استفاده از خرد جمعی برای معرفی بهترین کتاب‌های آموزشی قرآنی



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، فریبا کیا معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و قائم مقام دبیر جشنواره کتاب‌های علمی آموزشی رشد در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس آموزش و پرورش پانا درخصوص برگزاری جشنواره ویژه کتاب‌های قرانی در آذرماه امسال ابتدا به اهمیت ترویج خواندن در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: ترویج خواندن خصوصا خواندن برای لذت بردن یکی از اهدافی است که چه بسا اساسی‌تر از خواندن برای یادگرفتن باشد. زیرا وقتی خواندن برای لذت بردن باشد یادگیری هم خودبخود اتفاق می‌افتد. خواندن ظرفیت ذهن را توسعه می دهد و وقتی ظرف بزرگ شد مظروف بیشتری را درخود جای خواهد داد، لذا ترویج خواندن یکی از اهداف آموزش و پرورش است.

از خرد جمعی برای معرفی بهترین کتاب‌ها بهره می‌گیریم

وی سپس به روند انتخاب کتاب‌های برگزیده همسو با برنامه‌های تحصیلی آموزش و پرورش پرداخت و اظهار داشت: فرصت برای دانش‌آموز یا معلم آنقدر زیاد نیست که با آزمون و خطا بخواهد منابع درست را پیدا کند، بنابراین آموزش و پرورش اینجا وارد می شود و با استفاده از خرد جمعی منابعی را برای مطالعه دانش‌آموزان معرفی می‌کند؛ به این صورت که مجموعه‌ای از افراد متخصص و زبده می‌آیند همه کتاب‌هایی را که در بخش غیردولتی تولید می‌شود به وسیله فراخوان جمع آوری کرده آن ها را بررسی می‌کنند تا ببینند هر کتاب چقدر پاسخگوی نیازهای گروه سنی موردنظر است. کتاب‌هایی که بتوانند حداقل امتیاز را در این مرحله کسب کنند به عنوان کتاب‌های با استاندارد مناسب در مجموعه ای به نام "کتابنامه رشد" به تفکیک دوره‌های تحصیلی احصاء و معرفی می شوند.

معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی درخصوص نحوه معرفی کتاب‌های برگزیده به دانش‌آموزان گفت: مخاطبان اصلی کتابنامه رشد دانش‌اموزان هستند و در مرحله بعد معلمان و اولیای دانش‌آموزان. این کتاب‌های منتخب هم به صورت مجلد در می آید و هم در سایتی به نام "سامان کتاب" منتشر می‌شود. کتابنامه رشد به مدارس سراسر کشور ارسال می‌شود و طی بخشنامه‌ای رسمی اطلاع‌رسانی می‌شود. ممکن است کتابنامه مجلد به همه مدارس ارسال نشود ولی فایل پی دی اف آن برای همه مدارس قابل دسترسی است.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA