
کتاب راهنمای عمل معلمان در کلاسهای چندپایه و نمونهی خودآموز ویژهی دورهی دوم ابتدایی توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تولید و بهصورت آزمایشی اجرا خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی و اموربینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی، کلاسهای چندپایه دارای برنامهی درسی و کتاب خاص کلاسهای چندپایه نیستند، لذا معلمان باید بیش از یک برنامهی درسی را بهطور همزمان تدریس کنند. همچنین تعداد برنامههای درسی که معلم ملزم به اجرای آن است، به تعداد پایههایی که در کلاس حضور دارند، بستگی دارد.
براساس این گزارش؛ به استناد راهکار3-5 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در راستای بسط عدالت آموزشی و کیفیتبخشی به فرایند تعلیم و تربیت دانشآموزان مناطق محروم، عشایری و روستایی سراسر کشور و مادهی 5 آییننامهی کلاسهای چندپایه، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بهمنظور پشتیبانی آموزشی و تربیتی از معلمان و دانشآموزان کلاسهای چندپایه، نسبت به تهیه و تدوین کتاب راهنمای معلم و بستههای آموزشی ویژهی کلاسهای چندپایه اقدام کرد.
کتاب«راهنمای عمل معلمان در کلاسهای چندپایه» دارای چند ویژگی میباشد از جمله اینکه برای اولین بار توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تولید شده است و راهنمای تدریس برای یک پایه و یک درس خاص نیست بلکه کتابی برای اجرای مؤثرتر تمامی دروس دورهی ابتدایی است و با فرایند و چارچوبی متفاوت از سایر کتابهای راهنمای معلم تولید شده در سازمان است.
این کتاب مشتمل بر 5 فصل : 1) کلیات؛ چیستی و چرایی کلاسهای چندپایه، 2) اهداف و انتظارات عملکردی با هدف ارائهی یک مرجع برای انواع طراحی آموزشی معلمان، 3) رویکردها و راهبردهای یاددهی ـ یادگیری، 4) ارزشیابی و نمونهی فعالیتهای یاددهی-یادگیری و در انتها فرهنگ واژگان تنظیم شده است و امیدواریم این کتاب، معلمان کلاسهای چندپایه را در مدیریت زمان کلاس و افزایش کیفیت یادگیری دانشآموزان یاری کند.
اجرای آزمایشی کتاب «راهنمای عمل معلمان در کلاسهای چندپایه» با کد 4901 در پایگاه کتابهای درسی به نشانی http://chap.oerp.ir قابل دسترسی است.
تولید نمونهی خودآموز
یکی دیگر از اقدامات گروه برنامهریزی کلاسهای چندپایه که بر اساس ضرورت، نیازها، چالشها و مسائل کلاسهای چندپایه؛ انجام شد، تدوین یک نمونهی خودآموز ویژهی دانشآموزان دورهی دوم ابتدایی در کلاسهای چندپایه است. ویژگیها و معیارهای تهیه این نمونه به شرح زیر است:
مخاطب بستهی آموزشی دانشآموزان چهارم، پنجم و ششم ابتدایی در کلاسهای چندپایه هستند.
بستهی آموزشی خودآموز این قابلیت را دارد تا در کلاسهای چندپایه با راهنمایی معلم و عمدتاً به شکل خودآموز مورد استفاده قرار گیرد و دارای دستورالعمل ویژهی معلمان و دانشآموزان است.
میزان دشواری بستهی آموزشی با تواناییهای ذهنی و رشدی دانشآموزان چهارم و پنجم و ششم تناسب دارد.
موضوعاتی از مواد درسی دورهی ابتدایی که یادگیری آن بدون حضور مستقیم معلم هم ممکن باشد و به عبارتی معلم تنها ناظر فرایند یادگیری باشد.
موضوعاتی که امکان تجربهی مستقیم آن توسط دانشآموز میسر نباشد و حتی با حضور معلم آموزش از طریق فیلم، پوستر، تصاویر، فلش کارت، پاورپوینت و ... صورت میپذیرد.
اجرای آزمایشی «خودآموز درس 8 آسمان در شب علوم چهارم» با کد 431 در پایگاه کتابهای درسی به نشانی http://chap.oerp.ir قابل دسترسی است.
معلمان محترم کلاسهای چندپایه میتوانند هرگونه نقد، نظر و پیشنهاد خود را جهت بهبود و اعتلای کتاب و خودآموز به رایانامهی گروه برنامهریزی کلاسهای چندپایه به نشانی talif.chandpaye@gmail.com ارسال کنند.
انتهای پیام
ارسال نظر