به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدیان صبح امروز در گفتگو با خبر نگار ماهنامه تربیت اضافه کرد: مهمترین وظیفه آموزش و پرورش، تربیت دانش آموزانی توانمند و با ایمان است که بتوانند قرآن بخوانند، مفاهیم آن را درک کنند و در زندگی آن را بکار بندند و این بدان معنا نیست که از تجارب و یافته های علمی روز استفاده نکند.
وی با بیان این نکته که ایمان دارای درجاتی است و همه در یک سطح نیستند، اضافه کرد: درجه ایمان افراد بستگی به عمل آنان به تعالیم قرآنی دارد.
دکتر محمدیان فعالیت های پرورشی را مناسب ترین عرصه برای انتقال مفاهیم ارزشمند قرآنی توصیف کرد و اضافه نمود: یکی از راه های عملی آن است که مربی پرورشی و دانش آموزان هر ماه خود را موظف به انجام یکی از فضایل اخلاقی نمایند، این روش سبب می شود هرسال ده ها فضیلت اخلاقی در عمل دانش آموزان قابل مشاهده باشد.
وی با بیان اینکه هدف تدریس قرآن درسه سال اول دوره ابتدایی، آشنایی با قرآن است و در سه دوم تطبیق قرائت و انس با قرآن، اضافه کرد: در دوره متوسطه آموزش زبان عربی برای تسهیل در فهم و درک قرآن کریم است و دوره دوم متوسطه درک معارف قرآنی مورد توجه بوده است. دانش آموز باید بتواند در گفتگو با دیگران و یا دفاع از نظرات به چند آیه و یا حدیث استناد نماید.
معاون پژوهشی وزیر با نقد مسابقاتی که صرفا بر حافظه تکیه دارد، تصریح کرد: گرچه حفظ آیات در جای خود کاری ارزشمند و ماجور است، ولی باید بدانیم؛ قرآن کتاب زندگی است و در همه امور باید راهنمای عمل ما باشد.
ارسال نظر