به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ علی اصغرفانی که امروز 18 اسفند 94 در اولین همایش نقش تعلیم و تربیت در پی ریزی تمدن نوین اسلامی که در محل سالن همایش هتل ارم به دو فراز از مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: لازم است این دو فراز را برای شما بازگو کنم «ما هم باید در صدد آن باشیم که در دنیای مرده امروز و دنیای آفت زده امروز روحی بدهیم. امروز دنیا دنیای ظلم است، دچار قساوت است، دچار تبعیض است، امروز هم مرگ فضیلت عزای امروز آدمیان است. فضیلت های به وسیله ابرازهای قدرت مادی سرکوب می شود، انسانیت سرکوب می شود، اخلاق سرکوب می شود.»
وی افزود: «امروز نوبت ماست. نوبت اسلام است. امروز نوبت مسلمین است که با همت خود تمدن نوین اسلامی را شالوده ریزی کنند. همچنان که اروپایی ها آن روز از دانش مسلمین استفاده کردند، از تجربه مسلمین استفاده کردند، از فلسفه مسلمین استفاده کردند، ما هم از دانش جهان استفاده می کنیم، از ابزارهای مفید جهانی استفاده می کنیم برای برپا کردن تمدن اسلامی، منتهی با روح اسلامی.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: این دو فراز از مقام معظم رهبری فلسفه وجودی این همایش است و نقش تعلیم و تربیت را در این وظیفه هدف گذاری کرده است. البته این شروعی است و ما امیدواریم آن بخشی از کار که بر عهده آموزش و پرورش است را با برنامه ریزی درست، به دور از شعار و با شعور به انجام برسانیم.
ملزومات شکل گیری تمدن اسلامی
وی در ادامه به ملزومات شکل گیری تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: شکل گیری تمدن بشری مستلزم رشد فرهنگی است و لازمه تمدن سازی تربیت انسان هایی است که توان پذیرش این تمدن را داشته باشند. تعلیم و تربیت انسان ها را می سازد.لذا یک تمدن در جامعه وقتی شکل می گیرد که عناصر آن جامعه توان و آمادگی و انگیزه پذیرش آن تمدن را داشته باشند.
فرهنگ، لازمه تمدن سازی است
فانی در همین خصوص افزود: فرهنگ لازمه تمدن سازی است و یکی از کارکردهای دستگاه بزرگ آموزش و پرورش کارکرد انتقال فرهنگ از گذشتگان به آیندگان است و در ادامه این کارکرد فرهنگ سازی بین آحاد جامعه است. لذا نقش آموزش و پرورش از این منظر در تمدن سازی، نزج و ترویج تمدن اسلامی – ایرانی بیش از پیش مشخص می شود.
وظیفه دستگاه تعلیم و تربیت
وزیر آموزش و پرورش در ادامه به جزئیات وظیفه دستگاه تعلیم و تربیت در ساخت تمدن نوین اسلامی پرداخت و گفت: در مطالعات تاریخ بشری مشاهده می کنیم هر زمان که به علم، عالم و علم آموزی توجه شده فرهنگ و تمدن توانسته رشد کند و نظام تعلیم و تربیت کشور می تواند زمینه ساز رشد توسعه علم و عالم و علم آموزی باشد. اگر دانش آموز در ساحت های ششگانه سندتحول تربیت شود آمادگی تمدن سازی را خواهد داشت.
تقویت فرهنگی
نکته بعدی در سخنان فانی موضوع تقویت فرهنگی است که در این خصوص اظهار داشت: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است و روح آن اعتقادات، اخلاق ، دانش و بینش است لذا اگر بخواهیم این نهضت را تداوم بخشیم چاره ای جز تقویت فرهنگ نداریم.
وی در ادامه به موضوع سندتحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان اساس برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور که در واقع نظام تعلیم و تربیت را در چشم انداز 1404 به تصویر می کشد پشتیبان علمی، فکری و محتوایی برای تمدن اسلامی است. در برنامه ششم توسعه که از سال 95 تا 99 اجرا خواهد شد سند تحول مبنای برنامه ششم توسعه است لذا عنایتی که دولت و در ذیل آن وزارت آموزش و پرورش در اجرایی کردن سند دارد می تواند زمینه ساز تمدن اسلامی باشد.
وی خاطرنشان کرد: در صورت تحقق سند که با تاکیدات مقام معظم رهبری و اصرار رئیس جمهور محترم جزء برنام های اصلی آموزش و پرورش است مدرسه صالح و دانش آموز با ویژگیهای علمی، اخلاقی و اعتقادی تربیت می شود و این دانش آموز با این ویژگیهای علمی، اخلاقی، اعتقادی، زیبایی شناختی و تربیت بدنی زمینه هم ایجاد و هم پذیرش این تمدن را خواهد داشت.
وزیر آموزش و پرورش در پایان ابراز امیدواری کرد: امیدواریم به عنوان دستگاه تعلیم و تربیت بتوانیم زیرساخت های تمدن اسلامی یعنی تربیت نیروی انسانی که هم تمدن ساز باشد و هم در نضج آن تمدن نقش ایفا کند را فراهم کنیم.
ارسال نظر