تغییرات هم سو با "برنامه درسی ملی" !



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محی الدین بهرام محمدیان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ماهنامه فرهنگ با اشاره به تاریخچه تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب و صاحب نظرانی که دغدغه تعلیم و تربیت اسلامی داشتند اضافه کرد: نظام آموزشی گذشته اقتباسی از نظام های غربی بود که در بسیاری جهات با فرهنگ ایرانی – اسلامی مغایرت داشت و نتیجه آن دوری کودکان، نوجوانان و در نهایت جامعه از هویت ایرانی و اسلامی خود بود. لذا مقرر شد تا سندی متناسب با فرهنگ و ارزشهای بومی تدوین گردد که در این راستا سند تحول بنیادین مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی تدوین، تائید و تصویب  و برای اجرا ابلاغ گردید.

وی افزود: در این راستا نیاز به نقشه راهی که چهارچوب فعالیت ها برای رسیدن به هدف نهایی که کسب مراتبی از حیات طیبه توسط دانش آموزان بود را نشان دهد، احساس می شد. لذا سازمان با استفاده از صاحب نظران و متخصصین طی 4 سال کارمطالعاتی اقدام به تهیه "برنامه درسی ملی" نمود تا همانند چراغی، راه را برای پویندگان حوزه علم و دانش و مولفین کتاب های درسی روشن نماید. لذا کتاب های جدیدالتالیف در راستای هم سو سازی با سند تحول در حال تولید است که امسال به پایه پنجم و نهم رسیدیم.

دکتر محمدیان به عنوان مثال به ضرورت تهیه نقشه جامع شهری در شهرسازی اشاره واضافه کرد: همان گونه که در این نقشه مکان های ایجاد مدرسه، درمانگاه، مجتمع های مسکونی، ساختمان های اداری، دفاتر خدماتی و... مشخص می شود، درعین حال برای هریک از اماکن نیز نقشه جداگانه ای لازم است. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز اجزایی دارد که به عنوان زیر نظام های آن مطرح و چهارچوبه فعالیت هریک از حوزه ها را مشخص می نماید. مثل زیر نظام تحقیق و پژوهش، زیر نظام تحول نیروی انسانی، و...

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA