی برای برطرفکردن مشکلات و رسیدن به وضع مطلوب، تاکید کرده بود «به تعبیر صریح مقام معظم رهبری، باید از اقدامات شتابزده و همراه با دستپاچگی اجتناب کنیم، هرچند که این واقعیت را نیز نباید فراموش کنیم که ما در این سازمان مسئولیتی داریم که اگر بخواهیم حق آن را ادا کنیم، حتی نباید خواب به چشمهایمان بیاید.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به برخی تجارب مربوط به تغییرات کتابهای درسی پس از تصویب سند تحول، بیان کرده بود «اگر حذف و اضافه در کتاب درسی با نگاه اصلاحی باشد؛ معقول و ممکن است، زیرا اصلاح، بهمعنای تغییر جزئی و نه چندان ساختاری است. ولی اصلاح با تحول متفاوت است. چرخش از رویکرد آموزشمحور و رشتهای به رویکرد تلفیقی و ناظر به زندگی؛ رویکردی که نه بر حافظه، بلکه بر انواعی از یادگیری فعال تأکید دارد؛ تغییری از نوع تحول است و نه اصلاح. در چنین تغییری، باید ساختارها و نگرشها متحول شود که این چرخش تحولی از نوع اصلاح ساختارها است. ما نباید مسیرهایی که قبلا آزموده شده را دوباره بیازماییم. اگر چرخش از نگاه رشتهمحور و حفظیات بهسمت غیر حفظیات مد نظر است، این یک نگاه تحولی است و با حذف و اضافه، تغییر چندانی حاصل نمیشود.»
حجتالاسلام علی لطیفی اخیر نیز بر بازطراحی عناوین دروس و ساعات آموزش مدارس تاکید و عنوان کرده بود، «سال آینده پیشنهاد جدیدی برای جدول عناوین دروس ارائه خواهد شد و از مهر 1403 بستههای جدید تربیت و یادگیری متناسب با این طراحی، تولید و تامین میشود تا بتوانیم اتفاق متفاوتی را نسبت به آنچه که تاکنون بوده است، رقم بزنیم.»
انتهای پیام
ارسال نظر