
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن تشکر از همه اعضای هیات امنای این سازمان تاکید کرد کارها می بایست با احتیاط کامل و با در نظر داشتن همه جوانب اجرایی شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام دکتر علی ذوعلم در نشست هم اندیشی اعضای سازمان با تأکید بر اینکه خوشبختانه در همه بخشها سازمان یک تحرک و پویایی بسیار خوبی وجود دارد اظهارداشت: برخلاف برخی القائات و تلقیهای بیرونی که مطرح می شود می بینیم که همه در حال تلاش هستند. خوشبختانه حوزههای 11 گانه تربیت و یادگیری شکل گرفته اند و در حال کار هستند و کارهای زیادی دارند تا انجام دهند که این هم جای شکر دارد.
وی در خصوص انجام این تلاش ها و فعالیت ها ادامه داد: همه ما دنبال این هستیم که بتوانیم در جهت تحول اساسی که در عرصه برنامه درسی، بسته یادگیری و فرایندهایی که باید در بدنه آموزش و پرورش اتفاق بیفیتد، گام برداریم.
در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش کارهای خوبی در حال انجام است
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش کارهای خوبی در حال انجام است و همه دوستان فعال هستند، ابراز داشت: در این قسمت پروژههایی ناظر به فعالیت های سازمان پژوهش و پروژههایی ناظر به کارهای بقیه بخش های آموزش و پرورش اجرا می شود و در واقع پیوستگی ارگانیکی در آموزش و پرورش وجود دارد و کارها در حال انجام است.
حرکت جهشی معاونت طراحی و تولید بسته های یادگیری
وی ادامه داد: در معاونت طراحی و تولید بسته های یادگیری کارهای بسیار خوبی در حال انجام است دوستان حرکت های جهشی خوبی دارند برنامه ریزی می کنند و انجام می دهند به طور مثال شورای راهبری فضای مجازی سازمان در حال رسیدن به یک نقشه راه خیلی روشن جهت حرکت ما در عرصه فضای مجازی است؛ با مصوبه هیات امنای سازمان طرح ارتقا و بازطراحی شبکه ملی دانش آموزی تصویب شده و در آستانه یک جهش هستیم تا بتوانند در یک بستر جذاب و مفید امکان خوبی را برای دانش آموزان معلمان محققان ایجاد کنند البته هنوز خیلی جای کار وجود دارد تا واقعا پاسخگوی خواسته ها باشد.
دکتر ذوعلم در مورد وضعیت فضای مجازی در کشور یادآور شد: امروز فضای مجازی تحت هجوم دشمن است. در فضای طبیعی کشور ما مدافعانی هستند که با چشم های تیزبین و ابزار پیشرفته شان نمی گذارند تعرضی در فضای کشور رخ دهد؛ پهپادها را ساقط می کنند و با دشمنان مقابله میکنند اما متأسفانه در فضای مجازی به آن ابزاری که بتواند مقابل این هجوم بایستد هنوز نرسیدهایم و دانشآموزان معصوم ما تحت هجوم هستند و دشمنان تلاش های سازمان یافته ای دارند. ما باید در فضای مجازی هم یک فضای امن، مفید و جذاب ایجاد کنیم.
انتظارات از معاونت توسعه منابع و پشتیبانی
حجت الاسلام ذوعلم با تاکید بر اینکه در معاونت توسعه منابع و پشتیبانی نیز تلاشهای خیلی خوبی در حال انجام است اظهارداشت: هم اکنون فصل بودجه و برنامه ریزی برای سال آینده است و می بایست تلاشی صورت پذیرد تا هم درآمدهای سازمان از راههای درست و هم بودجه ای که دولت در ردیف های سازمان یا ردیف های پژوهشگاه می پردازد افزایش یافته و تقویت شوند.
ارکان سازمان
وی ادامه داد: مجموعه پژوهشگاه مطالعاتآموزش و پروش، معاونت طراحی و تولید بسته های یادگیری، حوزههای تربیت و یادگیری، معاونت توسعه منابع و پشتیبانی بهعنوان چهار رکن اساسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در حال تلاش هستند. وظیفه خود می دانم از تک تک شما دوستان، خواهران و برادران تشکر کنم. تلاش خودمان را باید افزایش دهیم چون کار مهمی داریم.
بازآرایی تشکیلاتی داریم و نه تغییر ساختار
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه در این سازمان بحث بازآرایی تشکیلاتی مطرح است که به نادرستی تغییر ساختارسازمان مطرح شده، بیان داشت: از اول هم عرض کردیم که دنبال تغییر ساختار نبودیم بلکه دنبال بازآرایی ساختاری بودیم که از یک منطق، مطالعات تطبیقی، استدلال و تجربه بسیار قوی برخودار است که باید توضیح دهیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه در هیات امنای سازمان دوستانی از این مساله استقبال کردند و دوستانی هم سوال داشتند که قرار شد همین هفته در کمیسیون دائمی مطرح کنیم. همین جا از همه اعضای هیأت امنا که تمایل دارند تشریف بیاورند، برخی از چهرههای برجسته ارزشمندی که نگاه انتقادی هم داشتند خواهش کرده و دعوت می کنم در این جلسه شرکت کنند چرا که این یک کار ملی است.
دکتر ذوعلم گفت: بازآرایی ساختاری اقدامی برای بستر سازی در جهت ارتقای کیفیت بسته های یادگیری، جلب مشارکت در تولید بسته های یادگیری، ارتقای عدالت آموزشی و مشارکت معلمان است و هیچ کسی با آن مخالف نیست چون جزو الزامات اسناد تحولی برای ما است. ما برابر نص صریح سند تحول و برنامه درسی ملی موظف هستیم فرایندها، ساختار، روشها را در جهت تحقق تحول تغییر دهیم.
اقدامات صورت گرفته در حد اختیارات مدیریت سازمانی بود
معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اقدامات صورت گرفته در زمینه بازآرایی ساختاری با همفکری خود شما بزرگواران انجام شده، هزاران نفر ساعت وقت گذاشته شده و به یک جمع بندی خوبی رسیده و نیاز است جنبه حقوقی و نهایی را هم به سرانجام برسانیم. اقداماتی که تاکنون انجام شده در حد اختیارات مدیریتی سازمان بود و هیچ کدام از کارهای صورت گرفته پیشی گرفتن و نقض قانون و مقررات نبوده است؛ در هر سازمانی مدیر سازمان می تواند برای نیروهایش سازماندهی کند ما هیچ ابلاغی را برای پست های متفاوت صادر نکردیم، هیچ جابجایی تشکیلاتی نداشتیم و هیچ یک از سطوح سازمان ما تغییر نکرده و براساس چارچوب های سازمان اداری و استخدامی کار کردیم و دوستان دقت داشتند در آن چارچوب حرکت کنیم.
وی افزود: خوشبختانه از نظر سازمان اداری و استخدامی کار ما بسیار علمی و پژوهشی و کار درستی تلقی شده اما برخی از دوستان به خاطر اینکه با سازمان فاصله داشتند و از دور چیزهایی به گوششان رسیده بود ممکن است ابهاماتی داشته باشند که باید در جلساتی توضیح دهیم و حتما این کار را خواهیم کرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در تشریح مصوبات نشست هیات امنای سازمان گفت: خوشبختانه پیشنهاداتی که داشتیم در جلسه هیات امنا به تصویب رسید اما مواردی هم بود که مصوب نشد و این اقتضای هیات امنا است بالاخره نظری داده می شود بررسی می شود رای گیری می شود و اگر رای نیاورد تصویب نمی شود. به طور مثال مساله ایجاد فرصت مطالعاتی برای یکی از همکاران که در کمیسیون دائمی رأی نیاورده بود و بنده مایل بودم در هیات امنا این مصوبه لغو و این مورد فرصت مطالعاتی تصویب شود اما نشد. اعتقاد داشته و دارم که هرچه روی تربیت نیروهایی سازمان سرمایه گذاری کنیم، فرصتهای بهتری ایجاد کنیم، نیرویهای جوان، دغدغهمند، توانمند از فرصت های یادگیری متفاوتی برخوردار شوند تجربیات جدیدی ارتقا دهند و آن تجربیات را در اختیار سازمان قرار دهند مفید خواهد بود.
تشکر از همه اعضای هیات امنا
وی ادامه داد: غیاباً از همه اعضای هیأت امنا تشکر می کنم. هم نفراتی که به پیشنهادات سازمان رای مثبت دادند و هم آنهایی که رای منفی دادند آنهایی که دغدغه مندانه و نقادانه مباحثی را مطرح کردند، تحذیر کردند و هشدار دادند که مراقب باشید، محتاطانه کار انجام شود و تاکید ما هم این بود که کار باید انجام شود اما محتاطانه؛ احتیاط در کار به معنای توقف کار نیست.
دکتر ذوعلم گفت: برای این جلسه هیات امنا با برخی از اعضا تماس گرفتم و تاکید کردم که تشریف بیاورند و خوشبختانه برخی اعضا که حتی در جلسات قبلی حضور نداشتند این بار تشریف آوردند. ما ابتدا گزارش عملکردی از مهر سال قبل و زمان سرپرستی آقای تورانی و در ادامه زمان حضور من ارائه شد و دوستان از این گزارش استقبال کردند و برخی گفتند که این گزارش در نشست مدیران کل هم ارائه شود.
نظر دکتر ذوعلم در خصوص پژوهشگاه
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص فعالیت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: در جلسهای با رئیس سازمان اداری استخدامی کشور این مساله مطرح شد و گفتیم آنچه ملزم هستیم اجرا کنیم این است که پژوهشگاه بخشی از سازمان است ولی جمع بندی و اعتقاد خودمان این است که پژوهشگاه باید واقعا پژوهشگاه بماند. تصور ادغام بخش های پژوهشگاه در بخش های دیگر که در سازمان بوده، درست نیست و پاسخگوی نیازهای پژوهشی ما نیست.
وی ادامه داد: در حال حاضر پژوهشگاه مطالعات 6 ـ 7 رسالت بزرگ دارد که باید در سطوح مختلف نیازها را تامین کنیم وبه مقوله پژوهش به عنوان یک رویکرد در آموزش نگاه کنیم و این رویکرد باید تقویت شود. البته پشتیبانی بخشهای پژوهش در استانها نیز توسط پژوهشگاه باید ساماندهی، مدیریت، هدایت و نظارت شود و به نیازهای ستادی در آموزش و پرورش و نیازهای عمیق در عرصه تعلیم و تربیت با ظرفیت های جامعه، دانشگاه ها پاسخ داده شود.
دکتر ذوعلم تاکید کرد: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش متولی این کار است و در حال حاضر پژوهشگاه بخشی از سازمان تلقی می شود. به دوستان پژوهشگاه عرض کردیم که چه پژوهشگاه بخشی از سازمان بماند و چه در کنار سازمان قرار داشته باشد باید تقویت شود و تا زمانی که بخشی از سازمان است به عنوان رییس سازمان تمام تلاشی که برای حمایت، پشتیبانی، مدیریت مادی، معنوی و فکری نیاز است انجام می دهم.
وی در ابتدای این نشست ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و ولادت امام جعفرصادق(ع) و بیان سخنانی در مناقب این دو بزرگوار و جایگاه والای ایشان ادامه داد: ما باید به تبعیت سازمانی، تبعیت گفتمانی، تبعیت فکری و اندیشهای از پیامبر اکرم(ص) بیندیشیم البته این نوع تبعیت از پیامبر یک تبعیت فکورانه واندیشه ورزانه است یعنی باید فکر، مطالعه و تدبر کنیم در این آیت عظمای الهی که قرآن ناطق است. ما نیاز به تزکیه خودسازی و خودیابی خود پالایی داریم تا به درک وجود مقدس پیامبر برسیم. این تبعیت سازمانی باید قدری تفسیر شود و بدانیم که پیامبر اسلام دنبال چه بود؟ ایشان دنبال رحمت بود و این سازمان هم باید شرط رحمت خودش که ایجاد زمینه رشد و پویایی برای دانش آموزان است فراهم کند.
ارسال نظر