مجله رشد هنرجو، تبدیل به مرجعی برای هنرستان‌ها و هنرجویان شود



اولین جلسه شورای برنامه‌ریزی مجله رشد هنرجو برای سال تحصیلی 402-1401 برگزار و در خصوص برنامه‌های پیش رو، شیوه‌های ارتقای کمی و کیفی نشریه، به‌کارگیری نیروهای متخصص مرتبط در هیئت تحریریه، بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود دیگر دستگاه‌ها و توجه به توسعه شایستگی‌ها و مهارت‌آموزی در محتوای شماره‌های آینده این مجله بحث و گفت‌وگو شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، این جلسه در محل معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با حضور مهندس محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش؛ محمدصالح مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و مدیرمسئول مجلات رشد؛ سیدکمال شهابلو، معاون تولید و انتشار مجلات رشد؛ دکتر اسفندیار چهاربند، از مدیران و کارشناسان پیشکسوت آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش؛ مهندس محسن بهرامی، معاون آموزشی دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای؛ مهندس مهدی عبدالملکی، سردبیر مجله رشد هنرجو؛ سیدعلی صالح‌پور و مجتبی افچنگی برگزار شد.

لزوم توجه به شایستگی‌های غیرفنی

ابتدا محمدمهدی کاظمی یکی از اهداف نشریات رشد را افزایش سطح مطالعه دانش‌آموزان عنوان کرد و خواستار آن شد که هر شماره از نشریه از نظر محتوا و تنوع مطالب غنی و قوی باشد و مجلات با رعایت نظرسنجی‌ها به گونه‌ای باشند که همه مطالب تولیدی آن‌ها مورد توجه و استفاده قرار گیرند.

وی با تأکید بر اینکه ما در سیاست‌های آموزشی خود اکثراً مخاطب را مدنظر قرار نمی‌دهیم، خاطرنشان کرد: «خلأ ما بی‌توجهی به شایستگی‌های غیرفنی بوده است. باید ببینیم مدرسه‌های ما چگونه باید باشند تا بتوانند نیروهای آینده کشور را بسازند و تربیت کنند. همچنین، باید برای دانش‌آموز دبیرستانی و هنرستانی مشخص کنیم که اقتضائات شش‌ سال آینده چگونه است. ما باید آن‌ها را به‌گونه‌ای تربیت کنیم که مدام خود را رشد بدهند. برنامه درسی فرایندی 8 ساله و 10 ساله است. نمی‌توانیم مدام مطابق با بازار کار نیرو تربیت کنیم.»

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خواستار توجه به رویکرد تربیتی در مجله رشد هنرجو شد و افزود: «رویکرد ما در مجلات رشد باید توجه به اقتصاد صنعتی و خانگی و تقویت اقتصاد خانگی باشد.»

وی با بیان اینکه متولیان مجلات باید همه تلاش خود را صرف تولید محتوایی غنی و جذاب برای جذب و نگهداری مخاطب کنند، اظهار امیدواری کرد که با مجلات رشد و همچنین جشنواره فیلم‌های آموزشی و تربیتی رشد، پیشرفت خوبی در جهت گفتمان‌سازی فرهنگی و ارتقای شایستگی‌های دانش‌آموزان و معلمان داشته باشیم.

معرفی رشته‌‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش

در ادامه دکتر مذنبی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با اشاره به اینکه مخاطبان مجله رشد هنرجو، هنرجویان هنرستان‌ها هستند، گفت: «در این راستا انتخاب رشته و جذب بازار کارشدن مقوله‌های مهمی هستند که در نشریه باید روی آن بسیار کار شود.»

وی با تأکید بر اینکه رشد هنرجو در مسیر ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای و حوزه کار و فناوری در متن برنامه درسی ملی قرار گرفته است، یادآور شد: «مجله توانست در دوران سخت کرونا با همت نیروهایش، با شمارگان خوبی تولید، چاپ و توزیع شود و مخاطبان خود را در میان هنرجویان پیدا کند.»

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با بیان اینکه در حوزه فنی‌وحرفه‌ای دو مجله رشد آموزش فنی‌‌وحرفه‌ای و کاردانش برای هنرآموزان و رشد هنرجو برای هنرجویان منتشر می‌شود، خاطرنشان کرد: «مهم‌ترین بخشی که وظیفه تربیت نیروی انسانی را بر عهده دارد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است. این دانشگاه در همه دوره‌ها فارغ‌التحصیلان خوبی در رشته‌های فنی تربیت کرده است. ما از آن‌ها خواسته‌ایم نیروهای خود را برای کمک و حمایت به ما معرفی کنند.»

وی اظهار امیدواری کرد اعضای جدید شورای برنامه‌ریزی مجله رشد هنرجو بتوانند با همکاری کارشناسان در تدوین برنامه‌ها و اجرای آن‌‌ها، ضمن تهیه نقشه راه رسانه‌ای، تقویت ظرفیت‌های فناوری از گذشته تاکنون را مورد توجه ویژه قرار دهند.

مدیرمسئول نشریات رشد متذکر شد: «از مسئولان مجله رشد نوجوان که ویژه دانش‌آموزان دوره متوسطه اول منتشر می‌شود دعوت کردیم تا در این مجله بخش ویژه‌ای را برای هدایت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان اختصاص بدهند تا آن‌ها با هنرستان‌ها، شغل‌ها و گرایش‌های کاری مرتبط آشنا شوند.»

بهره‌گیری از تیم‌های جوان

سیدکمال شهابلو نیز در این جلسه با تأکید بر استفاده از حمایت‌ها و امکانات معاونت‌های آموزش و پرورش و ارتباط آن‌ها با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار امیدواری کرد مجلات رشد با بهره‌گیری از تیم‌های جوان و با حضوری شدن کامل مدرسه‌ها در سال تحصیلی 402-1401 از نظر کمی و کیفی ارتقا پیدا کنند.

ارتباط با مخاطبان

مهندس بهرامی نیز تناسب‌ نداشتن آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای با بازار کار را مشکل بزرگی عنوان کرد و افزود: «اگر بهترین محتوا را تولید کنیم، ولی با مخاطبان ارتباط برقرار نکنیم و نیازهای آن‌ها را ندانیم، موفق نخواهیم شد.»

معاون آموزشی دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای متذکر شد: «در نشریه باید نسبت به مشاغل آینده جریان‌سازی داشته باشیم. این جریان‌ می‌تواند در حوزه هدایت تحصیلی باشد و رویکرد گفتمان‌سازی را نیز تحقق بخشد.»

وی خواستار آن شد که فهم دقیق از متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به محتوایی قابل استفاده در مجلات تبدیل شود.

مهارت، شایستگی و صلاحیت

دکتر چهاربند کار کردن در حوزه فنی‌‌وحرفه‌ای و کاردانش را سهل و ممتنع دانست و گفت: «ما در این حوزه طیف گسترده‌ای از رشته‌ها، گرایش‌ها و مخاطبان را داریم که می‌خواهیم با یک مجله، از نظر انگیزشی، هم آن‌ها را تحریک کنیم و هم آموزش‌های تکمیلی را به آن‌ها ارائه دهیم.»

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر مشکلات عمده مربوط بخش شایستگی غیرفنی است و فقط 20 درصد مشکلات در بخش فنی است، تصریح کرد: «باید ببینیم آیا در دو سال اخیر نظرسنجی و ارزیابی کمی و کیفی از نشریه و مخاطبان آن صورت گرفته است؟ آیا از کارفرمایان هم نظرسنجی شده است که فارغ‌التحصیلان از نظر کمی و کیفی چقدر رشد کرده و بهتر شده‌اند؟ در این باره باید از منظر بازار هم موضوع را ارزیابی کرد.»

چهاربند یادآور شد: «در حوزه آموزش باید با صبر، حوصله، برنامه، نظم و نظام جلو رفت. فاصله بین دنیای کار و دنیای آموزش فاصله‌ای خیلی طولانی است، چون دنیای آموزش و سازوکارهای آن به گونه‌ای است که دیر پاسخ می‌دهد.»

این کارشناس پیشکسوت آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش با درخواست از متولیان نشریه برای حمایت و پشتیبانی از موضوع شایستگی‌ها، به موضوع گفتمان‌سازی اشاره کرد و افزود: «اکنون گفتمانی درست و اصولی بین مدیران، هنرجویان و بازار وجود ندارد. سه مقوله مهارت، شایستگی و صلاحیت در عمل مشکلات بسیاری ایجاد کرده‌اند که باید گفتمان آن را ایجاد کنیم و این کار صرفاً با یک مجله انجام نمی‌شود. باید به هنرستان‌ها و مراکز فنی‌‌وحرفه‌ای این توان را بدهیم که با یک آهنگ کار کنند و این آهنگ همان گفتمان‌سازی است.»

دکتر چهاربند با بیان اینکه بسیاری از مدیران تفاوت‌ها و اشتراکات هنرستان‌ها و مراکز کاردانش را نمی‌دانند، تصریح کرد: «اقتصاد و بازار دو شاخصه مهم در رعایت کمیت و کیفیت آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ا‌ی و کاردانش هستند. در این راستا، کشورهایی که مرکز فنی‌‌وحرفه‌ای‌شان زیر مجموعه بخش اقتصاد بوده، خوب کار کرده‌اند.»

وی در پایان، با تأکید بر اینکه می‌توان از تشکل‌های کارگری و کارمندی در هیئت تحریریه نشریه استفاده کرد و والدین هنرجویان هم می‌توانند در برنامه‌ها مشارکت داشته باشند، متذکر شد: «باید با همکاری دانشگاه شهید رجایی در پی تدوین و اجرای اصل صلاحیت حرفه‌ای ملی برای پیگیری اصل شایستگی‌ها بود.»

رشد هنرجو مکمل تعلیم و تربیت در هنرستان‌‌ها

مهندس عبدالملکی با اشاره به اینکه رشد هنرجو به‌نوعی مکمل پازل تعلیم و تربیت در حوزه هنرستان‌ است، گفت: «محور کار در این مجله مباحث مرتبط با کار و فناوری و سند برنامه درسی ملی است. در دو سال گذشته، رشد هنرجو با 48 صفحه مطلب با عنوان‌ها و بخش‌های متنوع در هشت شماره در هر سال منتشر شده است که قالب هدف‌گیری و جهت‌گیری آن، معرفی فناوری‌های استارتاپ‌ها، مشاغل و ظرفیت‌های هنرستان‌ها و معرفی افراد موفق و کارآفرینان بوده است.»

وی با تأکید بر اینکه هدف رشد هنرجو ایجاد فضایی شاد، نوآور و خلاق به جای فضای خسته و رخوت‌آلود است، متذکر شد: «برای سال تحصیلی 402-1401 در سه بخش «محتوایی، نیازسنجی و اولویت‌بندی» هدف‌گذاری کرده‌ایم. در بخش محتوایی، محور فعالیت‌ها و برنامه‌ها در حوزه‌های 9‌گانه شامل شش‌ ساحت تربیتی و سه حوزه بین‌ساحتی خواهد بود. در بخش نیازسنجی و ذائقه‌سنجی با جمع‌بندی موضوعات، هدف‌گذاری بر این اساس قرار گرفت که حیطه کاری ما به آرمان‌ها نزدیک‌تر باشد. در حوزه اولویت‌بندی نیز ذیل مجموعه ساحت‌ها و بر اساس نظام مسائل مخاطبان، ساحت اقتصادی و حرفه‌ای و شایستگی‌های غیرفنی کار خواهد شد.»

سردبیر مجله رشد هنرجو مدیریت تولید، اخلاق و نوآوری، معرفی رشته‌ها و مشاغل و توجه به مقوله هدایت تحصیلی، انعکاس ظرفیت و توانایی‌های هنرستان‌ها و هنرجویان را از محورهایی دانست که مورد توجه این مجله برای سال تحصیلی 402-1401 می‌باشد.» وی مهارت فناوری اطلاعات را زمینه‌ای برای مباحث کار و فناوری دانست و تأکید کرد: «هنرجویان برای بهبود ورود به بازار، تسلط به مجموعه مهارت‌ها و تکنیک‌هایی نیاز دارند که آن‌ها را مورد توجه قرار می‌دهیم.»

عبدالملکی رعایت جذابیت‌های تصویری، تصویرسازی و عنوان‌ها، توجه به مباحث چندرسانه‌ای و تعاملی‌شدن ارتباط با هنرستان‌ها و هنرجویان را از هدف‌گذاری‌های اساسی رشد هنرجو دانست که با اجرای آن‌ها، نشریه مرجعی برای هنرستان‌ها و هنرجویان تولید خواهد شد.

ارائه محتوای کیفی منظم

دکتر مذنبی در جمع‌بندی مباحث مطرح ‌شده یادآور شد: «برای هریک از 9 محور و ساحت تربیتی، در نشریات رشد از افراد با انگیزه و متخصص دعوت به همکاری شده است تا از مجلات حمایت و آن‌ها را تقویت کنند. نشریات رشد باید در جهت ارائه مطالب متنوع و محتوای کیفی در هر هشت شماره در سال تحصیلی نظم داشته باشند؛ به گونه‌ای که در مخاطبان شوق ایجاد کرده و نقش پشتیبان را داشته باشند.»

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در پایان، معرفی و تبیین مشاغل، شناخت مخاطبان، توجه به نیاز بازار و تخصص‌ها، استفاده از قالب‌های نو، جذاب و خلاقانه را از جمله محورهای برنامه کاری آینده مجله رشد هنرجو عنوان کرد و افزود: «مجلات رشد باید زمینه تبیین و تشریح پیامدها و مزیت‌های تحصیل حرفه‌ای بر سبک زندگی را که به نوعی نرم‌افزار تمدن است، فراهم کنند.

انتهای پیام

1
امتیاز: 1 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA