به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین محیالدین بهرام محمدیان در گفتگو با حضور خبرنگار پانا درخصوص موضوع گسترش حضور فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی در زندگی امروز و اهمیت نقش آموزش و پرورش در آن اظهار داشت: فناوری فی نفسه بد نیست، حتی یک فرصت و امکان است. محیط مجازی هم همین طور؛ ولی آنچه مورد مناقشه است پیام انتقال یافته در این محیط است.
وی ادامه داد: ما با فناوری نوین مخالف نیستیم. به نظر من هرکس نام "مجازی" را برای این فضا گذاشته مرتکب اشتباه شده؛ این فضا به هیچ وجه مجازی نیست بلکه کاملا حقیقی و چهره توسعه یافته زندگی اجتماعی ماست. که نگاهمان به آن نه باید خوش بینانه باشد نه بدبینانه؛ باید واقع بینانه به آن نگاه کنیم. تلگرام و واتس آپ و تانگو فی حد نفسه بد نیستند ولی اینکه کسانی از این فضا سوء استفاده می کنند بحث دیگری است.
فضای مجازی قابل کنترل نیست
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص غیرقابل کنترل بودن فضای مجازی گفت: پیام هایی که در این فضا منتقل می شوند هم به لحاظ سرعت و هم وسعت قابل کنترل نیستند. این پیام ها نه سرتاپا خیرند و نه شر؛ و در این میانه آنچه تعیین کننده است شخص استفاده کننده است.
باید همراه با پاستوریزه کردن واکسینه کنیم
محمدیان در پاسخ به این سوال که در برابر هجمه قوی شبکه های اجتماعی چه باید کرد، افزود: وقتی در کوهپایه زندگی می کنیم فرار از آتشفشان چاره کار نیست. باید خانه هایی بسازیم که در برابر فوران آتشفشان مقاوم باشد. مگر می شود وایبر و تلگرام و ... را قطع کنیم؟ اولین قدم بصیرت افزایی است. یعنی تربیت مصونیت دار. به عبارت دیگر باید همراه با پاستوریزه کردن واکسینه کنیم.
وی بیان کرد: این کار باید در آموزش و پرورش، خانواده و مجامع اجتماعی اتفاق بیفتد تا دانش آموز بتواند همه حرف ها را بشنود و بهترین را انتخاب کند.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: البته این کار سنگین و سختی است و باید با برنامه ریزی و حساب شده این کار را انجام داد. این کار فقط با منهیات انجام نمیشود. آموزش قدم اول است. باید خودمان به بچه ها یاد بدهیم چون یادگرفتن از دیگران چندان مطمئن نیست.
ارسال نظر