
نشست طراحی و تدوین سند راهنمای برنامهی درسی جهت آشنایی دانشآموزان با توطئههای استکباری آمریکا با حضور رئیس سازمان، جمعی از مدیران و کارشناسان عصر امروز چهارشنبه 8 دی ماه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، این نشست در راستای رهنمودها و تحقق مطالبات مقام معظم رهبری(حفظهالله تعالی) جهت آشنایی دانشآموزان با توطئههای استکباری آمریکا براساس اسناد لانهی جاسوسی برگزار شد که در ابتدای جلسه دکتر حسن ملکی، گفت: این جلسه با هدف بلندی تشکیل میشود زیرا موضوع مبارزه با استکبار که در رأس آن آمریکا بهعنوان شیطان بزرگ قرار دارد و نماد بارز استکبار جهانی است، از چند جهت برای ما اهمیت دارد.
او افزود: ما در سازمان پژوهش مصمم هستیم که با قوت بیشتری حرکت کنیم لذا این مباحث برای ما یک تذکر مهم است. بدیهی است که استکبار ستیزی، به لحاظ اعتقادی و شرعی، برای ما حائز اهمیت است زیرا ما تابع اسلام هستیم، ضد مستکبر بهشمار میرویم و در آیات قرآن محکم و شفاف، به این امر اشاره شده است. در برخی از آیات، خداوند به مؤمنان دستور داده مبارزه با مستکبران، ظالمان و کسانی که با عدل و انصاف در میافتند را بهعنوان وظیفه دنبال کنند. البته این مسئله در دیگر ادیان الهی نیز ذکر شده اما در دین مبین اسلام به شکل بالغتری ذکر شده است.
تأکید بر استکبارستیزی دارای مبنای قانونی است
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: هم اکنون که ما تحت پرچم ولایت زندگی میکنیم، مسئلهی استکبارستیزی، امر مهمی بهشمار می رود زیرا هم بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی، یعنی امام راحل (ره) و هم مقام معظم رهبری، بر مسئلهی مبارزه با استکبار بهعنوان برنامههای اصلی تأکید دارند و حتی در همین سخنرانیهای جدید نیز، جهاد تبیین را مطرح کردند. بر همین مبنا ما باید بدانیم که اگر بخواهیم جهاد تبیین را در سازمان پژوهش اجرا کنیم، چگونه است و باید بدانیم که اساساً جهاد تبیین، باید چگونه در لباس کتاب درسی ظاهر شود؟
دکتر ملکی استکبار ستیزی را دارای ابعاد مختلف عقلی دانست و گفت: مبارزه با استکبار و نحوهی مواجهه با آن، علاوه بر مبنای دینی، دارای بُعد عقلانی نیز هست. البته بدیهی است که موارد دینی، عقلی نیز هستند اما بهصورت ویژه این مسئله بر عقل تأکید دارد. در این راستا و بر مبنای تأکیدات، ما باید با استکبار که توازن حیات بشر را به هم میزند، مبارزه کنیم زیرا انسان عاقل زیر بار ظلم نمیرود چرا که ظلم باعث از بین رفتن عقل و عاقل میشود.
او خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مباحث، مبنای قانونی استکبار ستیزی است لذا با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی طی قانونی، استکبار ستیزی را تصویب رسانده است، لذا آموزش و پرورش و دانشگاهها موظف هستند که بحث اسناد لانهی جاسوسی را بهطور مشخص در متون آموزشی ذکر کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: همانطور که مستحضرید، مبارزه با استکبار مبنای تاریخی نیز دارد، لذا اگر ما مبنای تاریخ اصیل خودمان را که تاریخ پیامبران است؛ مطالعه کنیم، متوجه خواهیم شد که این روند، از حضرت آدم(علیهالسلام) آغاز شده و در کل تاریخ جریان داشته است، لذا در هیچ زمانی راه پیامبران جدا از استکبار ستیزی نبوده و همواره این بزرگان در حال مبارزه با ظلمت بودهاند. بر همین مبنا ما همواره در تاریخ، شاهد جنگ حق و باطل هستیم بنابراین جلسهی پیش رو دارای پشتوانهی تئوری، نظری، تاریخی، اخلاقی و قانون است.
تدوین یک سند جامع استکبار ستیزی از پیشدبستانی تا پایان دبیرستان ضروری است
دکتر ملکی دربارهی درج اسناد لانهی جاسوسی در کتابهای درسی بیان کرد: بدیهی است که درج مطالب مربوط به اسناد لانهی جاسوسی و استکبار ستیزی، جزء وظایف اصلی ما بهشمار میرود. بر همین اساس از سالها قبل این مسئله در مرکز توجه قرار گرفت و در کتابهای درسی به طرق مختلف به آن پرداخته شد. این روند اما، از زمانی که مقام معظم رهبری تأکید کردند که معارف انقلاب را وارد کتابهای درسی کنیم، شدت گرفت. بر همین مبنا ما به کمک دانشگاه امام حسین(علیهالسلام) و امام صادق(علیهالسلام)، توانستیم مطالبی را انتخاب کنیم و این مباحث را در قریب 30 کتاب درسی بهکار بردیم، لذا امروز این مطالب در اختیار دانشآموزان ماست.
او خاطرنشان کرد: نکته اصلی این است که ما در ارتباط با استکبار ستیزی و چگونگی درج اسناد لانهی جاسوسی در کتابهای درسی، نقشه و طرح منسجمی که شامل ابتدا تا انتهای دورهی تحصیلی باشد، نداریم و این خلاء جدی بهشمار میرود. بدیهی است که کارهای پراکندهای در این حوزه انجام شده اما آنچه که ما را راضی میکند و جزء وظایف اصلی ماست، این است که نیازمند یک طرح و نقشه منسجم، معنادار و مناسب هستیم تا بتوانیم روند را به شکل یکپارچه، معنادار و همراه با رعایت تناسبات روانشناختی و هنری دنبال کنیم و به یک متن آموزشی دست پیدا کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بر لزوم توجه به این عرصه از دوران پیشدبستانی تأکید کرد و گفت: کتابهای متعددی در این باره تألیف شده، اما آنچه که مد نظر ماست متن یادگیری و آموزشی است که از دورهی پیشدبستان، آغاز شود زیرا در سازمان و پس از تأکید مقام معظم رهبری بر بخش پیشدبستان، اقدامات متعددی را شکل دادیم و شتاب بیشتری به کار بخشیدهایم. در این راستا ما باید تلاش کنیم که یک روند را از دورهی مهد و پیشدبستانی آغاز کنیم که پایان آن دورهی دبیرستان باشد، لذا سؤال این است که مسئلهی استکبار ستیزی و درج اسناد لانهی جاسوسی در این بازهی زمانی در قالب کدام طرح و نقشه و چگونه باید انجام شود؟
ملکی ادامه داد: تلاش ما این است که در جلسات به بحث و بررسی قواعد کلی و موضوعات اصلی بپردازیم تا در نهایت یک نگاه و جمعبندی حاصل شود، لذا خروجی کار این جلسات میتواند به نقشهی راه منجر شود. در این راستا باید تأکید کنم که کارهای پراکنده چیزی نیست که ما بهدنبال آن باشیم، زیرا نه تنها در این مسئله، بلکه در سایر زمینهها نیز بر رویهی انسجام و کار اصولی تأکید داریم.
او افزود: بهعنوان مثال در مسئلهی پیری جمعیت که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کردند، ما در سازمان وارد عمل شدیم و وظیفهی خود دانستیم، در کتابهای درسی به دانشآموزان که پدران و مادران آیندهی ما هستند، نگرش درست به ازدیاد جمعیت را با روش مناسب تربیتی، آموزش دهیم و نکات لازم را در ذهن آنان ایجاد کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تأکید کرد: این کار باید با مدیریت جهادی به نحوی پیش برود تا طی دو یا سه ماه به ثمر بنشیند، زیرا کارهای متعدد و پژوهشهای گوناگونی توسط بخشهای مختلف انجام شده است که قابل استفاده و بهرهبرداری هستند. امروز بنیاد بینالمللی استکبارشناسی فعال شده و پژوهشکدهای در بخش بسیج دانشآموزی فعال هستند، لذا ما میتوانیم از تجربیات این بخشها و سایر ارگانها در این راستا استفاده کنیم و این مسائل را در قوارهی تعلیم و تربیت و متون آموزشی قرار دهیم.
همکاری پژوهشکدهی شهید صدر با سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
در ادامهی جلسه، خزائی از پژوهشکدهی مشترک شهید صدر نیز، ضمن تسلیت ایام فاطمیه و شهادت سردار سلیمانی به توضیح فعالیتهای پژوهشکده پرداخت و گفت: پژوهشکدهی شهید صدر در بحث تمدنسازی انقلاب اسلامی فعال است و ذیل این مأموریت اصلی سه محور کلی ایجابی، سلبی و بحث گفتمانسازی را دنبال میکند. در این راستا و در مرکز مطالعات بنیادین تمدن، موضوعات مختلف مورد بحث، بررسی و پژوهش قرار میگیرد. در این مرکز بحثهای تاریخی با نگاهی مبتنی بر تاریخ انبیاء مورد توجه قرار میگیرد و مسائل مختلفی چون: مهندسی تمدن، ایرانیشناسی، حکمرانشناسی و ...مورد توجه قرار میگیرد.
او افزود: نظامسازی فرهنگ، یکی دیگر از پژوهشکدههای این بخش است که متناسب با ظرفیتهای داخل پژوهشکده، بحث تمدنسازی را در شاخهی فرهنگ و بهصورت ویژه دنبال میکند. ذیل این بخش نیز، اندیشکدههای متعددی چون آموزش و پرورش، خانواده، رسانه، مسجد و ... قرار دارند.
خزائی خاطرنشان کرد: در واقع فعالیت اصلی این اندیشکدهها این است که متناسب با این پژوهشها به یک ایدهی پیشران، دست پیدا کنند. در همین راستا نیز پس از آسیبشناسی، کارشناسان به یک مشکل اصلی و محوری دست پیدا میکنند و برای حل آن نیز ایده ارائه میدهند.
او ادامه داد: در رابطه با جلسهی حاضر در بخش اندیشکدهی ما در حوزهی آموزش و پرورش، کارهای متعدد و پیشنهاداتی انجام شده که بر مبنای اسناد لانهی جاسوسی و تأکیدات مقام معظم رهبری تدوین شده است، لذا امکان همکاری تعاملی در این بخش وجود دارد.
امکان دسترسی به اسناد لانهی جاسوسی در فضای مجازی فراهم شده است
رمضانزاده از سازمان بسیج دانشآموزی نیز در این جلسه بیان کرد: مدت کوتاهی است که مجموعهی بسیج دانشآموزی تشکیل شده است اما طی آسیبشناسیهایی که در این بخش انجام دادیم، به این موضوع پرداختیم که اساساً چرا بحث اسناد در بین اقشار مختلف کمرنگ است.
او افزود: در راستای معرفی اسناد لانهی جاسوسی، یک پروژهی جامع در بسیج دانشآموزی شکل گرفت، لذا تمامی 11 جلد را در پایگاه اطلاعرسانی و سامانهی اسناد لانهی جاسوسی بارگذاری کردیم و در دسترس عموم قرار دادیم. در ادامه نیز، دستهبندی و کلید واژهها احصا شد تا امکان جستجو برای کاربران در تمام دنیا به راحتی فراهم شود.
رمضانزاده تصریح کرد: تلاش ما این است که در آینده، در دانشگاهها و دانشکدههای علوم سیاسی، مدیریت، فنی و مهندسی و ... بتوانیم اسناد را مورد مطالعه قرار دهیم تا امکان بررسی حوزههای مختلفی چون امنیت و ... را مورد توجه قرار دهیم زیرا این اسناد تنها بر بُعد استکبار تمرکز ندارد و در برخی از اسناد به ابعاد فنی و پروتکلهای شنود نیز اشاره شده است.
او ادامه داد: دغدغهی اساسی این است که متأسفانه امروز دانشآموزان ما آشنایی درستی با بحث اسناد و تسخیر ندارند لذا با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر موضوع روایت تسخیر باید به این موضوع نگاهی جدی داشته باشیم، لذا در این راستا کتابهای درسی موقعیت بسیار خوبی هستند تا بهوسیلهی آنها بتوانیم واقعیتها را به شکل درست ارائه دهیم و از دروغ پراکنیها و عدم آشناییها جلوگیری کنیم.
توجه به ذائقهی نسل جدید باید در اولویت استکبار ستیزی قرار گیرد
دکتر رضا قمرزاده نیز در این بخش از جلسه بیان کرد: آمریکا و استکبار با ابزار فرهنگ کار خود را شروع کرده و پیش میبرد لذا جز با فرهنگسازی استکبار ستیزی نمیتوان این بخش را معرفی کرد. در کتابهای درسی سالهاست که نشانهها و رد پاهایی دربارهی مبارزه با استکبار گنجانده شده است اما این شکل همکاری همه جانبه و همراهی با سایر ارگانها جای تشکر دارد.
مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تأکید کرد: تلاش ما این است که در نظام تعلیم و تربیت، استکبار ستیزی را به اتمسفر نظام تعلیم و تربیت تبدیل کنیم، لذا لازم است که هر بخشی نقش خود را بهدرستی ایفا کند. در این مسیر جهتگیری نظام تعلیم و تربیت ما باید روحیهی استکبار ستیزی داشته باشد و فرهنگ استکبار ستیزی باید سیطره پیدا کند.
قمرزاده ادامه داد: در این راستا ما بهدنبال نقشهای هستیم که هر واحدی بتواند نقش و نگاه خود را نه تنها در کتابهای درسی بلکه در مجلات و بخشهای مختلف بهدست آورد، لذا این اقدام یک اتفاق مبارک است.
او تأکید کرد: استفاده از ظرفیتهای مجموعههای مختلف جای تشکر دارد و من معتقدم که این پژوهشکده قابل اتکا و اعتماد است و این همکاری شروع مناسبی است. ذائقهی عمومی جوانان ما که بیشتر به فضای مجازی تمایل دارند را صرفاً نمیتوان با تکیه بر اسناد لانهی جاسوسی تغییر داد، لذا نیاز به تغییر و ایجاد تناسب در این مسیر هستیم.
توجه به ابعاد شخصیتی دانشآموزان در هر دورهی تحصیلی لازم است
مستأجرانی در ادامهی این جلسه بیان کرد: استکبار ستیزی یکی از سنتهای تاریخی است، لذا مقابلهی جریان حق و باطل باید بهعنوان یک سنت در ذهن دانشآموزان ما تثبیت شود، زیرا این مسئله همواره وجود داشته و خواهد داشت.
او افزود: تثبیت این مباحث در ذهن دانشآموز سبب میشود که امکان بازیهای احساسی از دشمن دریغ شود بنابراین، ما باید جریان 12 سال تحصیلی را در کنار مقطع مهدکودک و پیشدبستان مورد توجه قرار دهیم زیرا کودک و نوجوان، در هر سن و فصلی، یک بُعد شخصیتی مجزا دارد.
او تأکید کرد: در این راستا و برای تبیین این مباحث، ما باید در مورد مباحثی که قصد داریم مطرح کنیم، دقت کنیم، لذا طراحی نقشهی تربیتی و فکر کردن در این عرصه یک ضرورت بهشمار میرود. بدیهی است که برای این امر، ما باید بدانیم در چه مقطعی از تحصیل، امکان تأکید عقلی یا احساسی وجود دارد و در چه نقاطی میتوان روی روحیهی پرسشگری یا کنجکاوی دانشآموز تأکید کرد. بنابراین ما باید متناسب با روحیهی دانشآموز باید این روند را مشخص کنیم.
مستأجرانی خاطرنشان کرد: متأسفانه فضای فرهنگی کشور چندان با این نگاه استکبار ستیزی همراه نیست، زیرا بحث مصرفزدگی خود باعث تشدید بیتوجهی به استکبار جهانی میشود، لذا در ابعاد گسترده نیاز است که ما وارد عرصهی فرهنگی شویم و به این مباحث نیز بپردازیم.
نگاه استکبار ستیزی در روند آموزش باید بینالمللی دنبال شود
دکتر عبدالله اسدی، مشاور ریاست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیز در ادامه گفت: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی دارای یک مأموریت و رسالت بینالمللی است تا بتواند برای محور مقاومت الهامبخش باشد. در مسیر الهامبخشی به محور مقاومت، نکتهی نخست همان استکبار ستیزی است، لذا احساس میکنم که سازمان به جهت اقدامات تحولی انجام شده، برای نقش الهامبخشی هنوز فکر خاصی نکرده است. به همین خاطر لازم است که نگاهها را فراتر از ایران طراحی کنیم و کشورهای مسلمان دیگر را نیز مد نظر قرار دهیم.
او افزود: بهنظر من، در این مسیر دست ما خالی نیست زیرا بخش مهمی از ظرفیتهای الهامبخشی را در کشور داریم و حتی امکان کار در بخشهای بینالمللی تا حدود زیادی هموارتر است. همچنین ترکیب تخصصی ارائه شده در مجموعهی پژوهشکدهی صدر و بسیج دانشآموزی نشان میدهد که ما از عهدهی این کار بر میآییم. بر همین مبنا، من فکر میکنم با توجه به اشرافی که به گفتمان انقلاب و علوم تربیتی وجود دارد، در این مسیر میتوان به روند خوبی دست پیدا کنیم.
خانم بلوچی، عضو دبیرخانهی کشوری درس آمادگی دفاعی نیز بیان کرد: امروز برای درج مطالب جدید در راستای استکبار ستیزی باید از شیوههای نو و جذاب استفاده کنیم زیرا امروز، از روشهای بسیاری برای هجمه به ذهن دانشآموزان استفاده میشود.
او افزود: بهنظر من، میتوانیم از داستانکها، شعر و موارد مختلف استفاده کنیم تا مباحث مربوط به لانهی جاسوسی برای گروههای سنی پایین جذاب شود.
بلوچی ادامه داد: نکتهی دیگر این است که دو نوع درس در نظام آموزشی ما دنبال میشود که یکی از آنها شامل مواردی است که در کنکور بر روی آن تایید وجود دارد. بر همین مبنا تلاش بسیاری برای خواندن و بهخاطر سپردن آن توسط دانشآموز بهوجود میآید. اما برخی از دروس چون آمادگی دفاعی اینگونه نیست و عملاً دانشآموزان تلاش چندانی برای بهخاطر سپردن آن انجام نمیدهند. بهنظر من باید بیاندیشیم که آیا مناسب است این بخشها را به کتابهای حساس دورهی کنکور اضافه کنیم تا در صورت تکرار برای دانشآموزان نهادینه شوند، یا نه؟
ضرورت وضیعتشناسی در عرصهی استکبار ستیزی احساس میشود
دکتر خدایی نیز از همکاری شکل گرفته ابراز خرسندی کرد و گفت: وقتی یک سازمان از شکل جامع و خشک خارج میشود و توانمندی انعطافپذیری و درک اقتضائات را مییابد، به یک سازمان هوشمند تبدیل میشود لذا وقتی شاهد هستیم که سازمانی به این بزرگی آمادگی مییابد که با سایر بخشها همکاری کند، مایهی خرسندی است. من معتقدم که جلسهی حاضر یک اتفاق خوب و خاص بهشمار میرود که البته نیازمند یک آمادگی جدی است.
او افزود: با توجه به مباحث طرح شده، بهنظر میرسد که ما نیاز داریم به سؤالات متعددی پاسخ دهیم که یکی از آنها مشخص کردن جایگاه منظومهی استکبار ستیزی است، لذا لازم است که دربارهی این مباحث، بهصورت جدی بحث و گفتگو داشته باشیم.
ایشان خاطرنشان کرد: ما در این مسیر نیازمند یک وضعیتشناسی هستیم، زیرا در این صورت میتوانیم دقیقاً کار را فارغ از سلیقه و دیدگاه فردی مورد تحلیل قرار دهیم و نگاهی فراتر از تحلیل کمی را دنبال کنیم.
تشکیل شورای سیاستگذاری و کارگروه تدوین سند استکبار ستیزی در دستور کار قرار گرفت
در بخش پایانی جلسه دکتر ملکی به جمعبندی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: آنچه که امروز دربارهی آن بحث میکنیم و آنچه که بهوسیلهی همفکریهای انجام شده تولید خواهیم کرد، باید برای سال 1402 مورد بهرهبرداری قرار گیرد زیرا اگر زمان مشخص نشود، عملاً تکلیف خودمان و کار مشخص نخواهد شد.
او افزود: سند بالادستی ما در این کار، عمدتاً بیانیهی گام دوم است. البته این به معنای بی توجهی به سند تحول بنیادین یا برنامهی درسی ملی نیست اما بیانیهی گام دوم، بهدلیل تازگی بیشتر موضوعات، امکان تعامل قابل توجهتری را در دل خود دارد، زیرا عملاً راه را به سمت آینده نشان میدهد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بر لزوم شکلگیری شورای سیاستگذاری تأکید کرد و گفت: ما برای انجام این کار به یک شورای سیاستگذاری نیاز داریم تا به تدوین سند استکبار ستیزی در تعلیم و تربیت دست پیدا کنیم. در ادامه برای شورای سیاستگذاری، به یک کارگروه نیاز داریم. لذا پیشنهاد میکنم، پژوهشکدهی شهید صدر، درون این کارگروه به همراه کارشناسان حوزهی ما و افرادی که با علوم روانشناسی مرتبط هستند، حضور داشته باشند تا بتوانند در ابعاد و بخشهای مختلف کار را دنبال کنند. این کارگروه باید بحثهای شورای سیاستگذاری را به سمت عملیاتی کردن سوق دهد تا به تدوین سند استکبار ستیزی تعلیم و تربیت دست پیدا کنیم.
دکتر ملکی بر لزوم کاربردی بودن مباحث تأکید کرد و افزود: بدیهی است که سند تدوین شده باید کاربردی و عملیاتی باشد لذا باید صحبتهای غیرکاربردی، دوری کنیم. در این راستا سند مذکور باید فارغ از تک تک دروس به برنامهریزی برای هر دورهی تحصیلی بپردازد و اعلام کند که برای هر مقطع ما به چه مباحثی نیاز داریم. بدیهی است که در ادامه هر کدام از گروههای تألیف درون سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، سهم خود را از این سند برداشت خواهند کرد و به این بخش، متصل خواهند شد. تأکید من این است که بنیاد بینالمللی استکبار ستیزی نیز در این عرصه مشارکت داشته باشد و بهعنوان عضوی از کارگروه با ما همراه شوند زیرا تلاش ما شکل دادن به یک کارگروه شناسنامهدار است.
او همکاری و همفکری در مسیر پیش رو را ضروری خواند و گفت: بدیهی است که اگر سازمان پژوهش در کار خود علامهی دهر هم باشد، نیازمند مشورت با سایر افراد و استفاده از تجارب دیگران است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی دربارهی ملاحظات مطرح شده در جلسه گفت: آنچه بهعنوان سند در این راستا تدوین میشود، سند مادر محسوب خواهد شد، لذا معطوف به درس خاصی نخواهد بود و بر دورههای تحصیلی متمرکز میشود. در این راستا ضروری است که کارشناسان محترم با فلسفهی تحصیلی هر دوره آشنایی داشته باشد زیرا همانطور که میدانید هر دورهی تحصیلی یک فلسفهی بهخصوص دارد که درک آن باعث میشود پیامهای مربوط به آن دوره درست انتخاب شود.
ملکی ادامه داد: به نظرم، دورهی ابتدایی، زمان ادبآموزی و آموزش عمومی است زیرا ما در این دوره آنچه که یک فرد برای زندگی منطقی و سالم نیاز دارد را به او میآموزیم و عملاً با تخصص روبهرو نیستیم.
او استکبار ستیزی را مسئله سرشتی خواند و گفت: ما معتقدیم که انسان مؤمن باید با نگاه استکبار ستیزی آشنا باشد و با آن زندگی کند زیرا این ویژگی سرشتی یک مسلمان است، لذا باید این مسئله در افکار او نهادینه شود لذا باید بیاندیشیم که در این مسیر چه چیزهایی برای آموزش نیاز است و اساساً چگونه این مباحث، باید آموزش داده شود؟
توجه به فلسفهی دورههای تحصیلی در تبیین مباحث استکبار ستیزی ضروری است
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: در دورهی اول متوسطه نیز ما باید سعی کنیم که اندکی وارد مباحث تخصصی شویم زیرا در این دوره دانشآموز اندیشهی هویت محوریت پیدا میکند. در دورهی دوم متوسطه نیز ما باید نگاه تمدنی را دنبال کنیم زیرا دانشآموز در این دوره باید نقش تمدنی ایفا کند، لذا لازم است که بدانیم او دربارهی استکبار چه چیزهایی باید بداند؟ بدیهی است که در تمام این دورهها اتصال به فلسفهی دوره، اصل مهمی است. نکتهی دیگری که باید بهعنوان اصل در تدوین این سند مورد توجه قرار دهیم این است که مطالب مورد نظر را با ارزشهای اصیل پیوند بزنیم تا مطالب به زندگی عینی دانشآموز متصل شود. در این مسیر ما باید به بُعد هنری و زیباییشناختی نیز توجه ویژه داشته باشیم.
ملکی خاطرنشان کرد: در این روند ما باید به دانشآموز استکبار ستیزی را بهعنوان سنت الهی و نه یک امر فرعی معرفی کنیم زیرا مبارزهی حق با باطل، یک سنت الهی است. بر همین مبنا لازم است که بُعد تبیینی مطلب را بهخصوص در دبیرستان مورد توجه قرار دهیم زیرا هر کجا که واژهی تبیین میآید رابطهی علّی مطرح میشود، لذا باید همراه با علتها به معلول بپردازیم و چرایی مباحث را کامل مطرح کنیم.
او بر لزوم توجه به مباحث حاشیهای در مسیر استکبار ستیزی تأکید کرد و گفت: ما باید به مباحث حاشیهای که در ارتباط با استکبار ستیزی درون ذهن دانشآموز شکل گرفته بپردازیم، لذا باید بدانیم که اساساً چه شبهاتی امروز در ذهن دانشآموزان ما وجود دارد زیرا در صورت عدم شناخت این شبهات ماندگار خواهند شد و دروغ جای حقایق را خواهد گرفت. در این راستا لازم است که این ملاحظات در پژوهشکدهی صدر پخته شود و مورد بررسی قرار گیرد تا وقتی به سند دست یافتیم بتوانیم دربارهی اصول شکلگیری آن، بهدرستی و با روشنی پاسخگو باشیم. بدین ترتیب سند مورد نظر در کارگروه تهیه میشود و جهت تصویب در دستور کار شورای سیاستگذاری قرار میگیرد.
انتهای پیام
ارسال نظر