
شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، راهنمای برنامه درسی گروه های پژوهش و حوزه های تربیت و یادگیری تربیت بدنی و مطالعات اجتماعی را بررسی کرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، جلسه شورای هماهنگی علمی سازمان برای بررسی راهنمای حوزه سلامت و تربیت بدنی و راهنمای برنامه درسی حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی با حضور دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش، دکتر خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش، دکتر مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت، دکتر علی محبی معاون برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری سازمان، تعدادی از نمایندگان حوزه های مختلف ستادی و دیگر نهادها، سرپرستهای گروههای تربیت و یادگیری و اساتید مدعو تشکیل شد.
در شروع این جلسه دکتر علی محبی معاون برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری بیان کرد: این اولین جلسه در خصوص راهنماهای برنامه درسی است و این بحث تا 11 راهنما و همچنین بحث پیشدبستان که دوازدهمی است ادامه خواهد داشت.
وی افزود: بحث راهنمای برنامه درسی حوزههای تربیت و یادگیری بر اساس الزامی که سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی برای ما ایجاد کرده در مدیریتهای قبلی سازمان آغاز شده بود و تا یک مراحلی هم پیش رفته بود و در مدیریت جدید بنا بر این شد که یکبار کل این راهنماهای برنامه درسی بر اساس سند تحول تطبیق داده شود.
سپس طیبه ارشاد سرپرست گروه تربیت و یادگیری سلامت و تربیت بدنی، راهنمای برنامه درسی تهیه شده توسط این حوزه را تشریح کرد.
در ادامه دکتر حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر گفت: من دو دغدغه دارم. نخست اینکه ملاک ساحتهای یادگیری باشد نه حوزههای یادگیری. موضوع دوم تارو پود این راهنما است. معلم تربیت بدنی میتواند در حوزههای اعتقادی، اجتماعی و... کمک کند و میتواند در مسائل نظم و انضباط و مسائل روانشناختی دانش آموزان را بسازد. دنیا دارد از این کار استفاده میکند.
وی افزود: نگرانی من این است که معلم تربیت بدنی فکر کند فقط مسئول جسم، قدرت، سلامت، تناسب اندام و مسائل این چنینی است. در نظام های تعلیم و تربیت دنیا این گونه نگاه نمیکنند.
شیرزادی نماینده معاونت آموزش متوسطه نیز بیان کرد: الان همه دنیا درگیر شرایط ویژهای است و به اعتقاد من در بحث تدوین و برنامهریزی برنامههای درسی به خصوص در حوزه تربیت و سلامت باید به اوضاعی که در آن هستیم توجه ویژهای شود. باید در برنامه و در این سند یک رد پا و اشارهای شود که اگر شرایط عادی نبود باید برنامه درسی حوزه تربیت و سلامت را چگونه اجرا کنیم.
سپس دکتر حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش اظهارداشت: این جلسه یک موضوعیتی دارد که آن را با سایر جلسات متفاوت میکند و آن هم آغاز بررسی اسناد تحولی است. ما در مسیر تحول به اسناد مصوب تعهد داریم و مقید به قیود قانونی هستیم.
وی افزود: در شروع این کار تحولی یک امر ثابت و قانونی داشتهایم و داریم؛ که آن توجه به سند برنامه درسی ملی است که مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است و حتی در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مطرح شده است. فلذا ما متعهد به عملیاتی کردن آن هستیم.
در ادامه نشست راهنمای برنامه درسی گروه علوم انسانی و علوم اجتماعی توسط محمدحسین وفائیان مسئول این گروه تشریح شد.
سپس دکتر ملکی تأکید کرد: گروه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی وسیعترین گروه ما است و هیچ یک از گروههای دیگر اینقدر وسعت ندارد. این گروه دارای چند حوزه تخصصی خرد از جمله جغرافیا، تاریخ، تربیت سیاسی، حقوق، روانشناسی و... است و کارشناسان گروه باید بین اینها یک توازن ایجاد کنند.
انتهای پیام
ارسال نظر