به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از خبرگزاری فارس، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در هجدهمین دوره طرح ملی 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه که در پردیس شهید شرافت برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: در حوزه کتاب در ایران از لحاظ تولیدکتاب فرصتهای زیادی در 35 سال گذشته داشتیم و حدود یک میلیون عنوان کتابی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چاپ شده سرمایه عظیمی است.
وی افزود: سال گذشته 73هزار عنوان کتاب در ایران چاپ شده که 14500 عنوان کتاب در علوم محض وریاضیات کاربردی، 16 هزار عنوان کتاب در علوم انسانی، 10هزار عنوان کتاب در حوزه کودک و 12 هزار عنوان در حوزه دین بوده است که نشان میدهد جریان فکر و اندیشه در کشور پویا است.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در 5 ماهه اخیر علیرغم شرایط سخت صنعت چاپ 27 هزار و 673 عنوان کتاب چاپ شد که نسبت به 5 ماهه مشابه سال قبل که 24 هزار و 713 عنوان کتاب است، 12 درصد رشد داشته است.
صالحی با اشاره به حوزه معرفت گفت: در حوزه تولید معرفت در قالب کتاب مسیر قابل توجهی داشتیم؛ در قبل از انقلاب در دهه 50 گاهی به هزار عنوان کتاب در طول سال نیز نمیرسید اما الان به 73 هزار عنوان کتاب رسیده است.
وی با بیان اینکه مسئله اصلی در گردش کتاب توزیع، خرید و خواندن کتاب است که سه مسئلهای است که ذهن ناشر و مولف را درگیر کرده است، گفت: آموزش و پرورش ظرفیت شبه غیرمتناهی برای این کار است.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر خواسته باشید اتفاق خوبی در حوزه توزیع، خریدن و خواندن کتاب انجام شود نکته اساسی مدرسه است.
صالحی گفت: در حوزه کتابخانههای مدارس تفاهمنامهای داشتهایم که در حال اجرا است و کتابخانههای مدارس را باید جذاب کرد و آن را تبدیل به کانون ارتباطی فعال دانشآموز با مدرسه شود و کتابخانه باید جذابترین بخش مدرسه باشد و گام دومی که اتفاق افتاد تجهیز کتابخانههای کلاسی بود یعنی اینکه کنار دانشآموز کتاب باشد و معلم در کلاس با کتاب با دانشآموز ارتباط برقرار کند.
وی خاطر نشان کرد: در این مسیر تفاهمنامهای امضا شد و قدم اول که تجهیز مدارس عشایری بود اتفاق افتاد. ضمن اینکه فضایی که در اختیار مدارس قرار دارد شبکه خوبی برای توزیع کتاب است و میتواند ظرفیت خوبی برای توزیع کتاب باشد و امیدواریم با همتی که آموزش و پرورش دارد فضای مکانی آنها به فضای عطر کتاب تبدیل شده و هر مدرسه هم کتابخانه بوده و هم یک کتابگاه باشد.
ارسال نظر