
معاون وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای آمادگی دفاعی بر لزوم توجه به جایگاه ویژه این درس تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، جلسه شورای آمادگی دفاعی با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش صبح یکشنبه 19 اردیبهشت ماه برگزار شد.
در این جلسه، دکتر حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، گفت: هدفهایی که در این درس دنبال میشود اساسی است و هر درسی بدون یک شورای متفکر به مثابه انسان ضعیفالفکر است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: شورای برنامهریزی این گروه باید ترکیبی از آموزش و پرورش و سپاه باشد و با رعایت اصول اعتقادی و علمی برنامهها را تدوین کند. برخی از برنامهها مهم و برخی اهم هستند و درس آمادگی دفاعی به دلایل اعتقادی، اجتماعی و قانونی از برنامههای اهم است. از یک طرف هر انسان مسلمان باید مدافع نیز باشد و از جهت دیگر قانون برای ما در خصوص این درس تکالیفی معین کرده است. توجه به این وجوه حساسیت این درس را افزایش میدهد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به طرح سؤالات بنیادی در این جلسه پرداخت و گفت: در این مسیر باید سؤالات مختلف و پایهای مطرح کنیم تا به پاسخ مناسب دست پیدا کنیم. در بدو امر ما باید بدانیم که هم اکنون برنامه آمادگی دفاعی درسی، دارای چه وضعیتی است و ما اکنون در چه موقعیتی قرار داریم؟ در واقع ما باید در بدو امر به این موضوع بپردازیم که نقاط قوت و ضعف چگونه است؟ در بخش دوم باید یک نقشه از وضع مطلوب این درس ترسیم کنیم تا به سمت وضع مطلوبتری حرکت کنیم.
دکتر ملکی افزود: در بخش سوم باید بتوانیم راههای رسیدن به شرایط مطلوب را نشان دهیم. یعنی مشخص کنیم که برنامههای بلندمدت و کوتاهمدت ما برای رسیدن به وضع مطلوب چیست و آن را ترسیم کنیم. بهطور خلاصه ما نیاز داریم که این سه رکن یعنی تحلیلی از وضع موجود، ترسیم وضع مطلوب و ارائه راهکارها و روشهای دستیابی به وضع مطلوب در برنامه درسی ما مورد تحلیل قرار گیرند.
در ادامه این جلسه، اساتید و مدیران حاضر در جلسه به ارائه دیدگاههای خود درباره شکلگیری درس آمادگی دفاعی پرداختند.
در بخش پایانی این جلسه، دکتر ملکی از ظرفیت و وسعت موجود در این بخش ابراز خرسندی کرد و گفت: در راستای بهرهمندی درست از درس آمادگی دفاعی نیازمند تربیت معلم آمادگی دفاعی هستیم و این بخش از جمله مهمترین مباحثی است که باید به آن بپردازیم زیرا برنامه درسی بهصورت ذاتی به معلم نیاز دارد و معلم به آن وصل است. در واقع اگر معلم نباشد، برنامه درسی نوشته و نقشهای بیش نیست لذا اگر طرح و نقشه مجری نداشته باشد، چه گرهای را میتواند باز کند البته این بحث تنها مختص درس آمادگی دفاعی نیست و تمام دروس را شامل میشود.
او ادامه داد: در این رابطه نیاز است که یک اقدام رسمی از سوی دانشگاه فرهنگیان را دنبال کنیم زیرا برای این درس نیاز است که معلم تربیت شود البته تا زمانی که این کار صورت نگرفته نیز، ما میتوانیم از ظرفیتهای معلمان موجود استفاده کنیم. در واقع ما میتوانیم معلمان این درس را، طی یک تفاهمنامه در ارتباط با سپاه آموزش دهیم و بتوانیم از معلمان فعلی در این عرصه بهرهمند شویم. به نظرم لازم است که به تدوین یک برنامه عملیاتی برای آمادهسازی معلمان این درس از طریق ظرفیت سپاه و بسیج اقدام کرده و نباید این مسئله را رها کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، خاطر نشان کرد: بخشی از درس آمادگی دفاعی، میدانی و بخشی نظری است بنابراین لازم است که راهنمای این درس، به شکل خاصی تدوین شود. این درس شامل: بعد عامل، بعد غیرعامل و دفاع همه جانبه است و این سه بعد مهم، میتواند سه رکن برنامه درسی نیز تلقی شود بنابراین درس آمادگی دفاعی نیز، باید این مثلث را در بر بگیرد.
دکتر ملکی افزود: آمادگی همه جانبه، دارای ظرافتهای خاصی است که باید در این درس نیز مدنظر قرار گیرد زیرا این بحث بخشهای مختلفی چون دفاع اقتصادی را نیز در بر میگیرد و مباحثی چون اقتصادی مقاومتی را نیز در بر میگیرد و در عرصه سیاست، فرهنگ و ... دامنه پیدا میکند.
او ادامه داد: شاید از جهاتی بعد دفاع نظامی، در این بخش مهمتر باشد اما مسئله اینجاست که ما همیشه با جنگ مواجه نیستیم در حالیکه دفاع یک اقدام همیشگی است و ما باید با این نگاه به قضیه بنگریم. تأکید ما بر این است که درس آمادگی دفاعی محدود به کتاب نشود، از بستههای تربیت و یادگیری باید بهره برد. کتاب درسی یک متن آموزشی در کنار سایر ابزار خواهد بود. کتاب محدودیت ذاتی دارد و نمیتواند همه انتظارات تربیتی را برآورده سازد.
انتهای پیام
ارسال نظر