
همزمان با آیین اختتامیه دهمین جشنواره ملی تولید محتوای الکترونیکی، نشست علمی فرصتها و چالشهای تولید محتوای الکترونیکی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی؛ نشست علمی فرصتها و چالشهای تولید محتوای الکترونیکی با حضور جمعی از معلمان و کارشناسان این حوزه بهصورت حضوری و مجازی برگزار شد.
دکتر احسان طوفانینژاد عضو قرارگاه تولید محتوای فناورانه وزارت آموزش و پرورش، بهعنوان سخنران این نشست با اشاره به اهمیت و جایگاه تولید محتوای الکترونیکی و فناوری آموزشی در حوزه تعلیم و تربیت؛ شاخصهایی همچون انواع محتوا و استانداردهای تولید محتوا، آینده فناوری آموزشی، رویکردهای نوین در تولید محتوا، مهارتهای مورد نیاز و راهکارهای حمایتی در راستای تولید محتوای الکترونیکی را بهعنوان سرفصل این نشست علمی برشمرد. وی با اشاره به ویژگیهای محتوای الکترونیکی؛ یادگیری مادامالعمر، غنیسازی آموزشی، توجه به اسناد بالادستی را از اثر بخشترین ویژگیهای محتواهای الکترونیکی دانست.
طوفانینژاد با اشاره به برخی اسناد بالادستی کشور همچون برنامه پنجم توسعه و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تحقق عدالت آموزشی، نگاه تقویتی و تکمیلی و تنوعبخشی و متناسبسازی محتوای آموزشی با نیازهای دانشآموزان را از جمله استنادات اسناد تحولی ملی در تبیین کارکردهای فناوری الکترونیکی معرفی کرد.
این مدرس دانشگاه فرصتهای تولید محتوای الکترونیکی را در مواردی همچون عدم وجود محدودیت زمانی و مکانی، عدم محدودیت در تعداد فراگیران، کاهش هزینههای اجرا، تکرارپذیر کردن آموزش، استفاده از چندرسانهایها و فرامحتوا، سهولت دریافت بازخورد از یادگیرندگان و جذابیت یادگیری تعاملی از جمله فرصتهای کارا و اثربخش تولید محتوای الکترونیکی برشمرد.
طوفانینژاد در ادامه انواع محتوای الکترونیکی و استانداردهای تولید محتوا را تشریح کرد. در حوزه استانداردهای تولید محتوا دو نوع استاندارد فنی و پداگوژیک را نام برد و گفت: در حوزه استانداردهای فنی توجه به گروه تولید محتوا، صحت و اعتبار محتوا، ناوبری و روش حرکت یک فرد تهیه و استفاده از محتوا؛ چندرسانهایها، سهولت در اجرای محتوا و پشتیبانی از تولید؛ از جمله الزامات استانداردهای فنی تولید محتوا است.
وی در حوزه استانداردهای پداگوژیک افزود: هدفگذاری محتوای آموزشی مهمترین شاخصه استاندارد پداگوژیک است. داشتن هدف، چارچوب تولید محتوا همچون مخاطب و سطوحشناختی را مشخص میکند.
هدف از برگزاری این نشست علمی آشنایی کارشناسان، معلمان، دانشجومعلمان و دانشآموزان با محورهای "بررسی آخرین تکنیکها، رویکردها و وضعیت تولید محتوای آموزشی در جهان و ایران"؛ "جایگاه تولید محتوا در نظام تعلیم و تربیت کشورهای پیشرو و ایران"؛ "آیندهپژوهی در خصوص رویکردهای آتی تولید محتوای و یادگیری الکترونیکی"؛ "تعریف نوین از تولید محتوای الکترونیکی"؛ "چشمانداز و افق 5 ساله تولید محتوا در دنیا و جمهوری اسلامی ایران"؛ "شناسایی علوم و دانشهای مورد نیاز معلمان و دانشآموزان در مقوله تولید محتوای الکترونیکی"؛ "راهبردهای حمایتی توسعه تقویت و اشاعه فرهنگ و دانش تولید محتوا توسط دستاندرکاران تعلیم و تربیت" میباشد.
نشست علمی محتوای الکترونیکی فرصتها و چالشها بهصورت حضوری و مجازی صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد. این نشست بهصورت زنده از شبکه شاد و آپارات برای عموم قابل دسترس بود.
این نشست علمی در بخش جنبی اختتامیه دهمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی برگزار شد.
ارسال نظر