به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر کمره ای مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های تهران، صبح امروز در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر استان که با حضور حجت الاسلام دکتر محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار گردید، اظهار داشت: سخن گفتن از پژوهش در جمع اندیشمندان و پژوهشگران دشوار است. زیرا تمام علوم و دانش بشری یا تجربی و یا نتیجه پژوهش است.
وی با بیان این نکته که افرادی که در جهت ارتقاء دانش بشری فعالیت می کنند به نوعی مرجعیت دست می یابند، اضافه کرد: لذا والدین، معلمین، مولفین، کتب درسی و غیر درسی، مجلات، رسانه ها در جایگاه مرجعیت ایفای نقش می نمایند.
دکتر کمره ای با اشاره به مراحل طرح پرسش، جمع آوری اطلاعات، جمع بندی و استخراج نتایج درپژوهش های کلاسی، افزود: پژوهش، مطالعه ای است نظام مند برای یافتن پاسخ و یا راه حل یک مشکل که معلم در کلاس خود با آن مواجه شده است.
وی توسعه دانش و آگاهی، یافتن ایده ها و راه حل های نوین، بهبود رفتارهای مطلوب اجتماعی و تغییر نگرشها را از نتایج پژوهش برشمرد و افزود: یافته های پژوهشی مبتنی بر اطلاعات صحیح و شفاف می تواند گام موثری در جهت سیاستگذاری، اخذ تصمیم و برنامه ریزی های کلان مدیران باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های تهران با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح کرد: انتخاب پژوهش و ارزشیابی به عنوان یکی از زیرنظام های ششگانه سند تحول که سندی ماموریت گراست، حاکی از توجه ویژه نظام به امر پژوهش و تحقیق است. زیرا پژوهش در جایی رشد می کند که زمینه پژوهش وجود داشته باشد.
وی گردآوری صِرفِ اطلاعات و رصد تحولات را کافی ندانست و اضافه نمود: پژوهشگر باید با تحلیل منطقی و خردمندانه شواهد، به پیش بینی حوادث آینده، پیشگیری و نحوه کنترل آن دست یابد. در واقع آینده پژوهی و کاربست یافته های پژوهش از اهمیت بالایی برخوردار است.
ارسال نظر