
اولین جلسه شورای برنامهریزی درسی دوره پیش از دبستان با دستور کار بررسی جزئیات پیش نویس چارچوب راهنمای برنامه درسی دوره پیش از دبستان برگزار شد؛ این شورا قرار است به موازات گروه پیش از دبستان دفتر تألیف به تولید یک راهنمای دیگر برای دوره پیش از دبستان بپردازد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دکتر حسن ملکی، رئیس سازمان در شورای برنامهریزی درسی دوره پیش از دبستان با بیان اینکه اهمیت دوره پیش از دبستان به قدری بدیهی است که نیاز به استدلال ندارد گفت: یک گروه دوره پیش از دبستان در دفتر تألیف داریم، ضمن آنکه در آنجا هم شورایی در حال انجام فعالیتهایی است اما بهنظر رسید باید یک شورای موازی آن شورا که کاملاً آشکار و تعریف شده است داشته باشیم تا بتوانیم به جای یک راهنمای برنامه درسی در سازمان، دو راهنمای برنامه درسی به جامعه ارائه دهیم.
وی افزود: این کار مبنای قانونی دارد و در سندتحول بنیادین مسئله چندتألیفی مطرح شده است. بهعنوان مسؤول سازمان این اختیار را دارم که درباره هر دوره و عنوان درسی این کار را انجام دهم که البته مسبوق به سابقه است و برای درس مدیریت خانواده و سبک زندگی پایه دوازدهم هم این کار را کردهایم و دو نوع کتاب داریم که هر دو مورد تایید دفتر تألیف بوده و موازی همدیگر در استانهای مختلف در حال تدریس هستند. تألیفات استانشناسی هم متفاوت هستند و هر استانی برای خود کتابی دارد.
دکتر ملکی با بیان اینکه این حرکت در دوره پیش از دبستان یک حرکت غیرعادی نیست و کاملاً قانونی و روشن است گفت: تنها تفاوت در این است که دوره پیش از دبستان دوره رسمی است ولی اجباری نیست. دوره رسمی یعنی وزارت آموزش و پرورش در برابر آن مسؤولیت دارد و باید برای آن محتوا تولید کند به گونهای که هرکجا خواستند به این دوره بپردازند، دست خالی نباشند و با وضع مقررات و مسائل گوناگون مانند دورههای دیگر ساماندهی کند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: این دوره مدتی در کشور ما در مظلومیت به سر برده است و با دوره پیش از دبستان بهعنوان فرزند ناتنی برخورد کردهاند. اجباری نبودن دوره مذکور باعث شده اهمیت آن چندان دیده نشود. چند نفر از منظر اعتقادات به این دوره مینگرند؟ چون اجباری نیست مورد اعتنای کافی نیز قرار نگرفته است و از سوی دیگر مدتی در اختیار بهزیستی بود و مناقشاتی در این زمینه با آموزش و پرورش وجود داشت و مشخص نبود متولی این دوره کیست.
وی با اشاره به اینکه از آن سو پای یک عده افراد تاجرمسلک، اقتصاد طلب و دنیا طلب هم به این دوره باز شده و دیده بودم محتواهایی تولید کردهاند که رنگ و لعاب دارد اما محتوای متناسب جمهوری اسلامی و آرمانهای ما ندارد اظهار کرد: این عوامل باعث شده این بار بهطور اساسی و عمیقی به این دوره بپردازیم. رویداد اخیری که اتفاق افتاد این مسئله را ضروریتر و مهمتر میکند که همین تأسیس سازمان ملی تربیت کودک است که چندی پیش اساسنامه آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
دکتر ملکی ادامه داد: در مجموع تهیه محتوای آموزشی برای تمام دانشآموزان از دوره پیش از دبستان تا سال آخر به این سازمان مربوط میشود و هرکجا بخواهند این نقش را تضعیف کنند غیرقانونی است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه اکنون آنچه خروجی این شورا خواهد بود تهیه یک راهنمای برنامه درسی و نهایتاً بسته تربیت و یادگیری است که باید با نگاه تحولی تولید شود گفت: امروز تمام برنامههای درسی ما در سازمان با رویکرد تحولی در حال تدوین هستند. وسیله تحقق این رویکرد تحولی، فطرت گرایی توحیدی است. کل دورههای تحصیلی ما تحت این چتر فکری، فلسفی و رویکردی برنامهریزی درسی انجام میدهند و این دوره هم مبتنی بر همین رویکرد باید باشد.
وی ادامه داد:عصاره کلام در این رویکرد این است که در منظومه تصمیمات ما خورشید، فطرت کودک است یعنی هدفگذاری محتوا، تجارب تربیتی، روشهای پیشنهادی، شیوههای نظارت و ارزشیابی، صلاحیتهای حرفه معلمی، محیط تربیت و یادگیری همه باید در برابر این سؤال، جواب روشن داشته باشند که آیا این تصمیم باعث پرورش استعدادهای عالی فطرت میشود یا خیر؟
دکتر ملکی با بیان اینکه فطرت پروری مأموریت و مسؤولیت اصلی پیامبران الهی، دین اسلام و اولیای تربیتی است گفت: البته این گفته به این معنا نیست که باب بستهای را ایجاد میکنیم و رابطه خود را باعلم روانشناسی و تجارب بینالمللی میبندیم، بلکه جهتگیری ما به این سمت است و برای طراحی برنامه درسی مبتنی بر فطرت محوری باید از همه تجارب علمی و جهانی و متفکران و نخبگان استفاده کنیم تا این مسیر به صورت شفاف و بدون مسئله پیش برود.
هیچکدام نمیخواهند جای همدیگر را بگیرند. در واقع میخواهند دو راهنمای برنامه درسی تولید کنند که براساس آن بستههای یادگیری تولید خواهد شد و مسیر شفاف و روشن است.
در ادامه این جلسه اعضای حاضر در این شورا به اظهار نظر و بحث پیرامون طراحی راهنمای برنامه درسی دوره پیش از دبستان پرداختند.
انتهای پیام
ارسال نظر