
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیام علی اصغر فانی به شرح زیر می باشد:
به نام پروردگار هستی
بار دیگر روز و هفتهی معلولین فرصتی را فراهم آورده است تا کارکرد خود را دربارهی خدمترسانی به این فرشتگان زمینی ارزیابی کنیم و به یاری ذات باری تعالی در هنگامهی داوری الهی روسپید باشیم.
جای بسی امیدواری است که در دولت تدبیر و امید، بار دیگر تحولاتی آغازشده است و دل هر انسان نوعدوست را شاد میکند. در دو سال گذشته خدمات گوناگون در جهت زمینهسازی برای پوشش مناسبتر آموزش و پرورش برای کودکان نارسا با همت همکارانم در سازمان آموزش و پرورش کودکان با نیازهای ویژه (کودکان استثنایی کنونی) آغاز شده است. بر عهده گرفتن بخشی از هزینههای ایاب و ذهاب کودکان و نوجوانان مزبور از سوی شهرداریها و تأمین سهم مناسبتری از این هزینهها در اعتبارات دولتی، آغاز اهدای کمکهای درمانی از سوی دولت به دانش آموزان نارسا و محروم، آغاز اجرای شیوهنامهی آموزشهای تلفیقی ـ فراگیر مصوب شورای عالی آموزش و پرورش با آموزش مدیران اجرایی، تهیه و ارسال بستههای آموزشی برای معلمان و مدیران مدارس پذیرندهی کودکان نارسا در مدارس عمومی، تلاش در راستای بهبود سامانهی سناد (سامانهی نامنویسی الکترونیک دانش آموزان) برای دربرگیری و خدمترسانی به نوآموزان و دانش آموزان نارسا، اجرای سامانهی ثبت الکترونیکی نتایج سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان پایهی اول ابتدایی، تأمین تبلت برای تسهیل آموزش دانش آموزان کمبینا و نابینای کشور، بهنگام سازی توزیع کتابهای درسی ویژهی نوآموزان و دانش آموزان نارسا، آغاز بهبود کیفیت ابزارهای سنجشهای تشخیصی دانش آموزان نارسا، آغاز تدوین معیارهای محتوای برنامهی درسی برای دانش آموزان نارسا از بدو تولد تا پایان متوسطه از مهمترین این اقدامات بودهاند.
اگرچه باید تلاشها برای بهبود دسترسی کودکان و دانش آموزان نارسا به آگاهیها، تجربهها و نگرشهای مناسب و همانند همسالانشان، بویژه از راه فناوری اطلاعات، گسترش و بهبود یابد و این تلاش پس از اجلاس هندوستان با همکاری نهادهای بینالمللی در جریان است، مأموریتهای نویی نیز از سوی اندیشمندان جهان بر عهدهی دولتها گذاشته شده که شایسته است جمهوری اسلامی ایران در این عرصه نیز پیشرو باشد.
شعار روز و هفتهی معلولین در سال 2015 میلادی « فراگیر سازی مهم است: دسترسی و توانمندسازی برایهر کس با هر توانایی»، دیدگاهی ارزنده را فرا روی مردم جهان قرار داده است که کتاب آسمانی ما، پیامبر بزرگ اسلام و امامان ما شیعیان بر آن تأکید داشتهاند. دسترسی باید در همهی فضاهای جامعه از سوی همة نهادها فراهم آید، اما دسترسپذیری فضاهای مدرسهها برای همهی آنان که نیازهای ویژه دارند، از همه مهمتر است، چون روح فرهنگ پذیرفتن تفاوتها را در کالبد جامعه میدمد. بدون دادههای دقیق و معتبر، تسهیل دسترسی و توانمندسازی بسیار دشوار است، پس باید همکارانم در بخشهای فناوری دادهها و سامانه ثبت دادههایدانش آموزی بکوشند تا دادههای دقیق دربارهی نیازهای همهی دانش آموزان گردآوری شوند.
نکتهی دیگری که اندیشمندان جهان در این حیطه متذکرشدهاند توجه به تفاوتهای نادیدنی در انسانها بویژه کودکان و نوجوانان است. بسیاری از تفاوتهای دانش آموزان بهسادگی کشف نمیشود، پس برایشان چارهای نیز اندیشیده نخواهد شد. باید نگرشها را بهبود بخشید و آغوش را برای هر تفاوتی گشود تا بتوان برای هرکدام چارهای اندیشید و برای پرورش، نه حذف، در نظر گرفت. دیدن تواناییهای هر کس و بنیان نهادن آموزش و پرورش بر آنها، پذیرش اینکه همه آموزش پذیرند و وظیفهی ما پرورش تواناییهاست نه حذف بر پایهی ناتوانیها، بنیان این فراگیر سازی در آموزش و پرورش است. تسهیل دسترسی و توانمندسازی همگان بویژه کودکان و نوجوانان نارسا وظیفهی مربیان و سامانهی آموزش و پرورش است. همهی ما در دولت بهطور عموم و در نهادهای آموزش وپرورش در تمامی سطوح، موظفیم برای هر کس در هر سطحی از تواناییها، دسترسی و توانمندسازی را فراهمسازیم و این مهم عزم ملی را میطلبد. اینجانب بهعنوان خادم آموزش و پرورش همچون سالهای پیش، از همهی همکارانم در نهاد مقدس آموزش و پرورش میخواهم تا برای دسترسی و توانمند شدن همهی کودکان و نوجوانان کشور بکوشند و تا تحقق کامل این امر از پا ننشینند. کودکانی که به هر دلیل در تحصیل با دشواریهایی روبرو میشوند، باید از پشتیبانیهای همه، بویژه مربیان و مسؤولان آموزش و پرورش برخوردار شوند تا توانمند شوند و بدینسان در جهت اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی گامهای شایستهی فرهنگی برداشته شود و با یاری خدا زمینهی تحقق اهداف آرمانی کشور اسلامیمان بویژه در جهت تأمین عدالت آموزشی، بیشازپیش فراهم آید.
ارسال نظر