
چهارمین جلسهی شورای اقدامات راهبردی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تأکید بر در دستور کار قرار گرفتن ارزشیابی کتابهای درسی توسط این سازمان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، این جلسه به بررسی و استماع گزارشهای دفتر برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری آموزش فنیوحرفهای و کاردانش، دفتر برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری آموزش عمومی و متوسطه نظری و دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی اختصاص داشت.
در ابتدای نشست دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با مرور و یادآوری برخی از اقدامات سازمان در حوزهی تحول از جمله بستههای تربیت و یادگیری، پروژهی بوم و بازمهندسی شبکهی ملی رشد بر اقدام به موقع و طبق زمانبندی پیش بینی شده توسط مجریان تأکید کرد. وی همچنین برخی موارد مطروحه در شورای راهبردی تحول به ریاست وزیر آمورزش و پرورش را جهت اطلاع و برنامهریزی مدیران اعلام کرد.
آماده بودن 41 فیلم برای دروس فنیوحرفهای و کاردانش
در ادامه افشار بهمنی مدیرکل دفتر برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری آموزش فنی و حرفهای و کاردانش گزارشی در خصوص اقدامات اجرا شده و قابل اجرا در تأمین محتوای ارزش افزوده برای کتابهای فنیوحرفهای را در قالب گزارشی ارائه کرد. وی از آماده بودن 41 عنوان فیلم برای دروس فنیوحرفهای خبر داد و اعلام کرد: در فاز بعدی تعدادی 84 فیلم دیگر نیز به عنوان محتوای واقعیت افزوده به دروس فنیوحرفهای افزوده خواهد شد و از طریق رمزینهی پاسخ سریع برای هنرآموزان قابل دسترسی است.
روزآمدسازی محتواهای درسی
کوروش امیرینیا مدیرکل دفتر برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری آموزش عمومی و متوسطه نظری گزارشی از اقدامات انجام شده در بررسی و بازنگری و روزآمد سازی محتواهای درسی که اخیراً انتقادهایی را نیز به همراه داشت؛ ارائه کرد. وی در این گزارش به تفکیک کتاب درسی و پایههای تحصیلی؛ موارد تغییر و اصلاحات لازم برای سال تحصیلی آتی را بیان کرد.
ارائه بازطراحی جلد کتابهای درسی
در ادامه احمدرضا امینی مدیرکل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی نیز در خصوص تغییرات جلد کتابهای درسی، برخی شاخصهای تصویرسازی اعم از بازتاب بیانیه گام دوم انقلاب، نام گذاری سال، محورهای استکبار ستیزی، کارآفرینی و تولید داخلی و ... بر روی جلد کتابهای درسی را برشمرد و نمونههایی از روزآمد سازی و یا باز طراحی جلد و پشت جلد کتابهای درسی در این جلسه به نمایش در آمد.
در پایان این نشست دکتر حسن ملکی با اعلام این نکته که باید مسیر لازم برای دریافت نظرات مخاطبان و گروههای درسی فراهم شود. افزود: شعار اصیل این سازمان باید استقبال از نقدها و نظرات در تدوین کتابهای درسی باشد و از این رو مجرای جمعآوری آراء باید ساماندهی شود. وی در این خصوص دستوراتی را به معاونت برنامهریزی و تولید بستههای تربیت و یادگیری و روابط عمومی و امور بینالملل سازمان ابلاغ کرد.
شفافسازی در مالکیت معنوی و قلمرو آن در کتابهای درسی و صیانت از حقوق معنوی کتابهای درسی برای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، همچنین حرکت به سمت ارزشیابی علمی از طریق فعال شدن شورای پژوهشی در سازمان از دیگر رویکردهای مطروحه در این جلسه بود که در خصوص عملیاتی سازی، دستوراتی به معاونتهای ذی ربط ابلاغ شد.
ارسال نظر