به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، محی الدین بهرام محمدیان صبح امروز 5 آبانماه 94 در گفتگو با خبرنگاران ضمن اشاره به موضوع شناسایی استعدادهای برتر در سطح مدارس در حوزه های گوناگون اظهار داشت: در حال حاضر با نظارت معاونت ابتدایی آموزش و پرورش طرحی به نام شهاب در حال اجراست که استعدادهای درسی را بعد از شناسایی به سمت مدارس استعدادهای درخشان هدایت میکند. همین کار را معاونت پرورشی در زمینه استعدادهای فرهنگی هنری اجرا می کند که استعدادهای کشفشده به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هدایت می شوند تا با آموزش های ویژه به شکوفایی برسند.
محمدیان ادامه داد: به نظر من در آموزش و پرورش ما جای یک نهاد دیگر خالی است. نهادی که باید در سطح هنرستان ها به کشف استعدادهای برتر بپردازد. کسانی که استعدادها و ایده های عملیاتی و فنی دارند باید در هنرستان ها شناسایی شوند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در همین خصوص افزود: این یک نوع برتریابی برای شناسایی ادیسون هاست، یعنی کسانی که از لحاظ درسی برتر نیستند ولی ممکن است مخترع و مبتکر شوند. غربی ها سیستم مشابهی به نام Gifted men دارند که منجر به پرورش ذهن های برتر فنی و تجاری و ... می شود نه کسانی که در ریاضی و فیزیک نمره 20 می گیرند.
حضور معلم نباید کمرنگ شود
محمدیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع گسترش تکنولوژی آی تی در آموزش و پرورش گفت: سند توسعه "فاوا" (فناوری اطلاعات و اترتباطات) به ما می گوید که باید از تکنولوژی های جدید آموزشی به عنوان مکمل در امر آموزش استفاده کرد ولی این موضوع نباید باعث کمرنگ شدن حضور معلم در کلاس شود.
وی افزود: ارتباط و گفتگوی رودرروی معلم و شاگرد منجر به یک رابطه انسانی در محیط تربیتی می شود که نمی توان آن را در محیط های الکترونیکی پیدا کرد. علاوه بر آن ما باید از فرهنگمان حمایت کنیم لذا توصیه نمی کنیم فناوری همه چیز شود. اگر قرار باشد لپ تاپ و تبلت جایگزین قلم و دفتر شود کم کم چیزهایی مثل خط و نقاشی و حتی ورزش از بین میرود.
از تولید محتوای الکترونیکی حمایت می کنیم
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در پایان با اشاره به جشنواره تولید محتوای الکترونیکی گفت: اولین سالی که این جشنواره را برگزار کردیم تعداد کمتر از 100 اثر در مسابقه شرکت کردند ولی در دوره پنجم این رقم به بالای چند ده هزار اثر رسید. ما از تولید محتوای الکترونیکی حمایت می کنیم؛ البته حمایت همراه با هدایت. تا از فرصت ها استفاده بهینه شود.
وی افزود: تعریف ما از مدرسه هوشمند مدرسه ای است خلاق که دانش آموز با کار تیمی در آن تولید دانش می کند که بستر این تولید فضای سایبری است. پس ما می خواهیم این تولید به سمت محصولات اثربخش سوق داده شود.
ارسال نظر