خرافه‌زدایی از معارف اسلامی در کتب درسی



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محی الدین بهرام محمدیان اظهار کرد: برخی حوادث در منطقه ما پشتوانه سیاسی دارد. اتفاقات متعددی طی این چند سال تحت عنوان بیداری اسلامی در مصر یا بهار عربی در سوریه اتفاق افتاده است. من معتقدم این جریان تکفیری ساخته و پرداخته یک سیاست آمریکایی انگلیسی است.

محمدیان افزود: سابقه این‌ها در ایجاد نزاع‌های فکری مذهبی در 100 سال اخیر را بسیار دیده‌ایم. آن‌ها دنبال این هستند که جریان اسلام‌خواهی که در آمریکا و اروپا به وجود آمده و نتوانسته‌اند با تئوری اسلام‌هراسی جلوی آن را بگیرند با ایجاد این درگیری‌ها از بین برده و همبستگی مسلمانان را نسبت به هم کم کنند.

وی با اشاره به اینکه باید در همین راستا بنیان‌های فکری فرزندان‌مان را تقویت کنیم گفت: وظیفه ما در آموزش و پرورش این است که تقویت بنیان‌های فکری دانش‌آموزان را در مقابله این هجمه فکری مد نظر داشته و اسلام واقعی را تبیین کنیم. اسلام دین خشونت نیست و بر همزیستی، صلاح و زندگی مسالمت‌آمیز در میان ابنای بشر تاکید دارد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد: باید مراقبت کنیم تفرقه‌انگیزی میان مسلمانان و بویژه شیعیان به اندیشه فکری دانش‌آموزان راه نیابد. یکی دیگر از وظایف ما در کتاب‌های درسی این است که از پیرایه‌ها و خرافه‌های غیر دینی که شکل می‌گیرد جلوگیری کرده و پیرامون آن روشنگری کنیم. البته دستگاه‌های مختلف در این خصوص اقدامات مختلفی را در دست دارد و معاونت پرورشی آموزش و پرورش نیز در این حیطه فعالیت‌هایی را آغاز کرده است.

محمدیان در ادامه ضمن تاکید بر اقدامات این مجموعه برای خرافه‌زدایی از معارف اسلامی در کتب درسی اظهار کرد: یکی از اهدافی که دنبال می‌کنیم این است که نسبت به خرافه‌هایی که پیرامون اسلام اتفاق می‌افتد هشدار دهیم. این امر مدتی است آغاز شده است و به طور جدی دنبال می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال به طور مستقیم نمی‌گوییم فرهنگ خرافه‌ای "قمه‌زنی" ناصحیح است بلکه در مباحث معارفی تاکید می‌کنیم که طبق قاعده "لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام" ضرر زدن به نفس جایز نیست. مباحثی مانند اعتیاد که به جسم آسیب می‌رسانند نیز در همین زمره قرار می‌گیرند.

 

2
امتیاز: 2 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA