مدیر اجرایی بنیاد ICDL ایران، مأموریتهای این بنیاد را تشریح کرد و گفت: این بنیاد با شبکه گسترده خود در سراسر کشور میتواند با ارتقای سرمایه انسانی، همه هموطنان را قادر به استفاده از مزایای فناوری اطلاعات کند.
علیرضا سلطانیفرد در گفتوگو با روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در خصوص حیطههای فعالیت این بنیاد اظهار داشت: این بنیاد با هدف استانداردسازی و توسعهی سواد الکترونیک همهی اقشار جامعه در سال 1383 تأسیس شد و از طریق تولید محتوا، توسعه و ارائهی برنامههای مختلف در حیطهی فناوری اطلاعات و ارتباطات، افراد، سازمانها و جامعه را قدرتمندتر کرده و می کند؛ مسئولیت اجتماعی این بنیاد ارتقای مهارتهای دیجیتال در جامعه است.
وی ادامه داد: گواهینامههای بنیاد ICDL ایران به مهارتهای فردی یک اعتبار عینی و عملی میدهد و مهارت را براساس یک استاندارد شناخته شده تعریف میکند. این گواهینامه، مهارت و دانش فرد را نشان میدهد و علاوه بر ایجاد انگیزه برای تکمیل دورهی آموزشی، معیاری برای ارزیابی کیفیت آموزشی فراهم میکند.
مدیر اجرایی بنیاد ICDL ایران با تأکید بر اینکه این بنیاد برای ساماندهی حوزهی نشر تاکنون 26 جلد کتاب از مهارتها را براساس استاندارهای بینالمللی تدوین و چاپ کرده که از طریق مراکز تحت پوشش در اختیار متقاضیان قرار میگیرد، بیان داشت: امروزه لزوم آموزش مهارتهای نوین و صدور گواهینامه برای این مهارتها جهت حضور کامل و فعال در جامعه به وضوح احساس میشود.
وی در پاسخ به این سؤال که "استفاده از امکانات بنیاد عمومی است؟ " گفت: این بنیاد بهعنوان زیر مجموعهی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، با بیش از 385 مرکز در سراسر کشور امکان خدمترسانی به کلیهی اقشار جامعه را فراهم نموده و حتی بعضی پروژههای خاص را جهت توانمندسازی فرهنگیان و دانشآموزان تعریف و به مرحله اجرا گذاشته است.
سلطانیفرد درخصوص پروژهی آموزش کارکنان دولت اظهار داشت: در راستای ارتقای سطح سواد دیجیتالی کارمندان دولت، بنیاد ICDL ایران دورههای آموزشی ضمن خدمت را برای بسیاری از کارکنان دولت از جمله کارکنان وزارت آموزش و پرورش، وزارت نفت، بانک ملی، همراه اول، شهرداری، دادگستری و بسیاری از سازمانها و ارگانهای دولتی و بخش خصوصی اجرا کرده است.
وی در مورد آموزش دانشآموزان در مقطع ابتدایی گفت: بنیاد ICDL ایران در راستای رسالت خود مبنی بر توسعهی سواد دیجیتال و همچنین براساس سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش با بهرهگیری از افراد متخصص اقدام به تهیهی سرفصل و محتوای آموزشی رایانه بهعنوان فوق برنامه جهت دانشآموزان پیشدبستان تا پایهی ششم ابتدایی نموده و محتوای آماده شده قبل از چاپ توسط کارشناسان دفتر تألیف دورهی ابتدایی مورد بررسی قرار میگیرد. کتابها پس از چاپ نیز تائیدیهی دفتر انتشارات کمک آموزشی را دریافت میکنند. این طرح در راستای کمک به استاندارد نمودن آموزش فوق برنامهی کامپیوتر در مدارس و پاسخ به نیاز دانشآموزان طراحی و به مرحلهی اجرا گذاشته شده است.
آموزش شهروندان
مدیر اجرایی بنیاد ICDL ایران با اشاره به اینکه فعالیتهای روزمره افراد جامعه با دولت الکترونیک گره خورده است، افزود: لازم است افراد جامعه برای انجام بهینهی فعالیتهای روزمرهی خود با دانش الکترونیک و رایانه آشنایی پیدا نمایند که این امر مستلزم وجود محتوای آموزشی استاندارد، جامع و کاربردی میباشد. دورهی شهروند الکترونیک و اعطای مدرک به شهروندان، آنان را برای حضور در جامعهی الکترونیکی آماده مینماید. تاکنون بسیاری از هموطنانمان از طریق مراکز بنیاد ICDL ایران آموزش شهروند الکترونیکی را دیدهاند.
سلطانیفرد در خصوص تعامل با دیگر نهادها توضیح داد: این بنیاد در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود با نهادها، سازمانها و مؤسسات دولتی و غیردولتی مختلف همکاری داشته؛ بهطور مثال تفاهمنامه با سازمان نهضت سوادآموزی با هدف آموزش رایانه به سوادآموزان که اجرای این پروژه، جایزهی بینالمللی سوادآموزی یونسکو (کنفسیوس) در سال 2018 را برای اولین بار نصیب کشور جمهوری اسلامی ایران کرد.
وی ادامه داد: تفاهمنامه با مرکز برنامهریزی آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش با هدف برگزاری دورههای آموزش ضمن خدمت فرهنگیان، تفاهمنامه با دانشگاه پیام نور و استفاده از ظرفیتهای بنیاد و دانشگاه با هدف برگزاری دورههای آموزشی برای کارکنان و دانشجویان این دانشگاه، تفاهمنامه با بانک ملی ایران، تفاهمنامه با همراه اول، تفاهمنامه با شهرداریها و بسیاری از نهادها و ارگانهای دیگر از جمله وزارت نفت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که هر دو مجموعه تبدیل وضعیت کارکنان خود را منوط به ارائهی گواهینامهی این بنیاد قراردادهاند؛ برخی از این تفاهمنامهها میباشد.
میزان تعامل با نهادهای خارج از کشور
مدیر اجرایی بنیاد ICDL ایران در خصوص میزان تعامل با نهادهای خارج از کشور گفت: این بنیاد فعالیت رسمی خود را سال 83 زیر نظر بنیاد جهانی ICDL با 150 عضو که مقر آن در ایرلند است، شروع کرد و همواره تعامل نزدیکی با این بنیاد و دیگر کشورهای عضو، جهت تبادل تجربیات داشته است. بنیاد ICDL ایران همواره بهصورت فعال در همایشها و نشستهای سالیانهی کشورهای عضو شرکت نموده است. فعالیتهای مراکز تحت پوشش در بولتنهای خبری بنیاد جهانی چاپ و در اختیار دیگر اعضا قرار گرفته است. امید است پس از رفع تحریمهای ظالمانه علیه کشورمان امکان ارتباط و فعالیتهای گستردهتری با نهادهای بینالمللی ایجاد شود.
دستاوردهای ملی و بینالمللی
سلطانیفرد گفت: جایزهی برترین عملکرد سال 2011 بنیاد جهانی ICDL با عنوان آموزش معلمان مدارس هوشمند، جایزهی برترین عملکرد سال 2013 بنیاد جهانی ICDL با عنوان برگزاری دورهی آموزش و آزمون برای کارکنان شرکت ارتباطات سیار، راهیابی به مرحلهی نهائی مسابقهی ICT صربستان در سال 2015 با عنوان سواد ICDL، دریافت جایزهی بینالمللی سوادآموزی یونسکو (کنفسیوس) در سال 2018، کسب مقام دوم در دومین جشنوارهی ملی فناوری اطلاعات، لوح تقدیر پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی الکامپ 2009 و لوح تقدیر چهارمین نمایشگاه بینالمللی رسانههای دیجیتال برخی از دستاوردهای ملی و بینالمللی این بنیاد است.
این مقام مسئول در تشریح مأموریتها در راستای اهداف سازمان پژوهش و ارائهی خدمات به همکاران فرهنگی و دانشآموزان توضیح داد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از اسناد بالادستی وزارت آموزش و پرورش میباشد که همواره اجرای این سند از سوی مسئولین کشور مورد درخواست بوده است. این بنیاد در فصل پنجم "اهداف کلان" بندهای 1 و 2 و 3 و 7، فصل ششم "راهبردهای کلان" بند 7 و فصل هفتم "هدف عملیاتی و راهکارها" بند 17 فعالیتهایی را در راستای سند تحول بنیادین انجام میدهد و تاکنون توانسته با آموزش همکاران و دانشآموزان نسبت به توانمندسازی آنان در استفاده از فناوریهای نوین در فرایند یاددهی ـ یادگیری کمک شایانی نماید؛ در همین راستا نسبت به تدوین استاندارد و تألیف کتاب آموزش کامپیوتر برای دانشآموزان پیشدبستان تا ششم ابتدایی (مجموعاً 7 جلد کتاب) بهعنوان فوق برنامه اقدام نموده است. این برنامه در راستای کیفیت بخشی و ساماندهی آموزش فوق برنامه مدارس ابتدایی صورت پذیرفته است.
اجرای طرح ایران مهارت
وی ادامه داد: در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اجرایی نمودن منویات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) مبنی بر لزوم تحول در نظام آموزش رسمی دورهی متوسطه و تأکید ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در خصوص ارائهی آموزشهای مهارتمحور به دانشآموزان، همچنین عملیاتی کردن راهکار 6-1 سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و بند 6 حوزهی تربیت و یادگیری کار و فناوری برنامهی درسی ملی، طرح آموزش حرفههای مهارتی کوتاهمدت موسوم به «ایرانمهارت» در مدارس کشور اجرا میشود. در همین راستا توافقنامه همکاری بین معاون آموزش متوسطهی وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش منعقد گردید. با اجرای این توافقنامه از ابتدای مهر ماه 1398 کلیهی مراکز بنیاد ICDL ایران برابر دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش در اجرای طرح ایران مهارت مشارکت مینمایند و تا کنون هزاران نفر از دانشآموزان در مراکز بنیاد ICDL ایران در طرح ایران مهارت شرکت نموده و آموزش دیدهاند.
طرح سرباز ماهر
طرح ملی مهارتآموزی سربازان یا سرباز ماهر از سال 1396 بهمنظور آموزش تخصصی کار و اشتغال به سربازان وظیفه توسط قرارگاه مهارتآموزی نیروهای مسلح کلید خورد. در این طرح با همکاری تمامی دستگاههای اجرایی کشور، در نظر است با ارائهی دورههای مهارتی متناسب، توانمندی جوانان کشور قبل از خدمت سربازی و یا در حین خدمت سربازی، توسعه یافته و آمادگی لازم برای ورود به بازار کار در آنها ایجاد و پس از پایان خدمت سربازی براساس توانایی خود که در دورهی مهارتآموزی آن را تکمیل نمودهاند، میتوانند جذب بازار کار شوند. بنیاد ICDL ایران در راستای رسالت خود مبنی بر توسعهی سواد دیجیتال در کشور طبق تفاهمی که با قرارگاه مهارتآموزی نیروهای مسلح انجام داده است مجری اجرای طرح سرباز ماهر میباشد و مراکز بنیاد میتوانند نسبت به جذب کاربران در این طرح مشارکت نمایند.
وی در پایان گفت: نرمافزار آزمون گیر بنیاد دارای تائیدیه بنیاد جهانی ICDL میباشد. این نرمافزار جزو معدود نرمافزارهایی است که آزمون مهارتی را بهصورت تمام الکترونیک برگزار و پس از پایان آزمون بهصورت هوشمند توسط سیستم تصحیح و بلافاصله نمرهی کاربر به وی اعلام و این نمره در سیستم مرکز و بنیاد ذخیره میشود. تمامی ارتباطات بین مراکز تحت پوشش و بنیاد از طریق پرتال بهصورت الکترونیکی انجام میپذیرد. شرط قبولی در آزمونهای این بنیاد کسب حداقل 75 درصد نمره و تمامی آزمونها در مراکز و با حضور ناظر برگزار میشود.
انتهای پیام
ارسال نظر