عمیق‌ترین یادگیری، یادگیری در دوران مدرسه است



وزیر آموزش و پرورش ضمن تشکر از تلاش‌های سازمان پژوهش و خدا قوت به مسئولان این سازمان گفت: عمیق‌ترین یادگیری در دوران مدرسه صورت می‌گیرد و سازمان پژوهش مدارس را تغذیه می‌کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در بازدید محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش از سازمان پژوهش که امروز دوشنبه 19 آبان ماه صورت گرفت، دکتر حسن ملکی رییس این سازمان ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان صحبت‌های خود را با ارائه‌ی گزارشی از اقدامات تحولی انجام شده در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آغاز کرد و اظهار داشت: طبق وعده‌ای که به آن پایبند هستم بنا داریم تا پایان سال جاری وضعیت مطلوب‌تری را به لحاظ برنامه‌ریزی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری داشته باشیم.

وی با اشاره به رئوس برخی برنامه‌ها گفت: کارهای مهم عمدتاً در تحول خلاصه می‌شود و در  این فرایند تحولی، 12 گروه پژوهش و برنامه‌ریزی درسی و تربیت و یادگیری فعالیت‌ها را دنبال می‌کنند. در این مسیر تحولی مرحله اول برنامه‌ریزی درسی، مرحله دوم طراحی و مرحله سوم تعریف استانداردها است. با در نظر گرفتن این روند و طبق منویات مقام معظم رهبری "مبنی بر طراحی کلان و گام برداشتن صحیح" ما نیز تهیه‌ی راهنماهای برنامه درسی را به لحاظ اهمیت اقدامات "نقشه راه" نام‌گذاری کرده‌ایم و در این راه تحول قدم بر می‌داریم.

وی با تأکید بر اینکه این 12 راهنمای برنامه درسی تا بهمن ماه ارائه می‌‌شود گفت: با تولید بسته‌های تربیت و یادگیری ابهام‌زدایی کرده‌ و طبق الگو حرکت خواهیم کرد چرا که بدون الگو حرکت کردن ابهام ایجاد می‌کند. این دو راهنمای تهیه شده مبنای کار ما است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تأکید کرد: تدوین الگوهای ربط؛ برگزاری کارگاه آموزشی؛ برگزاری نشست‌های علمی ذی‌ربط مرتبط با مسیر تحول؛ دو بسته تحولی مدنظر وزارت آموزش و پرورش شامل پیگیری باز مهندسی شبکه ملی رشد و برنامه ویژه مدرسه؛ تدوین 12 راهنمای برنامه درسی؛ سیاستگذاری، پیگیری و بازنگری در مجلات رشد؛ بازنگری در ساختار تشکیلاتی سازمان؛ تولید 4 راهنمای برنامه درسی و تولید مواد آموزشی متناسب با شرایط کرونایی از جمله مهم‌ترین اقدامات حمایتی صورت گرفته توسط این سازمان است.

دکتر ملکی تأکید کرد برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری صراط اصلی ما است و در آن حرکت می‌کنیم  البته یکسری سُبُل  و راه‌های فرعی نیز برای رسیدن به هدف وجود دارد؛ سعی می کنیم با رسیدن به هدف در راه منویات مقام معظم رهبری و خوشحال کردن شما و مردم کشور تلاش مفیدی کرده باشیم.

 وی ادامه داد: رهبر انقلاب در سخنان اخیرشان بر کاربردی کردن محتوای کتاب‌های درسی تأکید داشتند که در همین زمینه کتاب‌های درسی به QR  کد  مجهز خواهند شد.

 رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در مورد درج معارف انقلاب اسلامی در 27 عنوان کتاب گفت: دانش‌آموزان ما باید از هم اکنون معارف انقلاب را بیاموزند نمی‌توان این آموزش را به زمان دیگری موکول کرد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: طرح برخی مسائل اجتماعی در کوتاه مدت باید وارد کتاب‌های درسی شود؛ مانند مسئله جمعیتی که جامعه ما نیازمند جوان شدن می‌باشد و در این زمینه باید از هم‌اکنون کارها صورت گیرد.

در ادامه دکتر علی محبی معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری گفت: باز طراحی دوره‌های تحصیلی، تدوین راهنمای برنامه‌های درسی، تولید بسته‌های تربیت و یادگیری و اجرا و ارزشیابی، اولویت‌های مدنظر ما است که برای هر کدام از این مراحل برنامه‌های دقیق و شفاف را تنظیم کرده‌ایم.

 وی افزود: باید بین برنامه‌ریزی، طراحی و اجرا هماهنگی ایجاد شود. برخی مواقع برنامه قصد شده توسط متولیان انجام نمی‌شود به همین خاطر این انسجام از دست رفته است.

دکتر محبی تأسیس مرکز پرورش مدیران را پیشنهاد کرد و گفت: با این اقدام تولیدات اصلی معلمان مشخص می‌شود. وی تأکید کرد تربیت مدیران و معلمان کارآمد می‌تواند ضعف‌ها را پوشش دهد که این مسأله از استلزامات اجرایی در کنار فضا و تجهیزات می‌باشد.

در ادامه محمد علوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان با اشاره به چاپ سپاری 992 عنوان کتاب در قالب 143 میلیون جلد کتاب در سال جاری و تشریح میزان کتاب‌های چاپ شده در شاخه‌ها، رشته‌ها و دوره‌های تحصیلی مختلف، بیان داشت: لزوم توجه به شرایط بودجه‌ای سازمان و بازمهندسی برنامه‌های سازمان با رویکرد مبنا قرار دادن اسناد بالادستی، توزیع به موقع طبق جامعه هدف، کاهش توزیع کتاب‌های سنوات گذشته، کاهش کتاب‌های مرجوعی، پیشگیری از اخذ وجه اضافی از دانش‌آموزان و ضرورت ثبت نام به موقع دانش‌آموزان از جمله کارهایی بود که در این معاونت مدنظر قرار داشت و اجرا شده است.

محمد ابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، کوروش امیری‌نیا مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری آموزش‌های عمومی و متوسطه نظری، افشار بهمنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری فنی و حرفه‌ای و کاردانش، احمدرضا امینی مدیرکل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی، مهدی جلالی مدیرکل امور اداری و پشتیبانی؛ حبیب‌اله مهری رییس اداره حراست و صدیقه حسن زاده رییس اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل دیگر نفرات حاضر در جلسه بودند.

در پایان این نشست محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز تأکید کرد احساس سرزندگی، انگیزه و علاقمندی، تعهد و اشتیاق در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قابل مشاهده می‌باشد.

وی ادامه داد: عمیق‌ترین یادگیری، یادگیری در دوران مدرسه است و مدرسه در این سازمان تغذیه می‌شود. نقطه عزیمت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اینجا است.

سخنان کامل وزیر آموزش و پرورش در این دیدار را اینجا مشاهده نمایید.

1
امتیاز: 1 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA