به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، همزمان با هفته دولت، هفتمین مرحله از طرح «سازمان و یک روز با درهای باز» با حضور معاونان پژوهش و برنامهریزی مناطق آموزش و پرورش شهر تهران و جمعی از خبرنگاران به منظور آشنایی با فرایند تدوین، تألیف، اعتبار سنجی، ویراستاری، صفحه آرایی، تولید، چاپ و توزیع کتابهای درسی در سراسر کشور و پاسخگویی کارشناسان و مؤلفان به سؤالات احتمالی میهمانان ساعت 9 صبح امروز در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد.
معاونان پژوهش و برنامه ریزی ابتدا در دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک آموزشی حضور یافتند. در این بخش از برنامه آقای محمد ناصری مدیر کل با اشاره به سوابق 40 ساله این دفتر فرایند تدوین، چاپ و توزیع قریب 35 عنوان مجلات رشد در تیراژ 40 میلیون نسخه را تشریح نمودند.
وی افزود : برای اولین بارمجلات گویا برای دانش آموزان کم بینا و نابینا تولید و توزیع شده است.
ناصری با اشاره به برگزاری جشنواره ساماندهی کتاب های آموزشی به صورت سالانه افزود: ما در این جشنواره به کمک داوران و متخصصین علوم تربیتی و روانشناسی، کتاب های آموزشی را بررسی و آن ها را که برابر استانداردهای تعریف شده و مقتضیات سنی دانش آموزان مناسب تشخیص داده شود، علاوه بر درج در صفحات پایانی کتاب های درسی (که بهترین تبلیغ بذرای مولفین خواهد بود)، در کتابنامه های رشد نیز چاپ و معرفی می شوند.
در ادامه معاونین پژوهش مناطق شهر تهران نظرات و پیشنهادات خود را مطرح و بر تقویت و استمرار این پل ارتباطی تاکید نمودند.
سپس گروه با حضور در دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی از نزدیک با مراحل مختلف تولید، صفحه پردازی، ویراستاری، اعتبار بخشی، چاپ و توزیع سالانه قریب به 140 میلیون جلد کتاب درسی آشنا شدند.
این گزارش می افزاید: خانم لیدا نیک روش مدیر کل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی ضمن همراهی با معاونان پژوهشی شهر تهران در بازدی از بخش های مختلف این دفتر توضیحات لازم را ارائه می نمودند.
در ادامه معاونان پژوهشی مناطق شهر تهران در دیدار با معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نظرات و پیشنهادات خود را به منظور بهبود سیستم نوزیع مجلات و ارتقاء ضریب مطالعه بین دانش آموزان ارائه نمودند.
دکتر محمدیان با تاکید بر اهمیت پژوهش در تصمیم سازی ها به ویژه در آموزش و پرورش افزود: در گام نخست باید اندیشه پژوهشگری را در معلم ها تقویت نمود تا آنان به نوبه خود این ویژگی را به دانش آموزان منتقل نمایند.
وی با اشاره به بند هایی ازسند تحول و برنامه درسی ملی اضافه کرد: در اسناد بالادستی تربیت دانش آموز متفکر مورد تاکید بوده و درس تفکر و پژوهش نیز با این هدف به برنامه های درسی اضافه شده است. زیرا تفکر و پژوهش از جایگاه ویژه ای برخوردار است. لذا شما نیز برای تحقق این هدف باید تلاش کنید.
معاون پژوهش وزارت آموزش و پرورش در پایان سخنان خود هدیه ای از معاونان پژوهش مناطق طلب کرد و افزود: بهترین هدیه شما به سازمان یک فکر بکر است.
ارسال نظر