
جلسهی کمیتهی تدوین محتوای پیشدبستان با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، 19 مرداد 1400 تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در ابتدای جلسه مسعود تهرانی فرجاد، رئیس گروه پیشدبستانی سازمان پژوهش بیان کرد: پیرو تصویب شورای برنامهریزی و کمیتهی تدوین محتوا بناست که برای سال تحصیلی پیش رو بتوانیم محتواهایی که بیشترین نزدیکی و ارتباط با فطرتگرایی توحیدی دارد را شناسایی کنیم و در سال تحصیلی جدید از این محتواها استفاده کنیم. با بررسیهایی که صورت گرفته، نگاه و تأکید کمیته بر این بوده که از ظرفیت استانها و نیز مؤسسات مردم نهاد استفاده شود.
بین عاشورا و بحث پیشدبستان رابطهای وجود دارد
سپس دکتر حسن ملکی ریاست سازمان ضمن تسلیت ایام ماه محرم و شهادت امام حسین(علیهالسلام) و یاران با وفایش، اظهار داشت: بین قضیهی عاشورا و بحث پیشدبستان یک رابطهای وجود دارد. ما در نظام تعلیم و تربیت دست به دست هم دادهایم تا برای کودکان معصوم محتواهای مناسب تولید کنیم و اگر ملاحظه کنید امام حسین(علیهالسلام) در روز عاشورا برای آنکه از اسلام صیانت شود و در مقابل طاغوت زمان مجاهدت کند، از کودک 6 ماههی خود نیز گذشت. ما اکنون برای کودکان 6 ماهه، 1 ساله و 2 ساله تلاش میکنیم و باید به ساحت مبارک این امام عزیز سلام بفرستیم که برای نجات بشریت از خردسالش نیز گذشت و همهی هستی خود را در این راه قربانی کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: امام حسین(علیهالسلام) آنچه که داشت را فدا کرد تا ما آنچه که مصلحت رشدمان هست را در سایهی تلاشهای جهادی آن امام همام و یاران باوفایش بهدست بیاوریم بنابراین در جلسهی مربوط به کودک، به حضرت علیاصغر(علیه السلام) معصوم که گلویش بهوسیلهی تیر نامردان شکافته شده است سلام میگوییم و از خدای متعال طلب میکنیم که به حق این مظلومیت که در تاریخ ثانی و نظیر ندارد، ما را مورد عنایت خودش قرار دهد و از بی تقواییها نگه دارد.
سپس دکتر حسن ملکی ریاست سازمان ضمن تسلیت ایام ماه محرم و شهادت امام حسین(علیهالسلام) و یاران با وفایش، اظهار داشت: بین قضیهی عاشورا و بحث پیشدبستان یک رابطهای وجود دارد. ما در نظام تعلیم و تربیت دست به دست هم دادهایم تا برای کودکان معصوم محتواهای مناسب تولید کنیم و اگر ملاحظه کنید امام حسین(علیهالسلام) در روز عاشورا برای آنکه از اسلام صیانت شود و در مقابل طاغوت زمان مجاهدت کند، از کودک 6 ماههی خود نیز گذشت. ما اکنون برای کودکان 6 ماهه، 1 ساله و 2 ساله تلاش میکنیم و باید به ساحت مبارک این امام عزیز سلام بفرستیم که برای نجات بشریت از خردسالش نیز گذشت و همهی هستی خود را در این راه قربانی کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: امام حسین(علیهالسلام) آنچه که داشت را فدا کرد تا ما آنچه که مصلحت رشدمان هست را در سایهی تلاشهای جهادی آن امام همام و یاران باوفایش بهدست بیاوریم بنابراین در جلسهی مربوط به کودک، به حضرت علیاصغر(علیه السلام) معصوم که گلویش بهوسیلهی تیر نامردان شکافته شده است سلام میگوییم و از خدای متعال طلب میکنیم که به حق این مظلومیت که در تاریخ ثانی و نظیر ندارد، ما را مورد عنایت خودش قرار دهد و از بی تقواییها نگه دارد.
در مواجهه با تولید محتوا معیار ما توجه به فطرتگرایی توحیدی است
دکتر ملکی ضمن تشکر از مؤسسات مختلفی که در فراخوان کمیتهی تدوین محتوای سازمان ملی تعلیم و تربیت مشارکت کردهاند، گفت: ما در مواجهه با تولیدات یک معیار بیشتر نمیشناسیم و آن معیار این است که بررسیهای ما نشان بدهد تولیدات این مؤسسه به فطرتگرایی توحیدی نزدیکتر است. البته این در ذیل خودش شاخصها و شرایط ریزتری دارد ولی ما شرط دوم و ثانی نداریم. بنده امید دارم که از طریق همین تولیدات، مهر امسال را آبرومندانه شروع کنیم.
دکتر ملکی ضمن تشکر از مؤسسات مختلفی که در فراخوان کمیتهی تدوین محتوای سازمان ملی تعلیم و تربیت مشارکت کردهاند، گفت: ما در مواجهه با تولیدات یک معیار بیشتر نمیشناسیم و آن معیار این است که بررسیهای ما نشان بدهد تولیدات این مؤسسه به فطرتگرایی توحیدی نزدیکتر است. البته این در ذیل خودش شاخصها و شرایط ریزتری دارد ولی ما شرط دوم و ثانی نداریم. بنده امید دارم که از طریق همین تولیدات، مهر امسال را آبرومندانه شروع کنیم.
در ادامه نمایندگان استانها و مؤسسات مردم نهاد از جمله مهدوی نمایندهی استان مازندران، محمدبیگی نمایندهی تهران و شهرستانهای تهران، خدایاری نمایندهی استان زنجان، هدیهلو نماندهی استان قم، یداللهی نمایندهی چهار محال و بختیاری، فاطمه صدر، اکبری نیا، خانم فضلی، دکتر رضا قمرزاده مدیر مؤسسه طلوع نسل نور، حامد بخشی و بخشیزاده به ارائهی گزارش پرداختند.
بستهها باید بتواند رشد همه جانبه را در کودک تحقق ببخشد
در ادامهی این جلسه، دکتر ملکی تأکید کرد: ما در بستههایی که قرار است تولید شود باید از این مطمئن شویم که بستههای تربیت و یادگیری بتواند رشد همه جانبه را در کودک تحقق ببخشد. یعنی ما باید از رشد تک بُعدی، ابتر و تک ساحتی پرهیز کنیم. کودک بهطور بالقوه دارای عقل است و باید عقل و فکرش رشد کند و عواطف، ابعاد اجتماعی و امور بدنی و زیستی او رشد نماید.
او افزود: یکی از ویژگیهای بارز بستههای دورهی پیش از دبستان، زیبا بودن و هنری بودن آن است. کودک پیام بیهنر و نازیبا را پس میزند بنابراین شما باید خیلی تأمل کنید که بستهی ویژهی کودک زیبا و دلچسب باشد. پیشنهاد من این است که در گروهتان از یک یا دو نفر روانشناس قوی که به جهتگیری فطرتگرایی توحیدی معتقد باشد نیز استفاده کنید.
در ادامهی این جلسه، دکتر ملکی تأکید کرد: ما در بستههایی که قرار است تولید شود باید از این مطمئن شویم که بستههای تربیت و یادگیری بتواند رشد همه جانبه را در کودک تحقق ببخشد. یعنی ما باید از رشد تک بُعدی، ابتر و تک ساحتی پرهیز کنیم. کودک بهطور بالقوه دارای عقل است و باید عقل و فکرش رشد کند و عواطف، ابعاد اجتماعی و امور بدنی و زیستی او رشد نماید.
او افزود: یکی از ویژگیهای بارز بستههای دورهی پیش از دبستان، زیبا بودن و هنری بودن آن است. کودک پیام بیهنر و نازیبا را پس میزند بنابراین شما باید خیلی تأمل کنید که بستهی ویژهی کودک زیبا و دلچسب باشد. پیشنهاد من این است که در گروهتان از یک یا دو نفر روانشناس قوی که به جهتگیری فطرتگرایی توحیدی معتقد باشد نیز استفاده کنید.
رویکرد ما در پیشدبستان فعالیت محور است
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خاطرنشان کرد: رویکرد ما موضوعمحور یا کتابمحور نیست بلکه رویکرد ما بیشتر تجربهمحور و فعالیتمحور است و فرصتهای یادگیری باید فراهم شود. ما نمیخواهیم برای کودک کتاب بنویسیم.
حسن ملکی اظهار داشت: حواس پنجگانه در کودک نظیر دیدن و شنیدن باید تربیت شود منتها نکتهی ظریفی که باید به آن توجه شود این است که حواس پنجرههای تفکر انسان است و ما از این منظر باید حواس را تربیت کنیم. یعنی تربیت حواس خودش برای ما مستقلاً موضوعیتی ندارد و ما اگر میگوییم حواس را تربیت کنیم بهخاطر این است که پنجرههایی باز شود تا کودک آرام آرام به سمت تفکر و اندیشیدن برود بنابراین برنامههایی که برای تربیت حواس پیشبینی میکنیم باید یک جهتگیری آرام تربیت فکر هم داشته باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خاطرنشان کرد: رویکرد ما موضوعمحور یا کتابمحور نیست بلکه رویکرد ما بیشتر تجربهمحور و فعالیتمحور است و فرصتهای یادگیری باید فراهم شود. ما نمیخواهیم برای کودک کتاب بنویسیم.
حسن ملکی اظهار داشت: حواس پنجگانه در کودک نظیر دیدن و شنیدن باید تربیت شود منتها نکتهی ظریفی که باید به آن توجه شود این است که حواس پنجرههای تفکر انسان است و ما از این منظر باید حواس را تربیت کنیم. یعنی تربیت حواس خودش برای ما مستقلاً موضوعیتی ندارد و ما اگر میگوییم حواس را تربیت کنیم بهخاطر این است که پنجرههایی باز شود تا کودک آرام آرام به سمت تفکر و اندیشیدن برود بنابراین برنامههایی که برای تربیت حواس پیشبینی میکنیم باید یک جهتگیری آرام تربیت فکر هم داشته باشد.
در بحث پیشدبستان نباید رهاشدگی اتفاق بیفتد
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: مهدکودک که با یک مسامحه شامل سه سال اول میشود، خانوادهمحور است و ما برای خانواده باید متن و برنامهی درسی تولید کنیم. اطلاع دارم که آقای تهرانی و همکاران این کار را شروع کردهاند و من میخواهم به کار شتاب دهند تا ما در پایان مرداد یک طرح مدون برای والدین داشته باشیم که والدین از طریق آن کودک زیر سه سال را تربیت کنند. عنایت داشته باشید که مهدهای کودک خانوادهمحور و پیشدبستان مربیمحور است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تأکید بر اینکه رویکرد ما به سمت تنوع مدیریت شده است، اظهار داشت: اگر استانها کاری ارائه دهند که حدود 60 تا 70 درصد از معیارهای ما را داشته باشد آن را تأیید میکنیم فلذا در اول مهر ممکن است 5 یا 6 نوع بسته را معرفی و تأیید کنیم و به استانها بگوییم که میتوانید از اینها استفاده کنید. ما مانع رشد دیگران نیستیم اما هرگز نخواهیم گذاشت رهاشدگی اتفاق بیافتد بنابراین تأکید من این است که تنوع مدیریت شده را دنبال کنیم.
انتهای پیام
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: مهدکودک که با یک مسامحه شامل سه سال اول میشود، خانوادهمحور است و ما برای خانواده باید متن و برنامهی درسی تولید کنیم. اطلاع دارم که آقای تهرانی و همکاران این کار را شروع کردهاند و من میخواهم به کار شتاب دهند تا ما در پایان مرداد یک طرح مدون برای والدین داشته باشیم که والدین از طریق آن کودک زیر سه سال را تربیت کنند. عنایت داشته باشید که مهدهای کودک خانوادهمحور و پیشدبستان مربیمحور است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تأکید بر اینکه رویکرد ما به سمت تنوع مدیریت شده است، اظهار داشت: اگر استانها کاری ارائه دهند که حدود 60 تا 70 درصد از معیارهای ما را داشته باشد آن را تأیید میکنیم فلذا در اول مهر ممکن است 5 یا 6 نوع بسته را معرفی و تأیید کنیم و به استانها بگوییم که میتوانید از اینها استفاده کنید. ما مانع رشد دیگران نیستیم اما هرگز نخواهیم گذاشت رهاشدگی اتفاق بیافتد بنابراین تأکید من این است که تنوع مدیریت شده را دنبال کنیم.
انتهای پیام

ارسال نظر