مطالبات و انتظارات والدین از مدارس
تاریخ 15 ارديبهشت, 1398 - 23:12.
چکیده: شناسایی مطالبات و انتظارات ذینفعان حوزه تعلیم و تربیت بستر را برای توسعه آموزشی پایدار و مشارکت همهجانبه آنان در تحقق اهداف سازمانی فراهم میکند؛ چرا که مسئولیتپذیری و مشارکت والدین را در امر مدیریت غیرمتمرکز و مبتنی بر واقعیات و متناسب با شرایط خاص مدارس رقم میزند. با توجه به ضرورت و اهمیت شناخت توقعات والدین از نهاد آموزشوپرورش، هدف کلی پژوهش حاضر، تبیین مطالبات و انتظارات والدین از آموزشوپرورش استان کرمانشاه است که با تلفیق راهبردهای پژوهشهای کیفی انجام شده است.
روش نمونهگیری این مطالعه، از نوع هدفمند بود که با مراجعه به مطلعان کلیدی مناطق مختلف استان کرمانشاه انتخاب گردید و اطلاعات لازم با استفاده از تکنیکهای مشارکتی گروه متمرکز و مکالمه نیمهساختارمند جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از طریق کدگذاریهای متداول در نظریه بنیانی انجام گرفت. یافتههای حاصل نشان داد که مطالبات و انتظارات والدین از آموزشوپرورش استان کرمانشاه را میتوان در قالب پنج طبقه مفهومی شامل مطالبات آموزشی، پرورشی، سلامتی، ارتباطی - مهارتی، و مدیریتی دستهبندی کرد.