به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، کتابهای درسی هر سال اول مهر به دست دانشآموزان میرسند و 9 ماه همراه هر روز آنها در پشت نیمکتهای کلاس درس هستند، اما این کتابها برای رسیدن به دست دانشآموزان چه مراحلی را پشت سر میگذارند و چه افرادی برای تولید کتابهای درسی فعالیت میکنند؟
چاپخانه کتابهای درسی برای نخستین بار میزبان جمعی از خبرنگاران بود تا مراحل آمادهسازی کتب درسی از تدوین محتوا تا چاپ و رسیدن آن به دست دانشآموزان مشخص شود تا جمعیت 13 میلیونی دانشآموزان کشور بدانند که تهیه هر جلد کتاب درسی چه مراحل دشواری را پیش رو دارد.
این روزها جمعیت زیادی برای آمادهشدن کتب درسی و رساندن آن به دست دانشآموزان در ابتدای مهر در تلاش هستند و این تلاشها در اکثر مواقع رنگ فعالیت شبانهروزی را به خود میگیرد.
این روزها، کارشناسان بسیاری در طبقات بالایی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در خیابان کریمخان تهران سخت مشغول تلاشند، تلاشی برای آمادهسازی محتوای کتابهای درسی تا پس از تهیه محتوا، چاپخانه کتابهای درسی مشغول به کار شود و بر اساس همکاری تنگاتنگ تیمی متشکل از مؤلفان، کارشناسان، حروفچینها، هنرمندان و کارگران و مسئولان چاپخانه، کتابهای درسی از 15 شهریور در استانهای کشور توزیع شود.
طبق گفتههای لیدا نیکروش مدیرکل چاپ و توزیع کتب درسی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دفاتر تألیف وظیفه تهیه محتوای کتابهای درسی را برعهده دارند و اداره نشر نیز وظیفه چاپ و توزیع را انجام میدهد.
حالا تیم آمادهسازی محتوای کتابهای درسی مستقر در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، میزبان خبرنگاران هستند تا از روزنه گزارشهای آنها، دانشآموزان، خانوادهها و معلمان بدانند که تهیه هر عنوان کتاب درسی یا به عبارتی بهتر آمادهسازی 124 میلیون جلد کتاب درسی در 980 عنوان برای سال تحصیلی جدید چه مراحلی را پیش رو دارد؟
یکی از نکات جالبی که در بازدید از دفاتر تالیف کتب درسی توجه را جلب میکند، ارائه محتوای دستنویس مؤلفان به تیم آمادهسازی کتب درسی است که طبق اعلام کارشناسان، برخی از این دست نوشتهها حتی از دست خط پزشکان نیز ناخواناتر است شاید به همین دلیل است که گاه یک کتاب جدیدالتألیف تا 7 بار توسط بازخوانها مورد مطالعه و بررسی قرار میگیرد تا با آنچه که مدنظر مؤلف است، هماهنگی داشته باشد.
طبق گفتههای نیکروش، امسال دفاتر تألیف پس از تهیه یک صفحه از محتوای کتابهای درسی آن را بر روی سایت قرار میدادند تا همکاران نظرات خود را اعلام کنند پس از آن کتابها اصلاح میشد یعنی در حین آمادهسازی نظرات همکاران نیز جمعآوری میشد.
هر کتاب جدیدالتألیف یک مدیر هنری نیاز دارد. برخی مراحل آماهسازی کتب درسی در درون سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی انجام و برخی فعالیتها نیز برونسپاری میشود.
پس از تأیید نهایی محتواهای تهیه شده توسط مؤلفان، مطالب برای حروفچینی ارسال میشود. پس از پایان حروفچینی کار صفحهآرایی کتابهای درسی آغاز میشود و گاه برای آمادهسازی به موقع کتابهای درسی، تیم مربوطه تا پاسی از شب به فعالیت خود ادامه میدهند.
نیکروش، مدیرکل چاپ و توزیع کتب درسی میگوید: برخی کتابها مانند ریاضی یا کتابهایی که تصاویر زیادی دارند، زمان زیادی برای آمادهسازی نیاز دارند. برای آمادهسازی یک کتاب یعنی از زمانی که محتوا توسط مؤلف تهیه میشود تا ارائه آن به چاپخانه دو تا سه هفته زمان نیاز است.
پس از طی این مراحل و آمادهسازی کتابهای درسی برای ارسال به چاپخانه، یک بار دیگر مؤلفان آن را بررسی کرده و تأیید میکنند همچنین واحد نمونهخوانی متون را مطالعه و بررسی میکنند تا مشخص شود در مراحل حروفچینی آن چه که مدنظر مؤلف بوده رعایت شده است یا خیر.
طبق اعلام کارشناسان واحد نمونهخوانی، کتابهای بدون تغییر 4 بار و کتابهایی که تغییر کردهاند 7 بار خوانده میشوند تا مغایرتی میان محتوای تهیه شده با متن مدنظر مؤلف وجود نداشته باشد.
** گروه هنری
گروه هنری تیمی است که مسئولیت طراحی تصاویر کتابهای درسی را بر عهده دارد. برخی از اعضای این تیم خارج از سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی هستند، این هنرمندان کارهای خود را به تیم هنری سازمان پژوهش ارائه میکنند و در صورت تأیید از آنها استفاده میشود. انتخاب حروفچین و صفحهآرا نیز توسط تیم هنری انجام میشود که این افراد با یک مدیر هنری کار را شروع و تا پایان ادامه میدهند.
ارسال نظر