
نشست شورای راهبری توسعهی مدیریت با حضور معاون وزیر و ریاست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی امروز سهشنبه 2 شهریورماه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در ابتدای این نشست حبیبالله مهری مدیرکل امور اداری و پشتیبانی سازمان به ابلاغ این شورا از سال 93 و مغفول ماندن اجرای آن در سازمان اشاره کرد و گفت: هدف این شورا بررسی وضعیت ساختار مدیریتی، مدیریت نیروی انسانی، مدیریت فناوری و ... همچنین پاسخگویی در قبال دستگاههای نظارتی و ابلاغیههای اسناد بالادستی است.
در ادامه دکتر حسن ملکی ضمن تشکر از حاضران و مهم دانستن برگزاری این نشست اظهار داشت: برگزاری این نشست با تأسف و نگرانی همراه است. دلیل تأسف آن را شما اشاره داشتید اما لازم است تأکید کنم که اگر خیلی از مسائل در کشور حل نمیشود به همین دلیل است که مصوبات اجرا نمیشود. بهطور مثال سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال 90 و سند برنامهی درسی ملی در سال 92 به تصویب رسیدند اما اکنون و بعد از سالها در سازمان آرام آرام در حال اجرا هستند؛ این مسأله با کمال تأسف بهعنوان یک بدعت رسم شده و میگویم تا زمانی که بنده در این سازمان مسئولیت دارم این کوتاهیها را تحمل نخواهم کرد. برایم غیرقابل تحمل است که سندی در سال 93 ابلاغ شود و اکنون جلسهی اجرای آن را برگزار کنیم. این بی توجهی از خودمان است که به یک مصوبه بیاعتنایی میکنیم و باید هزینهی آن را بپردازیم.
باید کارها را با سرعت، شفافیت، مدیریت جهادی و پیگیری درست پیش برد
وی افزود: باید با شفافیت، سرعت، مدیریت جهادی و پیگیری درست کارها را پیش برد. این مصوبه از بالاترین مرجع اداری کشور که رئیس جمهور مسئول آن است ابلاغ شده و در اینجا چندین سال معطل مانده است و بنده هر چه فکر میکنم چرا این همه بی اعتنایی شده و جلسات آن برگزار نشده را متوجه نمیشوم. آنهاییکه در این زمینه غفلت کردهاند باید پاسخگو باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه برای انتخاب عنوان "شورای راهبری توسعهی مدیریت" قطعاً تفکر و تدبیر ویژهای صورت گرفته است، بیان داشت: انتخاب این واژهها تصادفی نیست و این شورا باید امور اداری و مدیریتی سازمان را راهبری کند که مسئولیت زیادی دارد و تا به حال انجام نشده است. بهعنوان مسئول سازمان عرض میکنم که در خصوص راهبری منابع انسانی شرایط بد است و باید برای ساماندهی نیروی انسانی چارهاندیشی کرد. بهطور نمونه در یک گروه میبینیم 8-7 پست خالی است و تنها یک نفر فعالیت دارد، چرا اینگونه است؟ چرا پستها خالی است؟ چرا فقط یک نفر کار میکند؟ اینها باید بررسی شود.
او ادامه داد: مسألهی توسعهی مدیریت دو وجه کمّی و کیفی دارد. وجه کمی در خصوص اعداد و تعداد است که تعداد نیروی انسانی را باید افزایش داد اما در بحث کیفی این مسأله مطرح میشود که چه فرد یا افرادی، با چه کیفیت، با چه شرایط و ویژگیهایی میتوانند عضو سازمان پژوهش شوند. دوستی و روابط در جای خودش باقی باشد اما قوانین و ضوابط ویژه نیاز است.
کمیتهها ساماندهی شود، مسائل مدیریتی احصاء شود
دکتر ملکی با اشاره به اینکه ابتدا باید کمیتهها ساماندهی شده و ساختار تعیین شود و سپس کارها ادامه پیدا کند، یادآور شد: ابتدا باید بدانیم که وظایف این شورا چیست؟ دلیل برگزاری چیست؟ آیا همهی این کمیتهها باید در سازمان تشکیل شود؟ و چند سؤال دیگر. معتقدم در این جلسه هیچ مصوبهای نداشته باشیم و بحث کنیم که چه کمیتههایی و با مسئولیت چه افرادی کارها را باید پیش ببرند. در واقع ابتدا باید مسائل مدیریتی احصاء و شفاف شود و بعد از دانستن آنها آگاهانه قدم برداریم.
وی گفت: کمیتههایی که در اسناد این شورای توسعهی مدیریت ذکر شده مشخص است که روی آنها تفکر زیادی صورت گرفته و اضلاع اساسی نظام مدیریتی یک دستگاه همینها هستند. این اسناد سرمایه نرمافزاری بسیار بزرگی است و متأسفانه بهدلیل همین نواقص است که ادارهی امور در برخی موارد رنج میبریم.
حل مشکل نیروی انسانی و ساختار آن بهصورت فلهای نمیشود
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص تکرار واژهی نقشهی راه در این اسناد، افزود: این تکرار، پیام میدهد که حل مشکل نیروی انسانی و ساختار آن بهصورت فلهای نمیشود و نقشهی راه میخواهد. نقشهی راه به ما نشان میدهد که در چه مسیری و چگونه باید حرکت درستی داشت و بدانیم که در چه نقطهای هستیم و برای رسیدن به نقطهی مدنظر باید چه مسیری را طی کنیم.
دکتر ملکی گفت: در این اسناد عناوین چندین کمیته وجود دارد که هماکنون کمیته و یا شورایی را با همان عناوین داریم که با اجرای این اسناد آن شورا و کمیتهها لغو شده و اقداماتشان در کمیتههای نام برده شده در سند شورای راهبری توسعهی مدیریت و بهصورت قانونی ادامه پیدا خواهد کرد. مثلاً در خصوص جانشینپروری، آموزش و ....آیا اصلاً رد سازمان چنین برنامهای وجود دارد؟ آیا اصلاً کسی به این موضوع فکر کرده است؟ اینها در کمیتهی ساماندهی نیروی انسانی این شورا آمده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بیان داشت: این شورا، شورای راهبری و بسیار مهمی است. در این اتاق شوراهای زیادی برای پیگیری مسائل آموزشی، فرهنگی و غیره برگزار میشود ولی در نظر داشته باشید که اگر مدیریت نباشد کاری پیش نمیرود. مثال بینالمللی این مسأله را میتوان درمورد ژاپن بیان کرد که منابعی ندارد و در جنگ هم صدمات زیادی دید اما الآن در چه جایگاهی است. راز این مسأله مدیریت خوب است؛ مدیریت از هیچ، همه چیز میسازد؛ مدیریت، خاک را به طلا تبدیل میکند اما سوء مدیریت خاک بر سر طلا میکند.
وی با اشاره به تجربهی زیستهاش در مدیریتهای کلان و خرد از سال 1358 تاکنون گفت: در هر جا که مدیریت خوبی صورت گیرد قابلیتها به فعلیت میرسد، ظرفیتهای بالقوه به بالفعل تبدیل و استعدادها شکوفا میشود. این شورا اهیمت زیادی دارد و آمادگی دارم ماهیانه یک جلسه برگزار شود اما به شرط آنکه کمیتهها تشکیل شده، مسئولان آنها مشخص باشند و مطابق قانون کارهایشان را ادامه دهند.
تشکر از سازمان پژوهش برای تشکیل این شورا
در ادامه رمضانی نمایندهی سازمان امور اداری و استخدامی ضمن تشکر از سازمان پژوهش در برگزاری این نشست گفت: معمولاً در کمتر دستگاه تابعهای، این نشستها برگزار میشود اما سازمان شما در این زمینه پیش قدم شده است. جای خوشحالی است که این اراده وجود دارد. این شورا سازوکار مدیریت برای ادارهی سازمان را در اختیار مدیران قرار میدهد و در واقع مبنای توسعهی سازمانی است و میتواند منشاء اثرات خوبی باشد.
دیدگاه سازندهی ریاست سازمان
حبیبالله مهری مدیرکل امور اداری و پشتیبانی نیز در ادامه به دیدگاه مثبت و سازندهی ریاست سازمان اشاره کرد و گفت: دید نسبت به شورا و کمیتههای موازی و ادامهی فعالیت آنها کار را تسهیل میکند و این بیانات برای ما فصلالخطاب است. یکی از اساسیترین مشکلات ما در سازمان همین مباحث است که در ساختار آمده و در تقسیمبندی کمیتهها به آن اشاره شده است.
مدیریت؛ علتالعلل پیشرفت یا عدم پیشرفت
دکتر علی محبی قائم مقام ریاست سازمان با تأکید بر اهمیت مطالب بیان شده از سوی دکتر ملکی، گفت: مدیریت علتالعلل پیشرفت یا عدم پیشرفت است و همین مسأله باعث میشود کشوری بدون منابع در زمرهی کشورهای پیشرفته باشد و کشوری با منابع زیاد بین کشورهای جهان سوم قرار گیرد. متأسفانه بسیاری از مدیریتهای ما اقتضایی است و نه سیستمی.
وی ادامه داد: باید تدبیر و خلاقیت کلید واژهی مدیریت باشد و با توسعهی فرهنگ سازمانی در راستای مدیریت سیستمی و حرکت از سوی تربیت به سمت تفکر سازمانی کارها را پیش برد. نیاز است که در سازمان یک کارگروه با مشکلشناسی و مسألهیابی مسیر را مشخص نموده و کارها پیش برود.
کمیتهی تولید محتوا به معنای عام تشکیل شود
محمد علویتبار معاون توسعهی منابع و پشتیبانی سازمان نیز با اشاره به منحصر به فرد بودن فعالیتها و مأموریتهای سازمان پژوهش بیان داشت: با مطالعهای که در اسناد بالادستی و قانون تشکیل سازمان داشتم دیدم که بر تولید محتوا برای آموزش عمومی کشور تأکید شده اما در کمیتههای مطرح شده در این شورای راهبری توسعهی مدیریت واژهای که بتوان این معنی را بهطور عام شامل شود وجود ندارد لذا پیشنهاد می کنم کمیته تولید محتوا به معنای عام آن تشکیل شود. وی بر بومیسازی جهت تسهیل امور سازمانی تأکید کرد.
معصومه نوروزی معاون فناوری اداره کل اداری و پشتیبانی ضمن تشکر از آقای دکتر ملکی به جهت پیگیری و احیای این کمیته گفت: صحبتهای شما نویدبخش اتفاقات خوب در سازمان میباشد. یک بخش بهبود و تحول اداری داریم که وظیفهی آن رسیدگی به امور تحولی میباشد که در آن 10 برنامه پیشبینی شده؛ یکی از این برنامهها برنامهی فناوری است که به آن پرداخته شده و 9 برنامه مورد غفلت واقع شده است. در سال 1400 بالغ بر70 برنامه انجام شده یا در حال انجام است که اگر این کار مغفول نمانده بود با مشکلات کمتری روبرو بودیم.
معاون فناوری اداره پشتیبانی گفت: لینک برنامهی ارزیابی شفافیت دولت باید در پورتال سازمان قرار داده شود چراکه ریاست محترم جمهوری پیگیر تحقق این موضوع میباشند.
در ادامه مهدی خانی رئیس اداره ارزیابی عملکرد گفت: در دو کمیتهی مدیریت عملکرد و سلامت اداری که مربوط به شورای راهبردی است فعالیتهای خوبی صورت گرفته که نیازمند حمایت در این بخش است. مبحث سلامت اداری مصوبهی سال 99 هیئت محترم وزیران دارای دستورالعمل ویژهای است که تأکید بر شناسایی آسیبهای دستگاه بوده و در این راستا 50 مورد شناسایی و به معاونت مالی ارجاع شده است.
سیدسعید بدیعی مدیرکل حوزهی ریاست سازمان ضمن تأکید بر تشکیل هر چه سریعتر کمیتهی نیروی انسانی گفت: یکی از نکات اساسی جوانگرایی و جانشینپروری است که نیازمند اعتماد اولیهی سازمان به جوانان است و جانشینپروری مستلزم چرخش اطلاعات در سازمان و مطلع بودن مدیران از فعالیتهای واحد تحت تصدی خود است که از موازی کاری و تداخل در کار دفاتر جلوگیری میشود.
مهری در جمعبندی این جلسه پیشنهاد داد: مسائل اساسی سازمان بر مبنای اولویتبندی برنامهها احصا شده و اگر غیر از 5 کمیته نیاز به تشکیل کمیتهی دیگری میباشد در جلسهی بعدی ارائه شود.
در پایان مصوب شد آقای علویتبار طبق مصوبات مسئولیت کمیتهها را عهدهدار شود و برای هر یک از آنها یک دبیر قوی تعیین نماید. برای جلسهی بعدی شورا هر یک از کمیتهها برنامهی کوتاهمدت خود را بر محور مسائل اساسی ارائه نمایند.
انتهای پیام
ارسال نظر