به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی حجت الاسلام والمسلمین دکتر محیالدین بهرام محمدیان صبح امروز در مراسم اختتامیه هفتمین نشست مشترک معاونین پژوهشی، سرگروه های تحلیل محتوا و تحقیق و پژوهش استانهای کشور که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار گردید با ذکر مطلب فوق افزود: حتی من معتقدم باید محتوای کتاب های درسی در گروه ها و انجمن های علمی به بوته نقد گذاشته شود و نتایج آن به دفتر تالیف کتب درسی ارسال گردد. در آنجا نیز کارشناسان و صاحب نظران مطالب را بررسی و آنچه علمی و منطقی است مورد استفاده قرار گیرد و در غیر این صورت، پاسخی اقناعی به آنان داده شود.
وی با بیان این مطلب که نقد های آمیخته با تعصبات شخصی و یا منافع گروهی خاص زیان آور است، افزود: هیچ کس از نقد منصفانه آسیب ندیده، بلکه اینگونه نقد ها به رفع نواقص و ارتقاء کیفیت محتوا کمک خواهد کرد.
دکتر محمدیان به معاونین پژوهشی و سرگروه های تحلیل محتوا توصیه کرد؛ با ایجاد پل ارتباطی سازنده بین گروه ها و انجمن های علمی، محتواهای تولید شده را به نقد و بررسی بگذارند.
وی به سرگروه های تحقیق و پژوهش استان ها نیز توصیه کرد؛ سعی کنند فهرست اولویت های پژوهشی خود را پس از طی مراحل نیازسنجی و اولویت بندی های علمی با توجه به جنبه های کاربردی آن، قبل از اتمام سال جاری آماده و اعلام نمایند. زیرا تحقیقات ویترینی و دکوری جز اتلاف وقت، منابع و سرمایه انسانی حاصلی ندارد.
معاون پژوهشی وزیر با اشاره به نزدیک بودن هفته پژوهش یادآور شد؛ اقدام پژوهی های معلمان اگر تکرار پذیر باشد، می تواند به مجموعه مدون و ارزشمندی برای استفاده دیگر معلمان تبدیل شود. زیرا بسیاری از نظریه های وارداتی نیز روی نمونه های کوچک {مثل فرزند} به آزمایش درآمده، لذا جا دارد که گروهی کارشناس آشنا با مسائل علمی بنشینند و گزارش های اقدام پژوهی ها را به تئوری و یا نظریه تبدیل کنند.
وی دمیدن روح خودباوری و اعتماد به نفس را یکی از عوامل مهم و اثرگذار در این زمینه برشمرد و اضافه نمود: اگر آنها کپلر و گالیله دارند، ما نیز ابن هیثم و رازی و ابن سینا و... را داریم.
ارسال نظر