دوره‌های آموزشی جهت اشاعه برنامه درسی ترکیبی رشته‌های فنی وحرفه ای برگزار شد



دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش به‌منظور اشاعه‌ی برنامه‌ی درسی ترکیبی سال تحصیلی 1401-1400، سی و چهار نشست تخصصی و آموزشی برای رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، این وبینارها با هدف اشاعه‌ی برنامه‌ی درسی ترکیبی رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای ویژه سال تحصیلی 1401-1400 مطابق برنامه زمان‌بندی دفتر از 20 دی لغایت 15 اسفندماه برگزار شدند، شرکت‌کنندگان در نشست‌ها، اعضای دبیرخانه‌های کشوری، نمایندگان دبیرخانه هر استان، منتخب سرگروه‌های آموزشی، اعضای کمیسیون‌های برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های یادگیری و هنرآموزان، بودند. انتظار می‌رود شرکت کنندگان، اطلاعاتشان را در اختیار سایر هنرآموزان هم رشته خود قرار دهند.

تشریح جایگاه و وظایف دفتر تألیف فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و تبیین برنامه درسی ترکیبی رشته‌ها، بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های بین دو شاخه و نحوه اداره و پیشبرد اهداف کلان و خرد در دو شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، اقدامات انجام گرفته در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و معاونت متوسطه برای بهبود آموزش در شرایط کرونایی، فرایند برنامه درسی و تولید محتوا در رشته‌ها، راهکارهای آموزشی متناسب با شرایط شیوع بیماری کرونا و پسا کرونا برای هنرآموزان و دست‌اندرکاران آموزش، واکاوی پدیدارشناسانه‌ی تجارب زیسته‌ی هنرآموزان هنرستان‌های رشته تربیت بدنی در خصوص آموزش ورزش در فضای مجازی، چگونگی استفاده از محتواهای چندرسانه‌ای و تعاملی، چگونگی استفاده از روش تدریس‌های مناسب شرایط کرونا و ایفای نقش هنرآموز و هنرجویان برخی از مهم‌ترین مباحثی بود که در این دوره‌های آموزشی توسط متخصصین ارائه شد.

همچنین عناصر برنامه درسی با در نظر گرفتن شرایط آموزش و اهمیت یادگیری آموزش‌های ترکیبی در دوران کرونا و دوران پساکرونا؛ معرفی بسته‌های تربیت و یادگیری و امکان مدیریت زمان و مکان آموزش در شرایط کرونا؛ تأکید براهمیت آموزش حضوری شایستگی‌های فنی وتوجه به پایبندی اجرای کارهای کارگاهی در شرایط کنونی جهت کسب شایستگی توسط هنرجویان؛  انواع و شرایط سنجش و ارزشیابی شایستگی در شرایط مجازی؛ رویکرد جدید در نظام آموزشی فنی‌وحرفه‌ای (شایستگی محور)؛ ویژگی‌ها و کاربرد رمزینه‌های سریع پاسخ و اهمیت آنها؛ معرفی کنشگران (هنرآموز، خانواده، شرکای اجتماعی و ... ) و وظایف هریک از آنها؛ نحوه ارزشیابی مبتنی بر شایستگی؛ نیز در این دوره‌ها آموزش داده شدند.

تشریح "اصلاح ماده 1 تبصر5 آیین‌نامه آموزشی متوسطه دوم"  که طبق آن آموزش دروس خوشه شایستگی در شاخه فنی‌وحرفه ای و آموزش استانداردهای مهارتی در شاخه کاردانش اگر به هر دلیلی تا پایان خرداد ماه به اتمام نرسد تا پایان شهریور همان سال فرصت است که به صورت رایگان به هنرجویان آموزش داده شود؛ رعایت استاندارد عملکرد با توجه به تنوع شایستگی‌های فنی و غیرفنی و تکمیل اجزای بسته‌های تربیت و یادگیری به‌خصوص رسانه‌های غیرمکتوب (فیلم‌های آموزشی هنرجویان - هنرآموزان و رمزینه سریع پاسخ و...)؛ جایگزین‌های تکالیف یادگیری در زمان آموزش نیمه حضوری و غیرحضوری (مجازی)؛ کاربرد فیلم‌های آموزشی تهیه شده  توسط دفتر تألیف فنی‌وحرفه‌ای با مشارکت دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در سایت رشد؛ ارزشیابی مبتنی بر شایستگی و نحوه نمره‌گذاری و آزمون‌های مناسب عملکردی؛ چگونگی رعایت HSE (بهداشت، ایمنی و محیط ‌زیست) در کارگاه‌های هنرستان‌ها در پساکرونا از دیگر مسائل آموزشی مطرح شده مرتبط با این دوره‌های آموزشی بود.

انتهای پیام

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA