بسته آموزشی ریاضی پایه دهم رشته های فنی و حرفه ای آماده چاپ شد



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مهندس احمدرضا دوراندیش اظهار کرد: با عنایت به اهداف برنامه درسی ملی و توجه به حوزه و تربیت یادگیری ریاضی و به دنبال تصویب جداول برنامه درسی رشته های فنی و حرفه ای وکار دانش توسط شورای عالی آموزش و پرورش، بسته آموزشی ریاضی پایه دهم شامل کتاب درسی و راهنمای معلم در دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای و کاردانش تألیف و پس از انجام اعتبار بخشی و اعمال نتایج آن برای انجام فرایند آماده-سازی به اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی ارسال گردید. 

وی افزود: در فرایند تالیف این بسته، مراحل ذیل انجام شد:

مرحله پژوهش: در این مرحله، در مطالعه تطبیقی، برنامه درسی ریاضی رشته های فنی و حرفه ای کشورهای هدف، تحلیل و با برنامه درسی موجود ایران مقایسه شد.

مرحله نیاز سنجی: در این مرحله، به منظور در نظر گرفتن ارتباط افقی بین درس ریاضی و دروس دیگر، در پی نظرسنجی از گروه های درسی شاخه های مختلف فنی و حرفه ای، نیازها و مطالبات این گروه ها مشخص شد.

مرحله تعیین عناوین و اهداف آموزشی: مفاهیم و مهارت های ریاضی موضوعات پایه برای یادگیری و دستیابی به شایستگی های فنی و غیر فنی مورد نیاز بازار کار و  یادگیری مادام العمر است. در این مرحله با بررسی نتایج حاصل از مطالعات و نظرسنجی ها، در نظر گرفتن نیازهای ریاضی شهروندی و در نظر گرفتن ارتباط عمودی بین کتاب های ریاضی پایه های پیشین،  مفاهیم ریاضی پایه های دهم تعیین شد.

رویکردهای آموزشی کتاب ریاضی پایه دهم

همه افراد قادر به یادگیری ریاضی هستند. برای نیل به این مهم، ریاضی باید با زندگی روزانه و علایق هنرجویان پیوند داده شود و نگرش مثبت نسبت به یادگیری ریاضی در هنرجویان تقویت یابد. در فرایند نگارش کتاب سعی شده است تا با شناسایی وضعیت های مسئله ای در زندگی و ایجاد و طرح سوال در ذهن هنرجویان، آنها را برای حل مسئله هدایت کرده و با طی این فرایند مفهوم سازی ریاضی کنند. این مفهوم سازی ها از طریق فعالیت های طراحی شده انجام می شود. مثال ها و کار در کلاس ها به منظور تثبیت یادگیری در نظر گرفته شده اند.

از ویژگی های این کتاب، توجه به فرایندهای ریاضی از قبیل حل مسئله، اثبات و استدلال، پیوندها و اتصال ها، ارتباطات گفتمان های ریاضی، بازنمایی های مختلف مفاهیم و پرورش مهارت های تفکر در سطوح مختلف است.

به کارگیری فن آوری در فرایند یاددهی- یادگیری

ریاضی ازموضوعاتی است که در رشد حوزه فن آوری اطاعات تاثیر بسزایی دارد و یادگیری آن به هنرجویان کمک می کند تا با استمداد از مهارت های تفکر از جمله تفکر الگوریتمی درک بیشتری از این حوزه پیدا کنند. در این کتاب علاوه بر تاکید بر این جنبه ریاضی، به تاثیر متقابل فن آوری در یادگیری ریاضی نیز توجه شده است. محیط و ابزار فن¬آوری از جمله استفاده از ماشین حساب و نرم افزارهای پویا مانند جئوجبرا، این امکان را فراهم می سازد تا هنرجو فرصت درک شهودی، رشد مهارت های تفکر مانند حدسیه و فرضیه سازی، الگویابی و غیره را پیدا کند. بنابراین به کارگیری فناوری از اصولی است که در تالیف این کتاب به آن توجه شده است.

3
امتیاز: 3 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA