
دهمین نشست شورای تحولی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بهمنظور بررسی گامهای تحولی در برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی؛ این نشست با دو دستور جلسه "بررسی نحوهی عمل و اجرای برنامههای قصد شده در سال تحصیلی آتی با توجه به شرایط کرونایی" و "گامهای تحولی در برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری" تشکیل شد.
مدیران سازمان پیش از دستور مطالبی را بیان کردند و سپس دکتر حسن ملکی رئیس سازمان با مرور برخی نکات مهم دیدارهایش با همکاران در دفاتر مختلف؛ اظهار داشت: دیدار با همکاران دفاتر فرصت مناسبی است که صحبتها و نظرات و پیشنهادات واحدها از نزدیک شنیده شود که به دلیل حجم فعالیتهای سازمان این جلسات مدتی به تأخیر افتاد.
وی با تأکید بر اینکه مدیریت نباید از مرکزیت سازمان به سطح سازمانی بلغزد؛ گفت: باید برای مشکلات همکاران راه حلهای مناسب و قانونی تدبیر شود.
تدبیر برای رفع موانع قانونی وتعیین تکلیف نیروهای قراردادی و شرکتی سازمان، ایجاد زمینههای ارزشیابی دقیق، انگیزش کارکنان سازمان، اهتمام بر آموزش کارکنان با بهره از نیاز سنجی؛ برنامهریزی و تدبیر در خصوص فرآیند ارتقاء سازمانی، بهینهسازی محل استقرار کارکنان از جمله مواردی بود که ریاست سازمان به معاونت توسعه منابع و پشتیبانی دستور پیگیری داد.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین در خصوص کیفیت بخشی به چاپ نشریات رشد و سیاستهای روشن و شفاف و بهرهمندی از تحلیل همه جانبه در تغییرات و چاپ نشریات تأکید کرد.
در بخش دوم این نشست دستور "بررسی نحوهی عمل و اجرای برنامههای قصد شده در سال تحصیلی آتی با توجه به شرایط کرونایی" مطرح شده و اعضاء به ارائۀ راهکارهای عملیاتی پرداختند .
مهندس محسن باهو مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان، در خصوص بازگشایی مدراس، اولویت دادن به واکسیناسیون دانشآموزان و تدبیر یک راهکار استراتژیک در موضوع آموزش مجازی مواردی را تأکید کرد.
دکتر حسین سوزنچی مدیرکل دفتر تألیف آموزشهای عمومی و متوسطه نظری به مشکلات شبکه شاد، انتظارات در بحث آموزش مجازی اشاره کرد و نسبت به تدبیر راهکارهای مناسب در آموزش مجازی تأکید نمود.
روحاله رضاعلی مشاور ریاست سازمان بر رونق بخشی به واحد آموزش در سازمان بهویژه در سال تحصیلی آتی تأکید کرد و گفت: موضوع صیانت و نظارت بر برنامههای درسی یک راهکار عملیاتی است که میتوان بهصورت ویژه از طریق شبکهسازی سازمان در سطح استانها مطرح و بررسی شود.
مهندس احمدرضا امینی مدیرکل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی نیز با اشاره به موفقیت نرمافزارهای دانشگاه آزاد و حوزه علمیه در بحث آموزش مجازی؛ پیشنهاد طراحی یک نرمافزار مناسب برای آموزش مجازی دانشآموزان را ارائه کرد.
دکتر حسن مظاهری دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پیشنهاد احیای توافقنامههای استانی و تحلیل اقدامات سازمان در دوران کرونا را مورد تأکید قرار داد.
محمدابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، تولید راهنمای معلم و خانواده و توجه به موضوع آموزش ترکیبی در برنامه توسعهی هفتم را راهکار مناسب در پاسخ به پرسش دستور جلسه شورا دانست.
افشار بهمنی مدیرکل دفتر تألیف کتابهای فنی و حرفهای و کاردانش با اشاره به پژوهشهای صورت گرفته در سازمان بر تدوین الگوی عملیاتی ترکیبی دفاتر تأکید داشت.
دکتر علی محبی معاون برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری با اشاره به شاخصههایی چون تولید محتوا، آموزش و توانمندسازی نیرو، نظارت و ارزشیابی؛ سنتزپژوهی از پژوهشهای انجام شده در ارتباط با موضوع کرونا را بهعنوان یک راهکار علمی در بحث برنامهریزی سال آتی تحصیلی در شرایط کرونایی دانست.
دکتر حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در دستور اول جلسه؛ با تأکید بر توجه به بازخورد گیری از استانها در ارتباط با تولیدات محتوایی ارسالی سازمان چند راهکار را جمعبندی کرد.
وی در خصوص دستیابی به دستاوردهای بینالمللی گفت: با مشارکت مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور، موضوع آموزش فضای مجازی و تجاربی که در مواجهه با اوضاع کرونا در کشورهای دیگر بهدست آمده، مورد تحلیل قرار گیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش بر توانمندسازی کارشناسان در ارتباط با آموزش در فضای مجازی بهعنوان یک برنامه راهبردی، احصای تجارب بیرون از سازمان و تدوین و تولید راهنما برای معلمان و خانواده نیز تأکید کرد.
همچنین در این نشست اقدامات تحولی سازمان، تشکیل دو کارگروه "برنامه ریزی درسی در فضای مجازی" با مسؤولیت مهندس محمد علویتبار و کارگروه "اشاعه و اجرای برنامه درسی" با مسؤولیت دکتر حسن مظاهری مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد این دو کارگروه الگوهای عملیاتی مرتبط با مأموریت خود را در کوتاه مدت آماده کنند.
گامهای تحولی در برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری
دکتر علی محبی معاون برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری، برنامه عملیاتی نظام برنامهریزی درسی را با محورها و سرفصلهایی همچون طراحی، تدوین و ارزشیابی، بازطراحی دورههای تحصیلی، تولید بستههای تربیت و یادگیری، ارتقاء توانمندی حرفهای معلمان، ارزشیابی و سنجش اثر بخش برنامههای مدرسه و ساماندهی منابع آموزشی و کمک آموزشی ارائه کرد.
در ادامه حاضرین نسبت به برنامه ارائه شده اظهار نظر کردند.
دکتر حسن ملکی با تأکید بر ضرورت تدوین برنامه عملیاتی از اعضاء جلسه خواست که با چند پیش فرض به این برنامه توجه کنند. وی با طرح چند سؤال بهعنوان پیش فرض از دکتر علی محبی خواست تا با بررسی سؤالات پیش فرض برنامه نهایی عملیاتی را ساده و شفافی تهیه شود.
وی به پیش فرضهایی چون: آیا در مهر ماه سال 1400 تولید بستههای تربیت و یادگیری داشته باشیم یا خیر؟ آیا در تولید بستههای تربیت و یادگیری از ظرفیتهای برون سازمانی استفاده میشود؟ اگر این چنین است پس مدیریت بستهها و خطوط قرمز در تولید بستهها باید تدوین شود. برای تولید اجزاء بستهها چه استانداردهایی تدبیر شده است؟ زمانبندی اجرای برنامه عملیاتی و نیروی مجری تولید این بستهها چه تدابیری دارد؟ اشاره کرد.
انتهای پیام
ارسال نظر