
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: باید به سمت فرهنگسازی حرکت کنیم تا به تعمیق و توسعهی فرهنگ شهادت، در میان مخاطبان دست پیدا کنیم زیرا الگوسازی برای جامعهی جوانان و حرکت در جهت تربیت اسلامی و همه جانبه، یک ضرورت بهشمار میرود.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، جلسهی شورای هیأت اندیشهورز مؤسسهی مدرسهی برهان و انتشارات مدرسه با حضور رئیس سازمان صبح امروز یکشنبه 21 آذرماه برگزار شد.
در ابتدای جلسه، دکترحسن ملکی، از برگزاری پنجاهویکمین جشنوارهی بینالمللی فیلم رشد تشکر کرد و گفت: این جشنواره از دو نظر حائز اهمیت است و باید به آن توجه کرد. نکتهی اول، پیوندی است که بین شهید لندی با این جشنواره ایجاد کردیم زیرا همانطور که میدانید، شهید علی لندی، از جمله چهرههای مهمی است که با اقدامی ماندنی و بزرگ و در راه نجات جان دو انسان به شهادت رسید. او با این اقدام نشان داد که در صورت خودشناسی، ایثار و شهادت برای نجات انسانهای دیگر، کار آسانی است.
معاون وزیر بر لزوم فرهنگسازی در عرصهی ایثار تأکید کرد و افزود: بهنظر میرسد که این شهید به خودشناسی، تعهد و مسئولیت رسیده بود لذا توانست نام خود را در عرصهی ایثار و شهادت ماندگار کند بر همین مبنا نیز ما در انتشارات مدرسه و در بخشهایی چون کتابهای درسی و سایر امور وظیفهی سنگینی بر عهده داریم زیرا باید بتوانیم شهدای مشابه ایشان را بهصورت اسوه و نمونه به جامعه معرفی کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: ضروری است که برنامهریزیهای متعددی را مد نظر قرار دهیم و به مباحثی فراتر از چاپ یک کتاب به نام این شهید، فکر کنیم.
ضرورت استفاده از پتانسیل جشنوارهی فیلم رشد در انتشارات مدرسه
دکتر ملکی از انعکاس خبری جشنوارهی فیلم رشد ابراز خرسندی کرد و گفت: به لطف خداوند این جشنواره انعکاس بسیار خوبی به لحاظ اثرگذاری در جامعه داشت. همانطور که مستحضرهستید، فیلمهای متنوع و گوناگونی که در این جشنواره انتخاب شدهاند، طی این چند روز در جشنواره اکران مجازی خواهند شد، اما در این مسیر ما باید به این سؤال پاسخ دهیم که بین این فیلمها و تولیدات انتشارات مدرسه، چه نسبتی میتوان برقرار کرد؟
او خاطرنشان کرد: بدیهی است که در مسیر پیش رو، ما بحث بستههای تربیت و یادگیری را بهصورت جدی دنبال میکنیم زیرا این مسیر تحول در سازمان متوقف شدنی نیست لذا برای سال 1401، باید نمونههایی از این بستهها را تولید کنیم. در این بخش بدیهی است که فیلمهای آموزشی، جایگاهی جدی بهدست خواهند آورد لذا ضروری است که در فعالیتهای مؤسسهی برهان نیز، به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم از این عرصه و پتانسیل موجود در آن استفاده کنیم تا تولیدات در این بخش منحصر به کتاب نشود و رسانههای مرتبط به هم نیز، در این بخش انتشار پیدا کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: بدیهی است که فیلم آموزشی یکی از مهمترین رسانهها در بخش بستههای تربیت و یادگیری است بنابراین در این راستا و برای بهبود و توسعهی این بخش، همکاری بین دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با مؤسسهی فرهنگی برهان، میتواند مؤثر و تعیین کننده باشد.
دکتر ملکی ادامه داد: در این مسیر، ما باید ببینیم که اگر بخواهیم از انتشار محوری به سمت رسانههای دیگر، از جمله فیلم حرکت کنیم، ساز و کار چیست و سایر مراکز، در این مسیر چه تجربیاتی در اختیار ما قرار میدهند.
تأکید بر اجرایی شدن مصوبات و مباحث درون سازمانی
حجتالاسلام حمید محمدی، مشاور عالی رئیس سازمان پژوهش نیز در ادامهی جلسه، بیان کرد: ما تا امروز به کتاب منحصر بودیم و این یکی از نقدهای جدی است لذا جهتگیری امروز، از مدتها قبل باید دنبال میشد اما به هر حال این حرکت اتفاق مبارکی است.
او افزود: بدیهی است که در این راستا و نگاه تحولی که دنبال میشود، ما باید یک نگاه منسجم و درست، به شکل کوتاه مدت، میانمدت و بلند مدت داشته باشیم تا بتوانیم 15 میلیون جامعهی دانشآموزی را پوشش دهیم زیرا بهنظر من گرانبهاترین و قیمتیترین نکته در نظام جمهوری اسلامی همین جامعهی دانشآموزی است زیرا مخاطبان، در بهترین سن قرار دارند و امکان آموزش با همهی ظرفیتها، در این بخش وجود دارد.
مشاور عالی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: با توجه به اینکه تمام تولید محتوا بر عهدهی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی قرار دارد، ما باید در این بخش به شکل جدی وارد عمل شویم و از ظرفیتها در بخشهای متعدد استفاده کنیم. نکته اینجاست که ما باید بتوانیم با نسل جوان از طریق فناوری نوین ارتباط برقرار کنیم و با دانشآموز، به گفتوگو بنشینیم زیرا در غیر اینصورت موفقیتی ایجاد نخواهد شد.
محمدی بر لزوم اجرایی شدن، مصوبات تأکید کرد و گفت: بدیهی است که رویکرد امروز سازمان در مسیر بستههای تربیت و یادگیری، بسیار جدی است اما در این مسیر ضروری است که بحثها به دستورالعملهای اجرایی تبدیل شود تا شاهد اجرایی شدن طرحها و اقدامات باشیم.
کتاب به سمت ناپایدار شدن میرود
در ادامه حمیدرضا شاهآبادی، مدیرعامل انتشارات مدرسه بر ضرورت توجه به مباحث تحولی در این مؤسسه تأکید کرد و گفت: واقعیت این است که ما در شرایط خاصی بهسر میبریم زیرا مفهوم کتاب و محتوایی که به این عرصه متصل میشود، مدام در حال تغییر است.
او افزود: تا قبل از اختراع چاپ هر نوع متنی بهعنوان پدیدهای موقت و متزلزل شمرده میشد، زیرا ممکن بود در هر اتفاقی، نسخهها از بین بروند و یا چیزی به آن افزوده شود. بر همین مبنا نیز علم نسخهشناسی برای پایداری متن شکل گرفت البته پس از اختراع چاپ، متن تبدیل به پدیدهای پایدار شد و جایگاهی متفاوت از گذشته بهدست آورد.
مدیرعامل انتشارات مدرسه تصریح کرد: شرایط متن در جهان امروز، به شکلی است که مجدداً تبدیل به پدیدهای موقت میشود و این تغییرات را در متونی مانند ویکیها میتوان مشاهده کرد. بهعنوان مثال متن در بخشهایی مانند ویکی پدیا مدام در حال تغییر و ویرایش است بنابراین شرایط حاضر، متن را به موجودی تبدیل میکند که مدام در حال تغییر ماهیت است لذا میتوان گفت که متن اقتدار و پایداری گذشته را ندارد.
شاهآبادی تصریح کرد: در این راستا میتوان گفت که متن سیالیت پیدا کرده لذا میتوان آن را به محتوای ویدئو نزدیک کرد. همانطور که میدانید، در ویدئوهای 5G سرعت انتقال اطلاعات و دیتا، بسیار بالاست و در این مسیر بهکارگیری ویدئو در ارائهی محتوا و در نظر گرفتن متن بهعنوان هویت سیال، بیانگر اتفاقات تازهای در عرصهی انتشارات است لذا ما نیاز داریم که به سمت اتفاقات تازهتر حرکت کنیم. بنابراین پیشنهاد ریاست محترم سازمان پژوهش در راستای برقراری ارتباط بین انتشارات مدرسه و محتوای جشنوارهی فیلم رشد، بسیار مناسب است.
برنامهی راهبردی مؤسسهی فرهنگی مدرسهی برهان نقد و بررسی شد
در ادامهی جلسه دکتر محمدمهدی ایزدخواه، به ارائهی گزارشی از برنامهی راهبردی مؤسسهی فرهنگی مدرسهی برهان پرداخت و گفت: برنامهای که تدوین شده، سه ساله است و آنچه که بیان شده، طی این مدت باید تکمیل و پیادهسازی شود. ضمن اینکه کار این برنامه از جنس استراتژی غلطان است و هر ساله باید دچار تغییر شود تا تغییرات محیطی را نیز، ضبط کند.
وی در ادامه افزود: در بخش متدولوژی گزارش، ما بخشهایی چون مصاحبه با مدیران، مصاحبه با هیأت مدیره و خبرگان را به گزارش قبل افزودیم.
ایزدخواه ادامه داد: در بخش نیت راهبردی، چشمانداز انتشارات به این شکل است که این مؤسسه مهمترین بازوی وزارت آموزش و پرورش در تأمین محتوای کمک درسی و آموزشی، بهشمار میرود. بر همین مبنا نیز اولویت نخست فعالیت انتشارات مدرسه در بازار آموزش و پرورش است و اولویت دوم به سایر بازارها مربوط میشود. با توجه به نکات مطرح شده، سبد محصولات این مؤسسه نیز محدود به کتابهای کمک آموزشی، کتابهای مورد علاقهی کودکان، کتابهای مناسب والدین، کتابهای مناسب معلمان، کتابهای الکترونیک، اپلیکیشن و ... است.
در بخش دوم جلسه، دکتر حسن ملکی دربارهی روش نقد و بررسی برنامهی راهبردی ارائه شده گفت: آنچه که ارائه شد جای تشکر دارد و حاصل پژوهش و مطالعهی دکتر ایزدخواه است البته بنا بود که بر بُعد تبیینی بیشتر تأکید شود.
او افزود: برنامهی راهبردی ارائه شده، نسبتاً خوب بود اما اگر بخواهیم گزارش را مورد نقد و بررسی قرار دهیم تا به نسخهی مطلوب دسترسی پیدا کنیم. سؤال این است که باید با چه شاخصهایی این برنامه را مورد تأمل قرار دهیم؟ فکر میکنم برنامهی راهبردی مؤسسهی فرهنگی برهان، در نگاه اول باید چند ویژگی داشته باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: نکتهی اول در این مسیر، انسجام و یکپارچگی این برنامهی راهبردی است. مسألهی دوم کارآمدی، کفایت و اثرگذاری این برنامه است لذا باید این سؤال مطرح شود که آیا این برنامه تأثیرگذاری لازم را برای بهسازی انتشارات مدرسه دارد. نوآورانه بودن و توسعهای بودن برنامه نکتهی دیگر است و باید به این نکته توجه کرد که آیا این برنامه میتواند ما را به سمت جلو سوق دهد؟
دکتر ملکی خاطرنشان کرد: شاخص دیگر در این عرصه، قابل اجرا بودن برنامه است و این سؤال باید مطرح شود که آیا کار قابلیت اجرا در شرایط کنونی را دارد یا اینکه برنامهی ایدهآلگرایانه حرکت کرده است؟
او تأکید کرد: نکتهی پنجم بررسی این برنامه از نظر نیازهای ساختاری و تشکیلاتی است و اینکه نیازمند کدام مداخلهی ساختاری برای بهبود دفتر مؤسسهی برهان هستیم. نکتهی پایانی نیز از جهت مفاهیم و واژگان است لذا باید توجه کنیم که آیا واژههای بهکار رفته در برنامه، ناطق هستند یا صامت؟ در این راستا ما باید با شاخصهایی مشخص به این برنامه بنگریم و بررسی کنیم البته بدیهی است که ممکن است در این مسیر دیدگاههایی مطرح شود که خود به تولید شاخص منجر شود.
در ادامهی جلسه، حاضران به نقد و بررسی گزارش ارائه شده پرداختند و ابعاد مختلف برنامهی راهبردی موسسهی فرهنگی برهان بررسی شد.
دکتر ملکی در ادامه خواستار ادامهی این بحث در جلسات آینده برای ارائهی پیشنهاد مناسب به هیأت امنا و شورای سازمان شد.
انتهای پیام
ارسال نظر